At have råd til dyrlæge...

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
liv

Indlæg af liv » 13. dec 2008 10:09

nu når jeg skriver du er det ikke til en bestemt person! jeg hakker ikke på nogen :wink:

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 13. dec 2008 10:15

liv skrev:
Rubin skrev:
liv skrev:det synes jeg ikke giver meninng! jeg har selv været ude for noget hvor min hamster var syg og vi tog den straks til dyrlægen og lægen sagde hvis vi ikke var kommet så kunne han have været død inden for nogen dage :cry: men fordi jeg fik ham til dyrlægen overlevede og er rigtig suund her idag :( så tænk hvis han var havnet hos en anden der ikke havde råd til ham så ville han ikke være her mere :cry: og det er synd for han er helt fantastisk! jeg ville ligemeget hvad ikke kunne se mit dyr lide på dne måde uden at gøre noget ved det :cry: selv når jeg vil have et dyr spørger jeg altid om vi har råd til det hvis der skulle ske noget. og hun siger ja fordi vi ikke har pengemangel men sagde hun nej ville jeg ikke plage da jeg ikke ville kunne leve med at hvis det gik galt kunne jeg intet gøre og jeg ville føle mig som sådan en dårlig ejer!!
Sådan helt nysgerrigt, nu bemærkede jeg du skrev 'vi tog den straks' hvem er den person du havde med? For det kunne godt lyde som om det ikke er dig der betaler regningen med en mor eller far, og eftersom du også spørg den person får du det ikke til at lyde som om det er dig selv.

Der er stor forskel på at rykke sin mor i buksebenet og med store øjne spørge om hun vil betale, end at hive en pung op af lommen som er mere eller mindre tom fordi man bor alene og kun for SU.
det ved jeg godt!smen jeg er nu med til at betale hvis det bliver for dyrt. men jeg synes bare ikke at det er iorden at have dyr hvis de ikke  kan komme til dyrlæge når de lider. så synes jeg man burde tænke sig om om man skulle vente med at holde dyr til pengene har det bedre. og ja jeg spørger mor om hun kan betale me1n hvis hun ikke havde råd til et dyr skulle til dyrlægen hvis det led ville jeg ikke have et dyr! jeg kommer også til at blive voksen og flytte hjemmefra på et tidspunkt og der vil jeg heller ikke have dyr hvis økonomien ikke er god nok til man kan tage det til dyrlægen :wink: og sådan er det bare i mit hovedet! jeg har ikke noget imod du har dyr uden at have råd til dyrlæge jeg synes bare ikke det er sådan man burde have dyr! dyr er også levende væsner der nogen gange ka n blive syge ligesom os og må til lægen!

og som pia skriver så er det bare en hamster ja! men det er stadig et levende dyr som du har taget ansvaret for! hvis du så ikke kan tage dne til dyrlægen når der er brug for det så synes jeg bare ikke du har tænket dig godt nok om inden du købte dyret!at have råd til dyrlægen er da noget af det før ste du skal undersøge inden du køber en hamster! ellers synes jeg ikke  du er ansvarlig nok!

du har selv valgt at købe et dyr selvom du viste der intet var at gøre hvis den blev alvorligt syg! det er det jeg ikke kan forstå!
ærlig talt så tror jeg ikke på at du gør som du siger når du engang flytter hjemmefra en gang dyr altid dyr
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

liv

Indlæg af liv » 13. dec 2008 10:32

darkangel87 skrev:
liv skrev:
Rubin skrev: Sådan helt nysgerrigt, nu bemærkede jeg du skrev 'vi tog den straks' hvem er den person du havde med? For det kunne godt lyde som om det ikke er dig der betaler regningen med en mor eller far, og eftersom du også spørg den person får du det ikke til at lyde som om det er dig selv.

