Spørgsmål angående ugødet spagnum
Spørgsmål angående ugødet spagnum
nu ser man jo folk rundt omkring bruge ugødet spagnum og jeg tænker bare er det bedre og hvorfor? og bliver dyrene ikke beskidte af at rende rundt i det?
Der er også folk der siger at det tager en stor del af lugten, passer det?
Og det vigtigste inden jeg overvejer at prøve det på nogen af dyrene, er det blevet behandlet så man ikke slæber en masse mider og sygdomme ind til sine dyr? altså er det virkelig fuldkommen uskadeligt? :D
Og det vigtigste inden jeg overvejer at prøve det på nogen af dyrene, er det blevet behandlet så man ikke slæber en masse mider og sygdomme ind til sine dyr? altså er det virkelig fuldkommen uskadeligt? :D
Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil

Re: Spørgsmål angående ugødet spagnum
Håber det var svar nok. Men man kan ha problemer med skaffe det om vinteren. Jeg har købt en 300 l. pose ved en planteskole.Benjamin skrev:nu ser man jo folk rundt omkring bruge ugødet spagnum og jeg tænker bare er det bedre og hvorfor?
Jeg synes det er meeeeget bedre! Den eneste ulempe som jeg kan finde er at det blir temmelig tørt med tiden, så det kan støve hvis man roder rundt i det - hvis du vander det lidt, engang i mellem skulle det ikke være er problem. Desuden er det meeeeget billigere en spåner, træpiller osv. Og min hamster eeeelskede det.
og bliver dyrene ikke beskidte af at rende rundt i det?
Nej de blir ikke beskidte - men når du lige har puttet det i buret og de graaaver rundt i det, så vil de være dækket af det, men det smitter ikke af på nogen måde.
JA! Det passer. Jeg bruger det til marsvin - og de tisser en HEL del mere end hamstere, og alligevel kan jeg nøjes med at skifte det hver tredje måned. Bare lige tage toppen for gammelt hø og pøller o.l. og så put lidt vand på og rod rundt i det, så er det som nyt - uden lugt...
Jeg har ikke fundet noget ubehageligt i poserne endnu. Det værste man kan finde er en lille gren, eller kvist![]()
Ved Jem og Fiks kan man købe 100 l. for 39 kr. Men kun i forår og sommer og efteråret...
Spændende også at bruge det til marsvin
Det imponere mig en hel del at man også kan bruge det til marsvin og så skifte det så sjældendt som hver 3 måned. :o
Marsvin lugter mig som bekendt en hel del og normalt med spåner skal de da skiftes mindst 1 gang hver uge, så 3 mdr. er da fantastisk.
Jeg har sjovt nok ikke endnu oplevet at min dværghamsters bur har lugtet og sidst gik der 7 dage mellem jeg skiftede spåner.
Jeg overvejer lige nu at købe marsvin også og det med spaghnum skal da virkelig overvejs så, for det største minus ved marsvin som jeg kan finde er at de lugter og det må jeg ærligt sige at de bryder jeg mig ikke ret meget om.
Marsvin lugter mig som bekendt en hel del og normalt med spåner skal de da skiftes mindst 1 gang hver uge, så 3 mdr. er da fantastisk.
Jeg har sjovt nok ikke endnu oplevet at min dværghamsters bur har lugtet og sidst gik der 7 dage mellem jeg skiftede spåner.
Jeg overvejer lige nu at købe marsvin også og det med spaghnum skal da virkelig overvejs så, for det største minus ved marsvin som jeg kan finde er at de lugter og det må jeg ærligt sige at de bryder jeg mig ikke ret meget om.
Re: Spændende også at bruge det til marsvin
Jeg har 5 marsvin - og de går i skiftehold i buret og i løbegård. Der lugter ikke herhjemme - selvom jeg ikke lufter ud hver dag i stuen.Tobiasmor skrev:Det imponere mig en hel del at man også kan bruge det til marsvin og så skifte det så sjældendt som hver 3 måned. :o
Som sagt, så fjerner jeg hver 2-3 dag gammelt hø og pøller i bunden - og så roder jeg lige lidt rundt i bunden. På den måde spredes fugten og lugten forsvinder.
Det eneste du kan lugte ved spaghnum er en lettere sødlig lugt.
Her er lidt billeder af mine basser i for første gang i spaghnum

Sally tænker: WTF?

Hmm... Det er egentlig dejlig blødt....

Det føles underligt...

Og det lugter anderledes...

Hva sir du??

Har jeg noget på næsen...??

Twister mærker spaghnum for første gang:

Han dyppede med det første næsen i det.

Indtil: DAMER!!

Hvorfor er der lukket...? *suk*

Fie var mest interesseret i høet....

Men dog lidt forundret....

Burene er siden hen sat sammen da løbegården kom op at køre.
-
Super
Tak for lækkert indlæg med mange dejlige mutter :)
Vi er nemlig også blevet de heldige ejere af et svin, så jeg vil da også ud og have fat i noget spaghnum og så prøve det af.
Det lyder bare perfekt at man kun lige skal fjerne pøller og overskuds hø og så ellers bare lige kan vande det lidt og så vande det rundt. Det må bestemt prøves.
Vander du med en forstøver ?
Vi er nemlig også blevet de heldige ejere af et svin, så jeg vil da også ud og have fat i noget spaghnum og så prøve det af.
Det lyder bare perfekt at man kun lige skal fjerne pøller og overskuds hø og så ellers bare lige kan vande det lidt og så vande det rundt. Det må bestemt prøves.
Har i kun ét marsvin? Marsvin er nemlig flokdyr, så det ville være mest optimalt at ha' mindst toTobiasmor skrev:Super

Bare en lille tilføjelse