BittéHamstereN skrev:Ja som overskriften siger, hvad er forskellen på vinter hvid- og cambells dværg hamstere. Jeg ved godt vinter hvid bliver hvide om vinteren og at vinter hvid og cambells ikke skal parres på grund af gener, men er der egentlig andre forskelle end dem?
Og lige nogle der har en god forklaring noget for min mor, jeg har opgivet:
-hvorfor er hybrider dårlige (hun har læst det på hamster land om hybrid avl, men når de kan få unger kan hun ikke forstå det..)
-at en kinesisk dværg hamster og en hybrid ikke kan parre..
-at langhåret- og korthåret guld hamstere godt må parre sammen

Den største forskel er i bund og grund at det er to vidt forskellige arter du krydser for at lave en Hybrid, det er fuldstændigt samme princip som hvis du krydser en løve med en tiger.
De er tæt beslægtet men stadig to forskellige arter.
De fleste Hybrid dyr bliver også som regl sterile, og man troede også i starten at hamsterne ville blive det men det bliver de desværre ikke, havde de blot været sterile havde hybriderne været uddøde af sig selv og det havde ikke været svært at skelne dem fra de ægte.
så det største problem er faktisk at hybriderne her er fertile.
En vinterhvid og en Campbells er to dyrearter der er tæt beslægtet og de tilhører begge samme slægt nemlig Phodupus slægten, altså den vinterhvide og campbells dværghamsteren er tæt beslægtet men de tilhører aligevel hver sin art.
Den vinterhvide hører til arten Songurus, og Campbells dværghamsteren hører til arten Campbelli.
Den kinesiske dværghamster hører til en helt anden slægt nemlig Cricetulus slægten, og er dermed så fjernt beslægtet fra den vinterhvide og campbells dværghamsteren så de ikke kan krydses.
Når man parrer en langhåret guldhamster med en korthåret så er det jo to dyr af samme art man parrer, de er blot avlet i flere mutationer og dermed er forskellen på dem blot at man har fået deres gener til at mutere, men det er stadig samme dyreart så dermed er der intet forkert i det.