Forskellen på vinter hvid og cambells?

Beskrivelse mangler
Låst
BittéHamstereN

Forskellen på vinter hvid og cambells?

Indlæg af BittéHamstereN » 4. sep 2009 20:47

Ja som overskriften siger, hvad er forskellen på vinter hvid- og cambells dværg hamstere. Jeg ved godt vinter hvid bliver hvide om vinteren og at vinter hvid og cambells ikke skal parres på grund af gener, men er der egentlig andre forskelle end dem? :scratch:

Og lige nogle der har en god forklaring noget for min mor, jeg har opgivet:

-hvorfor er hybrider dårlige (hun har læst det på hamster land om hybrid avl, men når de kan få unger kan hun ikke forstå det..)

-at en kinesisk dværg hamster og en hybrid ikke kan parre..

-at langhåret- og korthåret guld hamstere godt må parre sammen :lol:
Mange hamster hilsner Helene, Malthes Futte og Biil's Silke
Ingen er perfekt, det er min stavning heller ikke
Der er ikke noget det hedder "det kan jeg ikke finde ud af", men "det har jeg ikke lært endnu." Jeg har selv brugt 15 år på at prøve lære flyve, men jeg har endnu ikke lært det..
Ny side: www.bittesworld.skysite.dk

Loan

Indlæg af Loan » 4. sep 2009 21:05

Lige spørgsmålet om kort- og langhåret kan jeg godt svare på. Da dette kun omhandler deres pelstype, ligesom en mørkhåret og lysethåret kvinde godt må få børn sammen. Dette har nemlig ingen betydning for urenheder i arten, eller kan have dårlige konsekvenser for ungerne.
Hilsen
Loan Vejby

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 4. sep 2009 21:09

kan prøve at komme med nogle af tingene
campbells hoved er en smule bredere end en vinterhvids, dette er også en af komplikationerne ved hynrider hvis en vinterhvid skulle have unger med campbells hovedstørrelse ville hun have problemer med at føde hvis hun overhovedet kan gøre det. hvilket måske er derfor jeg synes så mange hybrider har de vinterhvides hoveder.
agouti farven er der også forskel på, campbells er en lys brun farve, mens vinterhvides synes jeg ligner mere en mørk gråbrun
Der er også en forskel på sidemarkeringerne så vidt jeg huske men præcis hvad den er kan jeg ikke helt huske.
og så er der forskel på rygstriben, mener det er vinterhvides der er bredere end campbells (og ellers er det omvendt)

hvoror hybrider er dårlige, jamen en er jo det med hovedstørrelses forskellen der kan give komplikationer, men de er jo to forskellige arter, og deres gener passer ikke sammen, så de kan have fejl og mangler i generne, der er forskellige skavanker hybrider kan få, f.eks. sygdomme der normalt ikke ville være ved hamsterne pga. gen problemer. nogle af de mere ekstremme jeg har hørt er at de kan være helt blinde og vist fødes med manglende lemmer.

nej kinesiske og hybrider kan ikke parres, grunden til vinterhvid og campbells kan parres er fordi de er meget tæt i familie. kinesiske ligger en del længere væk familie mæssigt lige som roborovskierne.

langhårede og korthårede ja de kan jo sagtens parres, lige som du sagtens kan parre en langhåret og korthåret kat eller hund.
de er samme art og deres genetik er dorfor den samme, pånær farve og pels længde mutationerne
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Benjamin

Re: Forskellen på vinter hvid og cambells?

Indlæg af Benjamin » 5. sep 2009 01:07

BittéHamstereN skrev:Ja som overskriften siger, hvad er forskellen på vinter hvid- og cambells dværg hamstere. Jeg ved godt vinter hvid bliver hvide om vinteren og at vinter hvid og cambells ikke skal parres på grund af gener, men er der egentlig andre forskelle end dem? :scratch:

Og lige nogle der har en god forklaring noget for min mor, jeg har opgivet:

-hvorfor er hybrider dårlige (hun har læst det på hamster land om hybrid avl, men når de kan få unger kan hun ikke forstå det..)

