Temaer til navngivning af unger

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
malthesmor

Temaer til navngivning af unger

Indlæg af malthesmor » 7. dec 2008 16:34

Hjælp er ved at overveje hvilket tema jeg skal navngive ungerne efter, er på bar bund :( .
Hvilke overvejelser gør i andre når i bestemmer navne til jeres unger ?
Nogen det har en genial ide til hvordan jeg kan finde et tema ?

Vimse

Indlæg af Vimse » 7. dec 2008 16:44

Det kunne være ''julenavne'' Som eks. Pryrus
osv.?
KH. Kathrine

burrus

Indlæg af burrus » 7. dec 2008 16:47

hmm det kommer selvfølgelig an på hvordan man bruger "tema" systemet :wink:  

nogle gider ikke det pjat og lader selv folk finde et navn
nogle bruger kuld 1, 2, 3, 4 osv.

Jeg bruger alfabetet
a, b, osv.

f.eks. var mit a-kuld et agent kul. Det blev inspireret af at faren til kuldet hedder james bond :wink:  så alle navne fik et "agent" på sit navn og det var agent navne fra div. film - mest James bond film naturligvis :wink:  

b-kuldet blev til bryggeri-navne fordi jeg ikke kunne finde på bedre :lol:

c-kuldet var café'er - hvorfor kan jeg faktisk ikke huske :lol:  

d-kuldet skulle have været drinks-kuld fordi jeg så godt kunne lide nogle af de navne der er givet til drinks - men da de blev født d. 11/9 blev de opkaldt efter de faldne ved WTC 11/9...

E-kuldet bliver Egyptisk kuld - mest fordi jeg godt kan lide navnet Ramses, som mine kommende han fra det kuld gerne skulle have

F-kuldet bliver franske navne - mest fordi jeg ikke ku finde på andet :lol:  

og så er jeg ikke nået videre i min planlægning ud over mit h-kuld, men der er godt nok lang tid til!  :lol:  :roll:  

man kan jo også sige at alle navne skal starte med a, b, c, osv. som man når til - og der er http://www.behindthename.com rigtig god :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 7. dec 2008 16:49

Da min datter avlede vinterhvide i stort omfang, brugte hun Disney film, således at hvert kuld fik hver deres film.
Der er rigtig mange gode navne i disney film til begge køn.
Valget af film faldt alt efter hvor mange hunner og hanner der var i kuldet, sådan at det kunne passe med filmens navne ca.
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

burrus

Indlæg af burrus » 7. dec 2008 16:50

hvor smart :D  hehe askpot-kuld, herkules-kuld, tornerose-kuld... opfindsomt :D
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Sofie

Indlæg af Sofie » 7. dec 2008 17:53

Jeg har brugt alfabetet til tre af mine 3 marsvinekuld.

A-kuldet hed Apache og Annabel
B-kuldet hed Bam Bam
C-kuldet hed Charlie, Chopper, Champ og Columbo

Hvis jeg stadig avlede, ville jeg fortsætte på den måde.
Helt klart det 'system' jeg foretrækker bedst :D

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 7. dec 2008 17:58

A-kuld, navne med A, god ide så kan man altid huske hvilket kuld ungerne er fra :wink:
Har også overvejet navne fra græsk mytologi, eller måske navne på planeter, kunne også være spændende :D
Faktisk har jeg også været inde og vende omkring eventyr, f.eks Snehvide og de 7 dværge, he he men kunne i se en lille hamster som hedder Brille, Gnavpot, søvnig,eller prosit, men på den anden side er navnet jo også "bare" på stamtavlen, den kommende ejer kan jo bare kalde den noget andet, som jeg ved mange gør.

Burrus : Dana kalder vi stadig Dana, men har fået tilnavnet "Danablue", sødt ik :wink:

Nu har jeg jo heller ik lige fået kønsbestemt de små endnu, så ved ik hvor mange jeg skal bruge af henholdvis drenge/pige navne, men derfor syntes jeg godt at jeg vil finde nogen navne som kunne være aktuelle.

burrus

Indlæg af burrus » 7. dec 2008 18:22

malthesmor skrev:
Burrus : Dana kalder vi stadig Dana, men har fået tilnavnet "Danablue", sødt ik :wink:
hehe tja Dana er nok en af de heldige navne.. jeg kan egentligt godt lide når stamtavle navnet er noget der kan bruges til daglig også. eller i hvert fald noget af det...
Pia B

Simse

Indlæg af Simse » 7. dec 2008 19:33

Lige et spørgesmål :)

Hvorfor er det avlerne skal (næsten) bestemme hva ungerne hedder?
Det må den nye ejer da selv bestemme?  :)  :?:
Mvh. Simone og de der hamstere ;-)
Billede
Facebook side: https://www.facebook.com/SimsesDyr

Lisette

Indlæg af Lisette » 7. dec 2008 19:37

Det står også en frit for at ændre det når man har købt sit dyr, det er jo bare meget hyggeligt som avler/ejer af dyrene at finde et navn, det giver også lidt mere personlighed på dyrene  :D
Senest rettet af Lisette 7. dec 2008 19:38, rettet i alt 1 gang.

