At have råd til dyrlæge...

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Jeanette

At have råd til dyrlæge...

Indlæg af Jeanette » 6. dec 2008 19:37

Nu har jeg rigtig mange gange oplevet, at der virkelig bliver skudt nogle meget skarpe bemærkninger af, hvis folk skriver, at de ikke lige har råd til at tage til (akut-)dyrlæge med deres hamster.
Jeg synes faktisk det er lidt upassende at bringe sådan en diskussion op i en tråd hvor man beder om gode råd til sit syge dyr. Så derfor tænkte jeg, at vi kunne tage diskussionen her i stedet.

Jeg lægger ud:
Jeg synes, det er meget uretfærdigt at sige, at folk ikke burde have dyr, hvis de ikke har råd til at tage til akut-dyrlæge med deres hamster! Prisen for en konsultation på Københavns dyrehospitals skadestue aften, nat, weekende og helligdage ligger på 840 kr. for små gnavere. http://www.koebenhavnsdyrehospital.dk/p ... 60&zcs=272
Det er altså en ret så stor del af f.eks. en alm. udeboende SU. (Jeg får inkl. SU-lån udbetalt lidt over 6700 kr. i måneden). At man er på SU skulle være en begrundelse for, at man så ikke burde have dyr, mener jeg er ret absurd. At man ikke har så mange penge til rådighed betyder da ikke, at man er en dårlig hamsterejer!

Derudover har jeg lagt mærke til, at en del af dem, der mener at man ikke burde have dyr, hvis man ikke har råd til at tage til dyrlæge med dyret er brugere under 18 år. Pga. alderen går jeg ud fra, at disse brugere stadig bor hjemme. Og ærlig talt, så er det noget lettere at sige, at man bare burde have råd til at tage til dyrlæge med sit dyr, når man ikke skal tænke på at betale husleje og andre faste udgifter og desuden gerne skulle have noget mad på bordet også.

Det var mine tanker om denne problematik. Jeg håber meget at denne debat kan foregå i en ordenlig tone.

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 6. dec 2008 19:54

Jeg synes ikke man skal anskaffe sig dyr hvis man ikke er forberet på at de kan blive syge og derved har brug for at komme til dyrlægen.
Ja det kan blive mange penge, men sådan er det. men man behøver jo heller ikke vælge den dyre løsning på problemet.

Lisette

Indlæg af Lisette » 6. dec 2008 20:02

Jeg kan se det fra begge sider, altså jeg mener også selv man skal have råd til at tage vare og passe sine dyr ordenligt når man vælger at tage dem til sig. Det er ikke det samme som hvis de havde været i naturen. Jeg tror bare man skal passe på hvordan man skriver tingene, for det kan hurtigt komme til at se "hårdt" ud når ting står skrevet. :? Når folk beder om gode råd, går jeg også ud fra det er fordi de mangler dem og gerne vil følge dem, men det er også sket nogen gange at folk skal have de gode råd rigtig mange gange, uden der stadig bliver gjort noget...og det er måske derfor andre bliver sur eller føler det er dumt at bede om de råd når man så ikke følger dem :?
Jeg kan ikke sige jeg ikke selv en dag skulle komme til at stå og ikke kan komme afsted til dyrlægen(af den ene eller den anden grund), men hvis jeg ved jeg ikke har råd så ville jeg vælge for mine dyr, at de ville være bedre tjent et andet sted...

Det er bare min mening  :)

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 6. dec 2008 20:05

tja.... Vil kun give ret i at det er dyrt at skulle tage til dyrlæge og specielt når man er på su. Jeg er det nemlig selv og derudover har jeg så 2 børn, hvilket ikke giver flere penge mellem hænderne....

