Hmmm... savspåner af fyr

Beskrivelse mangler
Låst
construxi

Hmmm... savspåner af fyr

Indlæg af construxi » 9. jan 2010 00:06

Jeg så lige denne video på youtube : [/url]http://www.youtube.com/watch?v=QgPM1W03VOI[url] Alt virker til at være i skønneste ord ... er bedre?[/url]

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 9. jan 2010 09:10

Jeg har lige været i gang med lidt copy paste... Men ja, læs dette  :arrow:

Høvlspåner/savsmuld er ikke godt som bundstrø. Led efter strø der ikke er baseret på fyrretræ.
Høvlspåner og smuld lavet af fyrretræ afgiver nogle giftstoffer (phenoler), som kan give luftvejsproblemer for rottene, hvis det bruges over en længere periode. Det er oftest heller ikke særligt godt til at dæmpe lugtgener. Der findes mange forskellige slags strø på markedet og hver har sin egen favorit. Prøv dig frem.
fra Gnaverforum.dk af Kenny Jensen

Jeg håber det hjalp lidt...

Aspen er en ret blød træsort forresten  :)

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 9. jan 2010 09:11

Og det gælder også for en lille hamster, nærmest som det gælder for en rotte :)

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 9. jan 2010 09:13

fyrtræ kan afgive nogle stoffer som kan give luftvejs problemer, og i yderste tilfælde være kræftfremkaldende(det er vist ikke helt bevist)
men jeg har nu brugt spåner alt den tid jeg har haft hamstere og bruger dem til alle mine små dyr, og der er ingen der har taget skade af det endnu.
har altså brugt det til alle dyr der går i bure i 2½ år uden at se problemer af det.
alt efter hvor store stykker spånerne er i støver det mere eller mindre, mit skulle være renset for det værste støv.

så efter min mening er det ikke noget der kræver den store bekymring.

men i andre lande findes der mennesker der er helt vildt fanatiske med den slags, så man sikkert hurtigt vil kunne blive majet ned hvis man bruger spåner af fyr (eller nåletræer som der vist nærmere står på spåner)
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

kwo

Indlæg af kwo » 9. jan 2010 11:00

Fandt noget på en engelsk hamsterside. Her står at det primært er cedertræ, der er slemt. Fyr kan også indeholde noget, men når det er tørret, kan det bruges uden problemer.

Fra Petwebsite:
Cedar wood shavings (usually distinguished by a red tint) should not be used as the phenols they contain can cause severe irritations in hamsters. Although Pine is also a softwood Pine wood shavings cause less problems than Cedar and kiln dried Pine can be used without problems.

Any form of scented shavings should be avoided as these can also cause irritation and Corn cob bedding is not generally recommended as it has a tendency to mould and hamsters have been known to eat it and it can then swell when wet inside the stomach.

Wood shavings from hardwoods such as Aspen or small animal litter made from wood pulp (such as Carefresh) are the safest forms of floor covering to use.
Kenneth Worm

construxi

Indlæg af construxi » 9. jan 2010 13:23

Okay super

Låst