Spørgsmål angående ugødet spagnum

Beskrivelse mangler
Låst
Benjamin

Spørgsmål angående ugødet spagnum

Indlæg af Benjamin » 28. jan 2010 14:46

nu ser man jo folk rundt omkring bruge ugødet spagnum og jeg tænker bare er det bedre og hvorfor? og bliver dyrene ikke beskidte af at rende rundt i det?
Der er også folk der siger at det tager en stor del af lugten, passer det?

Og det vigtigste inden jeg overvejer at prøve det på nogen af dyrene, er det blevet behandlet så man ikke slæber en masse mider og sygdomme ind til sine dyr? altså er det virkelig fuldkommen uskadeligt?  :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

construxi

Indlæg af construxi » 28. jan 2010 16:40

Der er i hvert fald en ting der kan være et problem ved det... Jeg har haft svart ved at skaffe det på denne årstid
Billede

ZenZen

Re: Spørgsmål angående ugødet spagnum

Indlæg af ZenZen » 28. jan 2010 21:40

Benjamin skrev:nu ser man jo folk rundt omkring bruge ugødet spagnum og jeg tænker bare er det bedre og hvorfor?
Jeg synes det er meeeeget bedre! Den eneste ulempe som jeg kan finde er at det blir temmelig tørt med tiden, så det kan støve hvis man roder rundt i det - hvis du vander det lidt, engang i mellem skulle det ikke være er problem. Desuden er det meeeeget billigere en spåner, træpiller osv. Og min hamster eeeelskede det.

og bliver dyrene ikke beskidte af at rende rundt i det?
Nej de blir ikke beskidte - men når du lige har puttet det i buret og de graaaver rundt i det, så vil de være dækket af det, men det smitter ikke af på nogen måde.

Der er også folk der siger at det tager en stor del af lugten, passer det?
JA! Det passer. Jeg bruger det til marsvin - og de tisser en HEL del mere end hamstere, og alligevel kan jeg nøjes med at skifte det hver tredje måned. Bare lige tage toppen for gammelt hø og pøller o.l. og så put lidt vand på og rod rundt i det, så er det som nyt - uden lugt...

Og det vigtigste inden jeg overvejer at prøve det på nogen af dyrene, er det blevet behandlet så man ikke slæber en masse mider og sygdomme ind til sine dyr? altså er det virkelig fuldkommen uskadeligt?  :D
Jeg har ikke fundet noget ubehageligt i poserne endnu. Det værste man kan finde er en lille gren, eller kvist :wink:
Håber det var svar nok. Men man kan ha problemer med skaffe det om vinteren. Jeg har købt en 300 l. pose ved en planteskole.

Ved Jem og Fiks kan man købe 100 l. for 39 kr. Men kun i forår og sommer og efteråret...

construxi

Indlæg af construxi » 28. jan 2010 22:36

Jeg ville lige indskyde at jeg spurgte i jem og fix eller bauhaus for ca. en uge siden om de havde det og de sagde de fik det hjem i denne uge...
Billede

Tobiasmor

Spændende også at bruge det til marsvin

Indlæg af Tobiasmor » 29. jan 2010 22:09

Det imponere mig en hel del at man også kan bruge det til marsvin og så skifte det så sjældendt som hver 3 måned.  :o

Marsvin lugter mig som bekendt en hel del og normalt med spåner skal de da skiftes mindst 1 gang hver uge, så 3 mdr. er da fantastisk.

Jeg har sjovt nok ikke endnu oplevet at min dværghamsters bur har lugtet og sidst gik der 7 dage mellem jeg skiftede spåner.

Jeg overvejer lige nu at købe marsvin også og det med spaghnum skal da virkelig overvejs så, for det største minus ved marsvin som jeg kan finde er at de lugter og det må jeg ærligt sige at de bryder jeg mig ikke ret meget om.