jeg er dog kun glad for at jeg ikke har stået i den situation endnu, men det kan blive en nødvendighed og så må jeg tage den derfra.... Jeg vil dog til hver en tid anbefale at kontakte dyrlægen hvis der er noget man er i tvivl om og grunden til jeg gør det er at jeg ikke selv har nogen erfaring og derfor føler jeg ikke jeg kan tillade mig at komme med noget forslag til hvad det er eller hvad man skal gøre.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 6. dec 2008 20:37

vil gerne give ret i at det kan være dyrt at skulle til akut dyrlæge, jeg har heldigvis ikk været nødsaget til at skulle have et dyr til dyrlæge hvor det kunne blive dyrt og heldigvis er det dyrehospital jeg bruger rimelig billigt i forhold til visse andre steder.
ja man skal kunne tage vare på sine dyr, men hvis man får sådan noget at vide af nogen der er under 18, vil jeg ærlig talt med det samme tænke at det er let for dem at sige de har ikke de samme udgifter som en over 18 og deres forældre hjælper nok også med dyrlæge regningerne.
jeg ville selv have svært ved at skulle give en stor sum penge ud til akut dyrlæge regning hvis det skulle ske, jeg går på sygedagpenge, men vil så også sige at da jeg begyndte at have langt de fleste dyr havde jeg en god løn udbetalt. vi har tacklet det på den måde at vi lægger penge til side hver måned hvis der skulle komme en uforudset udgift. men igen er det ikk alle der har den mulighed.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 6. dec 2008 20:40

Selvfølgelig skal man tage ansvar for det dyr man anskaffer det er klart.

Men bliver en hamster så syg så den skal akut til dyrelæge så kan man jo spørge sig selv hvad kan dyrelægen gøre? det er jo meget begrænset hvad dyrelægen kan gøre for så lille et dyr hvis den først er så syg.

Mindre ting kan dyrelægen måske gøre noget ved men mindre ting kan man jo ikke lige frem påstå er akut og dermed er det måske ting som man lige kan se an for visse småting kan gå i sig selv igen.

men er hamsteren først så syg så den behøver akut hjælp er det ikke tit dyrelægen ville kunne gøre noget og hvis man bare ved lidt om hamstere så vil man som regl kunne vurdere inden om dyret overlever eller ej.

Men det mindste man kan gøre er da at få dyret aflivet i tilfælde af at dyret lider, og det ville efter min mening være at tage ansvar istedet for bare intet at gøre. :D  
Og nej man behøver ikke at være rig for at anskaffe sig en hamster.
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Wampi

Indlæg af Wampi » 6. dec 2008 21:22

min holdning er:

anskaf dyret hvis du er 100 på at du har overskuddet til det.. hvis du har tiden til at give ekstra opmærksomhed i tilfælde af den bliver syg...

som der er sagt allerede: hvad kan dyrlægen egentlig gøre? andet end at give dig en KÆMPE regning for absolut INGENTING!.. jeg har ikke haft og får det heller aldrig råd til dyrlæge til mine hamstere.. at bruge 800 kr på at få af vide de intet kan gøre er ikke noget jeg har..

min holdning: spørg om råd og vejledning de steder du kan... er den generelle holdning at dyret lider-> sørg for aflivning... er holdningen at dyrlægen intet vil kunne gøre alligevel end hvad du selv kan-> gør hvad du kan..
er holdningen at dyrlægen intet kan gøre for der er intet at gøre-> sørg for aflivning..

sys det er meget svært at beskrive lige nu men håber det giver mening.. har selv stået med et dyr jeg vidste ikke ville overleve de næste 24 timer grundet sygdom og man føler sig F*nd** magtesløs når man ikke lige har bil eller mulighed for dyrlægehjælp eller noget andet men bare kan se ens dyr ikke har det godt og intet kunne gøre..

Lisette

Indlæg af Lisette » 6. dec 2008 21:29

At søger for aflivning, er det at gøre det selv så? at gøre det selv fordi man ikke har råd til dyrlægen?

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 6. dec 2008 21:35

Lisette skrev:At søger for aflivning, er det at gøre det selv så? at gøre det selv fordi man ikke har råd til dyrlægen?
Jeg er personligt ligeglad om folk selv gør det eller om de lader deres dyrelæge gøre det.

Skal man gøre det selv skal man have styr på det så det sker hurtigt, og så skal man også selv kunne leve med det bagefter.
På sin vis er det også bedre hvis man selv kan gøre det hurtigt og smertefrit for på den måde stresser man ikke det syge/lidende dyr endnu mere med at slæbe det med til dyrelægen.