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 7. dec 2008 19:37

Der skal stå et navn på stamtavlen, men ellers må den nye ejer kalde hamsteren, hvad han/hun vil derhjemme.  :wink:

burrus

Indlæg af burrus » 7. dec 2008 19:39

Simse skrev:Lige et spørgesmål :)

jeg vælger et navn ud fra et tema så jeg kan få søgt stamtavlerne så hurtigt som muligt - så køber skal vente så kort tid som muligt!  :wink:  
Hvis køber har et andet ønske til navn inden jeg ansøger stamtavlerne, kommer det navn naturligvis på :wink:
Pia B

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 7. dec 2008 20:06

Jeg har jo også lige fået mit første kuld. Og jeg kalder det da også kuld A, men navne starter hverken med a eller temaet hedder noget med a. Jeg har bare valgt noget jeg syne svar sjovt, og hvor der var mange og gode muligheder til begge køn.

Men f. eks. film tema. mytyologi både græsk og nordisk. disney, looney tunes, nickilodeon. hovedstader, stater, byer. seværdigheder, bjerge. latinske blomster navne. you name it, du bestemmer jo heldigvis selv.

Jeg har også en hamster som jeg kalder noget helt andet end hvad der står på stamtavlen.

(I bestiller vel ikke stamtavle til dyr, hvor ejeren ikke ønsker at få en? f.eks. hvis det bare er en eller anden privat som kun skal kæle den)

Cecilie89

Indlæg af Cecilie89 » 7. dec 2008 20:13

Nu avler jeg kun kaniner og tidligere lidt marsvin.
Mine marsvin havde navne efter hvilken rækkefølge de blev født i. Altså a-kuld, osv.
Kaninerne derimod er der ikke det store system i. ;) Mine hermelin rex unger har jeg sørget så vidt muligt for at give royale navne, da racen jo er rex (= konge). Men blandingskuldene har fået nogle meget forskellige navne. Hvis en køber fra start af navngiver et dyr inden jeg selv får det gjort, så kommer dyret også til at hedde det. Ellers finder jeg selv på et navn inden dyret bliver solgt, så det kan komme med på den afkomstattest jeg laver.
Simse skrev:Lige et spørgesmål :)

For mit vedkommende gælder det for det første fordi jeg synes det er hyggeligt at navngive unger, men også for at kunne huske dyrene efterfølgende. Jeg har kontakt med forholdsvis mange af de unger jeg har solgt, enten fordi jeg hører en lille "update" fra køber eller også fordi jeg skal passe dyrene i ferier. Hvis alle kalder deres kanin for "Ninus" bliver det hurtigt svært at huske hvem der er hvem. ;)
Desuden kan folk jo selv bestemme hvad de vil kalde deres dyr i dagligdagen. :)
Mvh.
Cecilie Larsen,
www.totalgnaver.dk

2,7 marsvin
1,3 kaniner

burrus

Indlæg af burrus » 7. dec 2008 20:21

AnnaR skrev: (I bestiller vel ikke stamtavle til dyr, hvor ejeren ikke ønsker at få en? f.eks. hvis det bare er en eller anden privat som kun skal kæle den)
jeg søger stamtavler til samtlige unger og afleverer stamtavlen sammen med et andet papir på hamsteren - f.eks. hjemmelavet stamtavle hvis der er uregistrede bedsteforældre som er kendte osv. og lidt info om den lille..

så må køber 100% selv bestemme om de vil bruge stamtavlen til noget eller om de vil smide den ud :wink:
de 5 kr til eller fra pr. unge gør ikke den store forskel for mig og jeg har dermed 100% styr på hvem der er søgt stamtavle på og hvem der ikke er og jeg kan få søgt stamtavlerne lidt hurtigere end hvis jeg først skal søge dem når jeg har hørt fra køber om de vil have den eller ej...

fra mig følger den hamsteren uanset om køberen har noget at bruge den til eller ej :wink:   de må selv om hvorvidt de sætter den i glas og ramme eller om de brænder den når de kommer hjem :wink:  

(unger, der evt. ender i dyrehandelen, - deres stamtavle printer jeg aldrig ud...)
Pia B

Besvar