extreme dilute

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Benjamin

Indlæg af Benjamin » 9. nov 2008 22:07

Desiree skrev:Ja, og så synes jeg lige vi skal klappe hesten. Jeg skal nok selv bestemme hvilke farver jeg vil blande. Hvis det ikke passer folk må de selv om det.
Hvis der bliver sådanne fascistiske tilstande indenfor foreningen melder jeg mig altså ud.
Jeg overholder naturligtvis retningslinier der forhindrer øjenløse osv, men resten, helt ærligt...
Her melder jeg mig enig vi kan kun rådgive folk men vi skal ikke begynde at bestemme over hinanden for så er det også bye bye fra mig.
Jeg skal nemlig nok helt selv styre hvad der skal parres og ikke parres sådan er det bare. :wink:

Jeg syntes at det er folks eget ansvar som avler af Skimmel og Dom. spot og andre lethale gener at sætte sig ind i konsekvenserne og følgerne med avl af lethale gener, jeg vil ikke bestemme over folk men jeg vil råde folk efter min bedste overbevisning men hvis folk vælger ikke at lytte så er det jo deres egen sag ikke min. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

burrus

Indlæg af burrus » 9. nov 2008 22:08

at lave krav, regler og forbud som de ør i sverige bliver for meget!  :?  information af nye og gamle opdrættere må være vejen frem og så må folk selv handle ud fra information og rådgivning - ingen KRAV eller forbud :?
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

contraria

Indlæg af contraria » 9. nov 2008 22:12

og så stille krav til at hvisse mutationer ikke kommer så meget ud af kontrol at de havner som Gingers og mahonies hvidbåndet "dom. spot" skimmel drenge

denne over stående sætning er ikke ment bogstaveligt - som værene Krav som SKAL over holdes.

måske en lidt kringlet formuleret sætning som fra min side ikke var ment bogstaveligt. ku bare ikke finde bedre ord ind krav lige på den plads i sætningen.
de venligste hilsner amanda

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 9. nov 2008 22:15

tja... vil nu mene at det er en god ide at holde genet for sig selv indtil det er en rimelig bestand.... at det så bliver nogle få der går i sammen i et samarbejde om at få "produseret" nogle sunde linier med hensyn til helbred og temperament som så for dem udbredt bland andre, sådan at farven ikke "uddør" igen inden for få generationer... Det er jo ikke det vi er interseret i?
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Desiree

Indlæg af Desiree » 9. nov 2008 22:16

Det kan være du ikke har ment det sådan, men krav betyder nu krav og kan kun forstås på én måde.
Man kunne eventuelt 'foreslå' det.
Jeg synes nu desuden at de nævnte hamstre er nogle smukke eksemplarer, selvom deres genetik muligtvis er noget rod. Mener personligt ikke at alle hamstre absolut skal avles på, eller være avls materiale.
mvh Desiree

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 9. nov 2008 22:17

Man kan jo stille krav til sig selv, mht. sine parringer. Jeg har f.eks. bestemt at Fnuller (hb skimmel) ikke skal være far, for jeg ønsker ikke at give hans gener videre. Selvom jeg holder meget af ham.
Senest rettet af Mahonia 9. nov 2008 22:27, rettet i alt 1 gang.

Desiree

Indlæg af Desiree » 9. nov 2008 22:20

Ja, og det er jo det vi gør. Men jeg vil ikke have regler presset ned over hovedet.
Har da selv nogle stykker der absolut ikke skal parres med andet end self hamstre- hvis overhovedet- men det kan jeg sagtens styre HELT selv.
mvh Desiree

kwo

Indlæg af kwo » 10. nov 2008 05:25

Desiree skrev:Synes nu også det er suspekt på den hvide, så kan man jo netop slet ikke se den, undtaget måske på ørerne.
Der er noget du har misforstået, Desiree. Den kan jo netop ikke være hvid OG extreme dilute samtidig, fordi de er alleler af samme gen. Og det er første gang man ser det indenfor hamsterne. Der er mange eksempler indenfor andre arter, men det er altså ikke set hos hamsterne før.