Der er stor forskel på at rykke sin mor i buksebenet og med store øjne spørge om hun vil betale, end at hive en pung op af lommen som er mere eller mindre tom fordi man bor alene og kun for SU.
det ved jeg godt!smen jeg er nu med til at betale hvis det bliver for dyrt. men jeg synes bare ikke at det er iorden at have dyr hvis de ikke  kan komme til dyrlæge når de lider. så synes jeg man burde tænke sig om om man skulle vente med at holde dyr til pengene har det bedre. og ja jeg spørger mor om hun kan betale me1n hvis hun ikke havde råd til et dyr skulle til dyrlægen hvis det led ville jeg ikke have et dyr! jeg kommer også til at blive voksen og flytte hjemmefra på et tidspunkt og der vil jeg heller ikke have dyr hvis økonomien ikke er god nok til man kan tage det til dyrlægen :wink: og sådan er det bare i mit hovedet! jeg har ikke noget imod du har dyr uden at have råd til dyrlæge jeg synes bare ikke det er sådan man burde have dyr! dyr er også levende væsner der nogen gange ka n blive syge ligesom os og må til lægen!

og som pia skriver så er det bare en hamster ja! men det er stadig et levende dyr som du har taget ansvaret for! hvis du så ikke kan tage dne til dyrlægen når der er brug for det så synes jeg bare ikke du har tænket dig godt nok om inden du købte dyret!at have råd til dyrlægen er da noget af det før ste du skal undersøge inden du køber en hamster! ellers synes jeg ikke  du er ansvarlig nok!

du har selv valgt at købe et dyr selvom du viste der intet var at gøre hvis den blev alvorligt syg! det er det jeg ikke kan forstå!
ærlig talt så tror jeg ikke på at du gør som du siger når du engang flytter hjemmefra en gang dyr altid dyr
så må du lade være med det. men så kender du  mig ikke! :wink:

Loan

Indlæg af Loan » 13. dec 2008 10:44

liv skrev:
darkangel87 skrev:
liv skrev: det ved jeg godt!smen jeg er nu med til at betale hvis det bliver for dyrt. men jeg synes bare ikke at det er iorden at have dyr hvis de ikke  kan komme til dyrlæge når de lider. så synes jeg man burde tænke sig om om man skulle vente med at holde dyr til pengene har det bedre. og ja jeg spørger mor om hun kan betale me1n hvis hun ikke havde råd til et dyr skulle til dyrlægen hvis det led ville jeg ikke have et dyr! jeg kommer også til at blive voksen og flytte hjemmefra på et tidspunkt og der vil jeg heller ikke have dyr hvis økonomien ikke er god nok til man kan tage det til dyrlægen :wink: og sådan er det bare i mit hovedet! jeg har ikke noget imod du har dyr uden at have råd til dyrlæge jeg synes bare ikke det er sådan man burde have dyr! dyr er også levende væsner der nogen gange ka n blive syge ligesom os og må til lægen!

Noget nogle måske har glemt at tage med i sine overvejelser er nok at det er jul! Altså der skal købes gaver, mad, pynt osv .. Og når man så i forvejen skal vende hver en øre for at få dagen til at fungere når man er udeboende, er man sgu ikke en dårlig dyreejer! Vil du måske skille dig af med dit dyr hvis mor lukkede pengepungen, nægter at tro på du bare kunne sælge dem.

For som du sagde: Det er et levende dyr, og du ville ikke bare kunne sælge dem, det nægter jeg at tro på, for så tror jeg ikke på det betyder noget for dig, så kan man lige så godt lade være med at betale en dyrlæge .
Hilsen
Loan Vejby

liv

Indlæg af liv » 13. dec 2008 10:48

Rubin skrev:
liv skrev:
darkangel87 skrev: ærlig talt så tror jeg ikke på at du gør som du siger når du engang flytter hjemmefra en gang dyr altid dyr
Noget nogle måske har glemt at tage med i sine overvejelser er nok at det er jul! Altså der skal købes gaver, mad, pynt osv .. Og når man så i forvejen skal vende hver en øre for at få dagen til at fungere når man er udeboende, er man sgu ikke en dårlig dyreejer! Vil du måske skille dig af med dit dyr hvis mor lukkede pengepungen, nægter at tro på du bare kunne sælge dem.