ZenZen

Re: Spændende også at bruge det til marsvin

Indlæg af ZenZen » 30. jan 2010 22:20

Tobiasmor skrev:Det imponere mig en hel del at man også kan bruge det til marsvin og så skifte det så sjældendt som hver 3 måned.  :o

Marsvin lugter mig som bekendt en hel del og normalt med spåner skal de da skiftes mindst 1 gang hver uge, så 3 mdr. er da fantastisk.

Jeg har sjovt nok ikke endnu oplevet at min dværghamsters bur har lugtet og sidst gik der 7 dage mellem jeg skiftede spåner.

Jeg overvejer lige nu at købe marsvin også og det med spaghnum skal da virkelig overvejs så, for det største minus ved marsvin som jeg kan finde er at de lugter og det må jeg ærligt sige at de bryder jeg mig ikke ret meget om.
Jeg har 5 marsvin - og de går i skiftehold i buret og i løbegård. Der lugter ikke herhjemme - selvom jeg ikke lufter ud hver dag i stuen.
Som sagt, så fjerner jeg hver 2-3 dag gammelt hø og pøller i bunden - og så roder jeg lige lidt rundt i bunden. På den måde spredes fugten og lugten forsvinder.

Det eneste du kan lugte ved spaghnum er en lettere sødlig lugt.

Her er lidt billeder af mine basser i for første gang i spaghnum 8-)

Sally tænker: WTF?
Billede

Hmm... Det er egentlig dejlig blødt....
Billede

Det føles underligt...
Billede

Og det lugter anderledes...
Billede

Hva sir du??
Billede

Har jeg noget på næsen...??
Billede

Twister mærker spaghnum for første gang:
Billede

Han dyppede med det første næsen i det.
Billede

Indtil: DAMER!!
Billede

Hvorfor er der lukket...? *suk*
Billede

Fie var mest interesseret i høet....
Billede

Billede

Men dog lidt forundret....
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Burene er siden hen sat sammen da løbegården kom op at køre.

kathrine8D

Indlæg af kathrine8D » 31. jan 2010 11:14

Hvor er de søde:p Min mor var rigtig glad for at høre at man kunne vente helt til tre mnd. med at skifte, da hun ca. gør det 1-2 gange om ugen:0C;
(Vores marsvin;p)
Kærlige hamster hilsner Kathrine.

Tobiasmor

Indlæg af Tobiasmor » 1. feb 2010 21:17

Super
Tak for lækkert indlæg med mange dejlige mutter  :)

Vi er nemlig også blevet de heldige ejere af et svin, så jeg vil da også ud og have fat i noget spaghnum og så prøve det af.

Det lyder bare perfekt at man kun lige skal fjerne pøller og overskuds hø og så ellers bare lige kan vande det lidt og så vande det rundt. Det må bestemt prøves.

Vander du med en forstøver ?

Tobiasmor

Indlæg af Tobiasmor » 1. feb 2010 21:22

Jeg skal lige komme med et enkelt tillægs spørgsmål.

Støver det ikke helt vildt med spaghnum når mutterne render rundt og laver ''popcorn'' ?

ZenZen

Indlæg af ZenZen » 2. feb 2010 21:57

Indtil videre vander jeg med forstøver, men vil snart købe en ordentlig vandkande med sådan en næse der spreder vandet mere. Det vil blive meget nemmere så.

Nej jeg synes ikke at det støver, men det kan som alt andet strøelse sprøjte ud af buret ved at velrettet spark fra mutten :wink:

ZenZen

Indlæg af ZenZen » 2. feb 2010 22:02

Tobiasmor skrev:Super
Tak for lækkert indlæg med mange dejlige mutter  :)

Vi er nemlig også blevet de heldige ejere af et svin, så jeg vil da også ud og have fat i noget spaghnum og så prøve det af.

Det lyder bare perfekt at man kun lige skal fjerne pøller og overskuds hø og så ellers bare lige kan vande det lidt og så vande det rundt. Det må bestemt prøves.

Vander du med en forstøver ?
Har i kun ét marsvin? Marsvin er nemlig flokdyr, så det ville være mest optimalt at ha' mindst to :D  (det koster ingen forskel - tro mig, har selv 5 pt. :wink: )
Bare en lille tilføjelse :D

Låst