Men hvis man ikke selv har helt styr på hvordan det skal gøres så skal man tage til dyrelægen og få det overstået istedet for at man bare gør intet. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Lisette

Indlæg af Lisette » 6. dec 2008 21:44

Ja jeg er heller ikke en af dem der få ondt i maven over at folk selv gør det, HVIS de kan finde ud af det. Jeg kunne ALDRIG selv gøre det, men er ikke på den måde imod det. MEN når det er sagt så kunne jeg godt være bange for folk der "gør det selv" fordi man ikke har råd til dyrlægen, det er en helt anden sag en folk der gør det fordi de har styr på det, og ved hvad de laver...

Lykke

Indlæg af Lykke » 6. dec 2008 22:04

Når man anskaffer sig et dyr, har man et ansvar for at det ikke lider!
Og derfor har man altså pligt til at tage det til dyrlæge, hvis det virker sygt.
Og jeg mener, at man er en dårlig hamsterejer, hvis man ikke gør det! Og jeg bliver ret sur over den ligegyldighed, som folk viser overfor dyrene.

Det kan godt være, at man ikke har særligt mange penge - men det er ikke en undskyldning for at ens dyr skal lide. Jeg har en veninde på dagpenge, der lånte 10.000 kr. til at få sin hund undersøgt og opereret - det synes hun da heller ikke var sjovt, men hun tog da til dyrlægen alligevel.

Der har været nogle eksempler på det sidste, hvor personer har spurgt om råd. Flere har rådet til at dyret kom til dyrlæge, men den der spurgte gjorde ikke noget ved det. Når man så venter, så er man sgu selv ude om, at dyrets situation bliver forværret i en weekend eller en aften og at dyrlæge-regningen derfor kan blive dyrere.

Og de fleste dyrlæger tager altså ikke noget for, at man ringer og stiller et spørgsmål!

Og så er det altså ikke kun folk under 18, der har sagt, at man bør finde pengene til at tage dyret til dyrlæge.

burrus

Indlæg af burrus » 6. dec 2008 22:23

så simpelt mener jeg slet ikek det er...
Jeg mener også der skal kigges på HVILKET dyr man står med...

JA man skal tage ansvar for det dyr man køber/anskaffer sig - men ansvar kan også være at aflive dyret i stedet for at bruge 3000 kr på en hamster der måske lever 12 måneder mere...  :?

Hvis jeg stod med en hamster søndag af, afkræftet, måske med blod ud af endetarmen ville jeg IKKE tage den til dyrlægen - jeg ville aflive den på stedet!  :?  Det koster gerne omkring 1000 i start"gebyr" en søndag aften - og dyrlægen vil så tage ekstra oven i - for måske ingenting :?  

Min ene kat harjeg lige brugt 7000 kr på i dyrlæge regning og bruge 600 kr mere inden jul på special foder - men hun sku også gerne leve 16 år mere :?  

Hvis James på tirsdag bliver svagelig, aggresiv og afkræftet vil jeg ringe til dyrlægen og aftale en aflivning - ikke al mulig behandling på en hamster der måske lever 8 måneder mere... Jeg er glad formine hamstere - men jeg har begrænsede "midler" som studerene og fordi jeg gerne vil flytte i for mig selv i større så jeg bedre plads til mig og mine dyr!

Jeg prioritere og tager ansvar - men ansvar er ikke = at bruge flere tusinde kroner på en hamster!  :?  Jeg kan godt blive sådan lidt "okay!  :shock:  hvor gammel tror du lige din hamster bliver?" - når folk bruger flere dyrlæge besøg og dermed langt over 1000 kr på en hamster... Det er en HAMSTER!  :?  det er et dyr og skal naturligvis ikke lide, men jeg mener der er STOR forskel på en hamster der lever omkring 2 år og på f.eks. en hund man (forhåbentligt) har et noget anderledes forhold til og som gerne skulle være en "livsledsager" i op mod 15 år...