Vi er vant til at der kun er gener med stort bogstav og med lille bogstav, men her er der nu to gener med lille bogstav.

Så en hamster kan altså være én af disse muligheder:
CC  -  fuld farve
Cce  -  fuld farve split for extreme dilute
Ccd  -  fuld farve split for sortøret hvid
cece  -  extreme dilute
cecd  -  lys extreme dilute
cdcd  -  sortøret hvid
Senest rettet af kwo 10. nov 2008 08:44, rettet i alt 1 gang.
Kenneth Worm

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 10. nov 2008 08:33

kwo skrev:Der er noget du har misforstået, Desiree. Den kan jo netop ikke være hvid OG extreme dilute samtidig, fordi de er alleler af samme gen. Og det er første gang man ser det indenfor hamsterne. Der er mange eksempler indenfor andre arter, men det er altså ikke set hos hamsterne før.

Vi er vant til at der kun er gener med stort bogstav og med lille bogstav, men her er der nu to gener med lille bogstav.

CC  -  fuld farve
cece  -  extreme dilute
cdcd  -  sortøret hvid
Men CC var det ikke "forbeholdt" en "ægte" albino med ku et muteret gen? Eller har jeg stadig ik forstået det gen?

Synes også det er lidt utroligt at der er så mange udgaver af en hvid....

Kunne forresten rigtig godt tænke mig at se et billed af en cecd :roll:

burrus

Indlæg af burrus » 10. nov 2008 08:35

AnetteFrost skrev:
kwo skrev:Der er noget du har misforstået, Desiree. Den kan jo netop ikke være hvid OG extreme dilute samtidig, fordi de er alleler af samme gen. Og det er første gang man ser det indenfor hamsterne. Der er mange eksempler indenfor andre arter, men det er altså ikke set hos hamsterne før.

CC  -  fuld farve
cece  -  extreme diulte
cdcd  -  sortøret hvid
Men CC var det ikke "forbeholdt" en "ægte" albino med ku et muteret gen? Eller har jeg stadig ik forstået det gen?

Synes også det er lidt utroligt at der er så mange udgaver af en hvid....

En CC er en normal fuldfarve - det der er forbeholdt en ægte albino er CC i direkte muteret form - cc :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 10. nov 2008 08:41

burrus skrev:En CC er en normal fuldfarve - det der er forbeholdt en ægte albino er CC i direkte muteret form - cc :wink:
Ok takker....

kwo

Indlæg af kwo » 10. nov 2008 08:52

AnetteFrost skrev:Synes også det er lidt utroligt at der er så mange udgaver af en hvid....

3 er skam ikke mange. Hos musen fandtes der tilbage i 1979 allerede mindst 8 gener på C-locuset.  :)

For ikke at snakke om A-locuset hos musen; der er vel snart over 50!

Så vi har det meget nemt med hamster-genetikken. ;)
Kenneth Worm

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 10. nov 2008 08:54

kwo skrev:
AnetteFrost skrev:Synes også det er lidt utroligt at der er så mange udgaver af en hvid....

3 er skam ikke mange. Hos musen fandtes der tilbage i 1979 allerede mindst 8 gener på C-locuset.  :)

:shock: 50 det er mange... godt det kun er hamstere jeg synes er søde... :oops:

burrus

Indlæg af burrus » 10. nov 2008 08:57

kwo skrev:

hehe ja det var også lidt min tanke :lol:  

et spørgsmål - cece eller cdce, hvordan påvirker det f.eks. farver som sort?
man finder jo ikke meget info om det ce.. cdcd er jo let nok at "forstå" - men ce - hvordan "virker" det? hvilke virkninger har den i sig selv (cece) og hvad virkning har den i "samarbejde med cd (cdce) ?
Pia B

kwo

Indlæg af kwo » 10. nov 2008 10:10

Hende der har beskrevet genet, er desværre ikke aktiv og har fjernet sin hjemmeside. Men heldigvis havde jeg nået at gemme en kopi af den forinden. Så jeg finder lige nogle billeder når jeg kommer hjem.
Kenneth Worm

Låst