For som du sagde: Det er et levende dyr, og du ville ikke bare kunne sælge dem, det nægter jeg at tro på, for så tror jeg ikke på det betyder noget for dig, så kan man lige så godt lade være med at betale en dyrlæge .
nej jeg ville ikke sælge dem medmindre det gim helt galt og der slet ikke kunne passes på dem mere :wink: men det jeg mener er ikke i skal skaffe jer af med dyrene men mere at næste gang i skal købe et dyr så må i måske tænke på pengene  :wink: forstår ikke hvorfor der er så mange der hakker på mig! der er skam mange andre der har samme menning!!

Lykke

Indlæg af Lykke » 13. dec 2008 11:11

Selvom man ikke har mange penge, kan man jo prioritere forskelligt. F.eks. leve af pasta og ketchup resten af måneden fordi der pludselig kom en dyrlægeregning der var nødvendig. Eller lade være med at gå i biografen... Eller give mindre julegaver... (personligt ønsker jeg da ikke at modtage en stor lækker julegave hvis det betyder, at der ikke blev råd til dyrlægeregningen).

Iøvrigt skal vi jo huske at dyreværnsloven siger:
§ 1.  Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.

Det kan man selvfølgelig gøre på flere måder, og der er også rum for fortolkning er jeg sikker på, men man er lovmæssigt forpligtet til at "gøre noget".

Jeanette

Indlæg af Jeanette » 13. dec 2008 13:38

Lykke skrev:Selvom man ikke har mange penge, kan man jo prioritere forskelligt. F.eks. leve af pasta og ketchup resten af måneden fordi der pludselig kom en dyrlægeregning der var nødvendig. Eller lade være med at gå i biografen... Eller give mindre julegaver... (personligt ønsker jeg da ikke at modtage en stor lækker julegave hvis det betyder, at der ikke blev råd til dyrlægeregningen).

§ 1.  Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.

Det kan man selvfølgelig gøre på flere måder, og der er også rum for fortolkning er jeg sikker på, men man er lovmæssigt forpligtet til at "gøre noget".
Bare fordi man ikke styrter ud af døren en søndag aften for at tage til akut-dyrlæge, så betyder det da virkelig heller ikke at man ikke sørger for at beskytte sit dyr!

Igen vil jeg nævne, at jeg synes at der skal skelnes mellem akut-dyrlæge og "alm.-dyrlæge". For det er faktisk ikke så forfærdelig dyrt at skulle til alm. dyrlæge, hvor imod det er nærmest umuligt at betale sig fra en konsultation hos en akut-dyrlæge (oveni kommer så evt. behandling og medicin).

Jeanette

Indlæg af Jeanette » 13. dec 2008 13:42

darkangel87 skrev:
liv skrev:

Her må jeg altså være enig med darkangle87. For hvis du skal følge din egen tankegang, så ville du ikke være i stand til at have dyr, fra du flyttede hjemmefra, til du var færdig med din uddannelse (hvilket sagtens først kan være når du når slut 20'erne) og du har fået et fast stabilt job....
Det er fint nok, at du mener som du gør, vi har jo alle ret til vores egen mening. Men, det er nu lettere at have den mening, når du ikke selv skal sørge for at betale husleje, andre faste regninger og også gerne vil have en fornufting kost på bordet hver dag!

Siigne

Indlæg af Siigne » 13. dec 2008 13:54

Jeg er helt enig med Liv.
- Signe
Rasmus, Mini, Felix, Naia, Silver, Golden, Black, Raki, Fall Out Girl, Stoffer, Made, Loser, Hasty, Silly og Maniac.

Lykke

Indlæg af Lykke » 13. dec 2008 14:07

Jeanette skrev:
Lykke skrev:Selvom man ikke har mange penge, kan man jo prioritere forskelligt. F.eks. leve af pasta og ketchup resten af måneden fordi der pludselig kom en dyrlægeregning der var nødvendig. Eller lade være med at gå i biografen... Eller give mindre julegaver... (personligt ønsker jeg da ikke at modtage en stor lækker julegave hvis det betyder, at der ikke blev råd til dyrlægeregningen).