Jeg ringer ALTID til dyrlægen inden jeg overhovedet gør andet - ringer for at høre om de mener de konkret kan gøre noget for hamsteren ud over at kigge på den!
Hvis de mener de kan gøre noget - og jeg mener de skal kunne gøre noget FØRSTE gang - så tar jeg afsted, men jeg ofrer ikke flere tusind kroner på en hamster medmindre den er importeret fra USA eller sådan noget og bærer et sindsygt sjældent gen - for helt ærligt - det er en hamster!
hamstere er søde, bløde og dejlgie små væsner som man kan have det rigtig hyggeligt med - men for pokker, den lever ca 2 år og har intet "behov" for mig og har det mindst lige så godt med at blive aflivet ved lidelse som den har det med at jeg hiver den gennem en behandling som tar flere måneder.... Hamsteren er et fint kæledyr - men jeg vil vove at påstå at der er forskel på kæledyr... :wink:

jeg skal nok sørge for at mine hamstere ikke lider hvis de bliver syge - men det betyder ikke at jeg bruger flere måneder på stressende behandlinger og tusinde kroner på en hamster  som bliver 2 år - så hellere aflive den lille...
jeg er studerende og prioritere mine penge og buger dem ikke på hamster dyrlægebesøg søndag aften hvis de ikek kan gøre noget konkret nu! - men derfor lider mine hamstere ikke... :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

burrus

Indlæg af burrus » 6. dec 2008 22:28

Lykke skrev:Når man anskaffer sig et dyr, har man et ansvar for at det ikke lider!
præcis!
Lykke skrev: Og derfor har man altså pligt til at tage det til dyrlæge, hvis det virker sygt.

?? øh ok... Hvorfor hive hamsteren til et stressende besøg hos en dyrlæge der intet kan gøre - måske højst aflive den... Det kan jeg gøre selv - og der slipper den for den stressende tur til dyrlægen...
Jeg mener man har en pligt til at høre dyrlægen ad om de kan gøre noget NU! eller om det lige så godt kan vente eller om jeg selv skal stå for en "human" aflivning... JEg mener bestemt ikke man bare skal hive en hamster af sted til dyrlæge - de kan sjældent gøre noget alligevel.. :?
og smide 2000 til dyrlægen søndag aften på en hamster? nej så afliver jeg den altså selv!
Lykke skrev: Og jeg mener, at man er en dårlig hamsterejer, hvis man ikke gør det! Og jeg bliver ret sur over den ligegyldighed, som folk viser overfor dyrene.
tak...  :?  

(ps. Mine forældre er jægere og jeg VED hvordan hamster aflives hurtigt  og så smertefrit og stressfrit som muligt! :wink: )
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Lisette

Indlæg af Lisette » 6. dec 2008 22:34

Jeg kan godt se hvad du mener, MEN her er der nok mere tale om nogen der ikke tager til bare det første dyrlæge besøg eller selv afliver dyret, altså der er tale om dyr hvor man ikke gør noget selvom man ved dyret er sygt og ikke har det godt, eller hvor man tager til det første besøg og derfra ikke gør mere...
Jeg er helt med på at man ikke behøver at bruge mange penge på sit hamster, personligt ville der også helt klart være en grænse for mig både mht penge men også hvor meget jeg syntes et dyr skal igennem. Men det er jo helt op til folk selv. Men som du også skriver så har man pligt til gøre noget om det så er det ene eller det andet....

P.s og som jeg også har skrevet før så er det helt ok med mig hvis man kan (som du) finde ud af at gøre det af med dyr på en human, god og hurtig måde, men hvis folk selv gør det pga pengene er det jo ikke sikkert der er fordi de ved hvordan man gør det på den "rigtige" måde.... :?
Håber det er til at forstå... :)

Vimse

Indlæg af Vimse » 6. dec 2008 22:47

Synes heller ikke så meget, at man skal anskaffe sig et dyr, vis ik man er forberet på at den måske skal til dyrelægen. Synes altså bare lige man skal tænke sig om, før man anskaffer sig et dyr, som måske senere i sit liv for sygdom, og skal til dyrelægen. Og vis man er et barn der får lov til at få et dyr, så skal forældre lige mindes på at de os skulle kunne tage dyret til dyrelæge.

Det var min mening. :)
KH. Kathrine

Besvar