malthesmor skrev:contraria skrev:LH vil jeg sige høre under overreskelser.. det er muligt men chancen er minimal
Hvor tidligt kan man egentlig se om en unge blir LH ?
Det kommer an på den enkelte hamster. De udvikler pelsen i forskelligt tempo. Du kan som regel først være sikker omkring 3 uger, men jeg kunne se det meget før på mit sidste kuld. Nogle var jeg i tvivl om et stykke tid, men nogle af dem blev så langhårede, at de så langhårede ud nærmest før de kunne gå (billedligt, for jeg kan ikke huske det præcise tidspunkt).
Der bør i hvert fald komme cinnamon og rødøjet creme (rødøjet fordi alle får pp). Og hvidbåndet. Langhåret afhænger jo så af om den korthårede har fået et langhårsgen med fra sine forældre og det er ikke til at sige noget om på forhånd.
Der kan ikke komme almindelig gylden, da begge forældre har lille p.
Jeg vil tro, at du skulle kunne se det på forældrenes farver, hvis de har sølvgrå i sig (da det er dominant, men jeg ved ikke hvordan det ser ud på cinnamon). Det samme gælder umbrouse (og dermed zobel (der er creme plus umbrouse) og andre varianter med umbrouse).
Der kommer kun andet, hvis begge forældre deler et recessivt gen (lille bogstav). Og så vil det kun komme i statistisk set 25% af ungerne (kombineret med pp og e). Det kan f.eks. være sort a og rust/ brunøret b (og de kan så igen føre til kombinationer som dove og chokolade, men især den sidste er nok usandsynlig).