Bare fordi man ikke styrter ud af døren en søndag aften for at tage til akut-dyrlæge, så betyder det da virkelig heller ikke at man ikke sørger for at beskytte sit dyr!

Igen vil jeg nævne, at jeg synes at der skal skelnes mellem akut-dyrlæge og "alm.-dyrlæge". For det er faktisk ikke så forfærdelig dyrt at skulle til alm. dyrlæge, hvor imod det er nærmest umuligt at betale sig fra en konsultation hos en akut-dyrlæge (oveni kommer så evt. behandling og medicin).
Jeg sagde heller ikke at man ikke prøver at beskytte sit dyr, hvis man ikke styrter til en akut-dyrlæge søndag aften.
Jeg sagde netop, at der var flere måder.

Problemet er stadig, at der har været eksempler på folk herinde, hvor dyret har haft nogle symptomer igennem længere, eller hvor de ikke har fået ringet til dyrlægen i løbet af dagen - der er man selv skyld i, at man risikerer at skulle til akut-dyrlægen i stedet. Det er ikke rimeligt, at hamsteren skal lide, fordi man ikke har kunnet tage sig sammen (alting kommer til at lyde meget firkantet på skrift - der kan selvfølgelig være nogle forhold der gør tingene mere komplicerede).

Der er jo ingen tvivl om, at vi alle ville foretrække at vente til dyrlægens almindelige åbningstid osv.
Men jeg synes, det er forkert pr. definition at sige "akut-dyrlæge er for dyrt og så må hamsteren bare lide til imorgen". Hvis hamsterens lidelser kræver en akut løsning, som det kun er dyrlægen, der kan hjælpe med, så mener jeg stadig at man bør tage den til akutdyrlægen (men man kan jo absolut ringe dertil først for at finde ud af om det er så akut og hvilke alternativer man har).
Hvis hamsterens lidelser ikke er akutte, kan det selvfølgelig vente.
Men man skal være meget erfaren med dyr for selv at kunne vurdere hvor akut det er uden at ringe til dyrlægen - og det tvivler jeg stærkt på at den gennemsnitlige dyreejer er (især med små dyr hvor tingene kan gå hurtigt).

Jeg synes i øvrigt, det er urimeligt at skyde folk i skoene, at de vil ændre holdning, når de bliver ældre og selv skal betale - det kommer til at lyde som om de ikke har ret til en holdning. Jeg betaler selv, og jeg vil stadig hellere undvære biografturen eller spise billig-mad end undvære at tage mit dyr til dyrlægen. Jeg ville da foretrække den almindelige, billigere dyrlæge-åbningstid, men jeg ville ringe til akut-dyrlægen søndag aften, hvis der opstod et problem der, og hvis det var nødvendigt ville jeg tage derhen.

liv

Indlæg af liv » 13. dec 2008 14:59

Jeanette skrev:
darkangel87 skrev:
liv skrev:

Her må jeg altså være enig med darkangle87. For hvis du skal følge din egen tankegang, så ville du ikke være i stand til at have dyr, fra du flyttede hjemmefra, til du var færdig med din uddannelse (hvilket sagtens først kan være når du når slut 20'erne) og du har fået et fast stabilt job....
Det er fint nok, at du mener som du gør, vi har jo alle ret til vores egen mening. Men, det er nu lettere at have den mening, når du ikke selv skal sørge for at betale husleje, andre faste regninger og også gerne vil have en fornufting kost på bordet hver dag!
ja men så må det jo betyde det  :wink: ellers kan jeg låne penge hvis jeg virkelig ønsker det . men jeg vil stadig aldrig have dyr hhvis jeg vidste den ikke ville kunne få hjælp fra dyrlægen pga penge! og ja i må gerne tage min mening useriøs fordi jeg har forældre der betaler  :wink: men jeg ved at hvis det først er når jeg er 30 det er penge til et dyr så må det vente!jeg ville bare ikke kunne leve med mig selv hvis jeg var skyden i det lille væsen ikke overlevede som signe også siger  :wink:

Jeanette

Indlæg af Jeanette » 13. dec 2008 18:36

Liv (Lykke) --> Jeg mener ikke at din holdning er useriøs, fordi du ikke selv skal betale, det var også det jeg synes jeg gav udtryk for i mit tidligere indlæg til dig. Min pointe var blot, at det ikke er usandsynligt, at din holdning til det vil blive modificeret noget, når du selv skal til at betale.
Men selvfølgelig har du ret til at mene som du gør, og jeg tager på ingen måde lettere på din holdning fordi du er under 18.
Sagt på en anden måde: det kan måske være svære for dig, at sætte dig ind i de økonomiske prioriteringer man må tage, når man ikke bor hjemme længere og ikke har en særlig imponerende indkomst.