-at en kinesisk dværg hamster og en hybrid ikke kan parre..

-at langhåret- og korthåret guld hamstere godt må parre sammen :lol:
Den største forskel er i bund og grund at det er to vidt forskellige arter du krydser for at lave en Hybrid, det er fuldstændigt samme princip som hvis du krydser en løve med en tiger.
De er tæt beslægtet men stadig to forskellige arter.

De fleste Hybrid dyr bliver også som regl sterile, og man troede også i starten at hamsterne ville blive det men det bliver de desværre ikke, havde de blot været sterile havde hybriderne været uddøde af sig selv og det havde ikke været svært at skelne dem fra de ægte.
så det største problem er faktisk at hybriderne her er fertile.

En vinterhvid og en Campbells er to dyrearter der er tæt beslægtet og de tilhører begge samme slægt nemlig Phodupus slægten, altså den vinterhvide og campbells dværghamsteren er tæt beslægtet men de tilhører aligevel hver sin art.
Den vinterhvide hører til arten Songurus, og Campbells dværghamsteren hører til arten Campbelli.

Den kinesiske dværghamster hører til en helt anden slægt nemlig Cricetulus slægten, og er dermed så fjernt beslægtet fra den vinterhvide og campbells dværghamsteren så de ikke kan krydses. :)

Når man parrer en langhåret guldhamster med en korthåret så er det jo to dyr af samme art man parrer, de er blot avlet i flere mutationer og dermed er forskellen på dem blot at man har fået deres gener til at mutere, men det er stadig samme dyreart så dermed er der intet forkert i det. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Lykke

Indlæg af Lykke » 5. sep 2009 08:25

Nogle gange er det også lettere at forstå hvis man ved at planter og dyr bliver inddelt i forskellige grupper.

Man starter med at skelne mellem plante- og dyreriget. Hamstere hører selvfølgelig til
- dyreriget og så til
- hvirveldyr (rækken),
- pattedyr (klassen),
- gnavere (orden),
- mus og rotter (familien),
- hamstere (underfamilien) og så når man til
- slægt
- art
- race
- farver.

Under slægt skelner vi mellem guldhamstere (mesocricetus), "almindelige" dværghamstere (phodpus - herunder både vinterhvid, Campbells og Roborovski), europæisk hamster (cricetus) og kinesiske dværghamstere (cricetulus).

Hver slægt deler vi så i arter. Guldhamstere deler vi op i (i hvert fald) to arter, nemlig den rumænske og den syriske. De "almindelige" dværghamsterne deler vi op i vinterhvid, Campbells og Roborovski.
Når vi taler arter, er der tale om forskellige dyr med forskellige gener (og typisk også forskelligt antal gener).

Hos mange andre dyr, f.eks. hunde, kan man yderligere inddele dyrene efter race, men forskellige racer er stadig samme slags dyr (altså art) og har derfor gener der passer sammen. Racer findes ikke hos hamstere (dvs. der findes kun én race inden for hver art).

Endelig kan man så skelne mellem forskellige farve- og pelsvarianter (inden for en race eller art). Hårfarve, hudfarve, længde osv. Da det stadig er inden for samme art, passer generne også stadig sammen.

Hybrider - og parringer mellem forskellige arter (hvilket kinesisk og hybrid også vil være) - er jo så dårlige, fordi generne ikke passer sammen. Komplikationerne vil variere fra art til art. Hos hamsterne er det desuden et problem at hybriderne er skyld i at de oprindelige arter bliver udryddet som kæledyr.

Netop fordi Campbells og vinterhvid har forskellige gener, har de også forskelligt udseende (farver, hoved, pelstype osv.). Det er bare ikke farverne eller pelstypen i sig selv, men det at de er forskellige arter med forskellige gener, der gør at man ikke må parre dem.

Låst