Derud over vælger jeg nu, ikke at blande mig mere i debatten (selvom det var mig, der startede den). Jeg synes desværre at jeg (og andre) taler for døve øre i forhold til de meget upragmatiske holdninger der bliver udtrykt.

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 13. dec 2008 19:23

Jeg tror ikke der bliver talt for døve øre, men folk er uenige og alle prøver at overbevise andre om, at man selv har ret.
Men sådan fungerer det ikke i praksis - vi har forskellige holdninger og handler derefter og den ene holdning er ikke nødvendigvis bedre end den anden - slet ikke når det skal foregå på skrift.
Sådanne diskussioner her ender desværre altid med mundhuggeri og det er rigtig ærgeligt - det ville være rarere hvis man kunne sige sin mening og at der er plads til flere meninger, da vores grænser er forskellige.

Prøv at lade være med at hakke på hinanden og lad være med at tro noget om hvad andre tænker og vil gøre udi fremtiden - det kan man altså ikke vide, i mange tilfælde kan man ikke engang med sikkerhed på forhånd sige hvad man selv vil gøre i givne fremtidige situationer, da der kan være forhold man ikke har taget højde for.
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

Rikke H

Indlæg af Rikke H » 16. dec 2008 17:06

Jeg sagde heller ikke at man ikke prøver at beskytte sit dyr, hvis man ikke styrter til en akut-dyrlæge søndag aften.
Jeg sagde netop, at der var flere måder.

Problemet er stadig, at der har været eksempler på folk herinde, hvor dyret har haft nogle symptomer igennem længere, eller hvor de ikke har fået ringet til dyrlægen i løbet af dagen - der er man selv skyld i, at man risikerer at skulle til akut-dyrlægen i stedet. Det er ikke rimeligt, at hamsteren skal lide, fordi man ikke har kunnet tage sig sammen (alting kommer til at lyde meget firkantet på skrift - der kan selvfølgelig være nogle forhold der gør tingene mere komplicerede).

Der er jo ingen tvivl om, at vi alle ville foretrække at vente til dyrlægens almindelige åbningstid osv.
Men jeg synes, det er forkert pr. definition at sige "akut-dyrlæge er for dyrt og så må hamsteren bare lide til imorgen". Hvis hamsterens lidelser kræver en akut løsning, som det kun er dyrlægen, der kan hjælpe med, så mener jeg stadig at man bør tage den til akutdyrlægen (men man kan jo absolut ringe dertil først for at finde ud af om det er så akut og hvilke alternativer man har).
Hvis hamsterens lidelser ikke er akutte, kan det selvfølgelig vente.
Men man skal være meget erfaren med dyr for selv at kunne vurdere hvor akut det er uden at ringe til dyrlægen - og det tvivler jeg stærkt på at den gennemsnitlige dyreejer er (især med små dyr hvor tingene kan gå hurtigt).

Jeg synes i øvrigt, det er urimeligt at skyde folk i skoene, at de vil ændre holdning, når de bliver ældre og selv skal betale - det kommer til at lyde som om de ikke har ret til en holdning. Jeg betaler selv, og jeg vil stadig hellere undvære biografturen eller spise billig-mad end undvære at tage mit dyr til dyrlægen. Jeg ville da foretrække den almindelige, billigere dyrlæge-åbningstid, men jeg ville ringe til akut-dyrlægen søndag aften, hvis der opstod et problem der, og hvis det var nødvendigt ville jeg tage derhen.
Kunne ikke være mere enig.

Besvar