Dværghamster angriber?

Beskrivelse mangler
Låst
Chica

Dværghamster angriber?

Indlæg af Chica » 6. aug 2010 23:10

Tja, i kan jo ligeså godt få hele historien..

Min ste-lillesøster tog imod en hun dværghamster der skulle havde været mishandlet... men som jeg forstod det var denne mishandling at de tog hamsteren op i nakkeskindet...

Den fik et nyt hjem, hos en der ikke havde tid til den...
Så min lillesøster sagde "Jeg vil gerne havde hende" og jeg sagde "Lad vær, man anskaffer sig ikke et hamster for at skille sig af med den igen... Du ved ikke en gang hvad den har været igennem, det vil ende galt... Jeg syntes det er en dum ide" Hun lovede at hun nok skulle passe på den og blablabla, ville ikke snakke mere om det da hendes far kom og gider ikke havde noget med ham at gøre (en anden historie)

2 uger efter hun havde fået den tog jeg til Canada... Jeg ringer og snakker med min mor og spørg efter lidt tid hvordan det går med hendes hamster, hun siger "Hun har ikke holdt den andet end lige i starten, det samme med hendes far...  Den er ikke blevet skiftet i 3 uger da hendes far ikke vil røre den..." (Han gav den mad og vand)

Jeg kommer hjem og spørg igen til den... Nu får jeg afvide at den angriber    og det er derfor ingen har rørt den... Min ste-lillesøster ønsker den nu død, men hendes far vil ikke betale en dyrlægeregning for at få et hamster afligevet og han vil ikke slå den ihjel nå den ikke fejler noget....

Her er det så jeg tænker "Hvad sagde jeg?"

Overvejer at spørge om jeg ikke må få den også prøve at gøre den tam eller passe den i 2 uger og forsøge der....

Men hvad kan jeg entelig gøre for at gøre den tam?? Den skulle være omkring 1 år, så den er jo ikke unge mere, mine hamstere har altid været  nogle små kælepoter, så ved ikke rigtig hvordan man får en hamster til at lade vær med at angribe/bide...

Nogle råd?

Syntes det er lidt trist for hamsteren at den skal være i et lille bur hvor dens ejer ønsker den død=(

Nougat

Indlæg af Nougat » 6. aug 2010 23:40

Jeg har godt nok ikke den store erfaring, da jeg kun har haft to hamstre, og lige har anskaffet mig den tredje.
Men hvis du ikke ønsker at aflive den, vil jeg sige at det eneste du skal bruge er tålmodighed. Og virkelig meget af det! Den har været meget igennem , og derfor er det ikke så mærkeligt at den angriber. Ved ikke om den nogensinde vil blive helt tam, men jeg tror det vil kunne blive bedre end det er nu.
Så snart den er vågen, så snak med den. Lad være med at tage hænderne ind til den. Bare snak med den, og giv den godbidder. PÅ et tidspunkt kan du jo lade lågen stå åben, og lade din hånd være der, så den kan snuse til dig. Men gå meeeget langom frem :-)
Jeg har selv en guldhamster, som først er ved at være tam nu, efter jeg har haft den i 4 mdr. Jeg kan ikke tage hånden ind i buret og tage den op, den skal selv komme hen til mig, og gå ud af lågen. Så om den har oplevet noget, vides ikke. Men den er stadig ikke helt tryg.
Og havde du spurgt mig for en god måned siden, ville jeg sige jeg havde fortrudt jeg havde købt den, men i dag ville jeg ikke skille mig af med den for noget :-)
Held og lykke med det. Håber det lykkedes.
Mange knus fra mig
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

Lykke

Indlæg af Lykke » 7. aug 2010 05:27

Hvis du eller de vil prøve at få den til at lade være med at angribe, ja så kræver det noget arbejde.
Snak med den som Nougat siger. Og prøv så lidt efter lidt at stikke f.eks. en lille pensel ned til den (så den ikke angriber hånden) - penslen er et fremmeobjekt ligesom hånden som man kan røre hamsteren med og spidsen er jo blød. Med lidt held vil den opdage, at det ikke er farligt, og så kan man efterhånden bruge hånden.

Der kan være flere grunde til at den angriber. Den kan enten være blevet "tosset" af tidligere behandling eller den kan simpelthen bare være blever forskrækket over at være blevet flyttet rundt og så prøve at forsvare sit nye territorium med næb og klør - jeg har selv en lille unge der har gjort det sidste (den var helt tam og rolig før) og der sørger jeg så for at håndtere den et par gange om dagen og det hjælper.

Nogle gange må man også konstatere, at hamsteren bare er i forsvar i sit bur og så tage den op ved hjælp af et rør eller en bøtte (for ikke at blive bidt) - og når den så er oppe i hænderne er den en engel!

Kan ikke rigtigt hjælpe med hvad du skal stille op med familien  :wink:

Musse00

Indlæg af Musse00 » 8. aug 2010 17:48

Du ka tage en hanske/vante på og tage den op ofte, så gø det ikke ondt hvis den skulle bide dig (; Og den vænner sig til det. Men vær lidt forsigtig med den aliggevel den skulle nøde blive bange for dig.

Majlund

Indlæg af Majlund » 8. aug 2010 23:17

Jeg sammenligner lidt med min rescuehamster, Bamse. Lyder lidt som den samme historie. I starten jeg havde ham, troede jeg at jeg ville kunne ændre hans adfærd (angribe/bide) ved tålmodighed og gode oplevelser. Jeg har for længst indset at sådan bliver det ikke :wink: Bamse er her en glad "kigge-på-hams". Jeg bruger konsekvent skindhandsker når jeg håndterer ham udenfor eller i buret, eller kommer til noget i buret når han er deri. Det eneste tidspunkt jeg 110% sikkert ved at jeg kan få lov at nusse ham uden skindhandsker (og uden fare for bid :wink: ) er når han får en tørret melorm forinden - eller andet meget lækkert.

Der hvor jeg vil hen er: at det altså sagtens kan være man må indstille sig på at din søsters hams aldrig bliver andet end en "kigge-på-hams". . . men hvis hun bare bruger et par skindhandsker, behøver hun ikke være bange for bid der kan gøre ondt. . . og kan så sagtens passe hamsteren - som den har krav på. Det er selvfølgelig lidt surt hvis det man gerne ville have var en kæledyrshamster. . . men dyrene er som de er. . . og det er os der har anskaffet os dem og valgt netop dem. . . de har ikke valgt os :wink:

Michele

Indlæg af Michele » 27. dec 2010 16:57

Majlund skrev: ... dyrene er som de er. . . og det er os der har anskaffet os dem og valgt netop dem. . . de har ikke valgt os :wink:
BINGO !!!
Dyrene kan ikke gøre for det.
Tålmodighed, omsorg, mange gange dagligt (eller hva' det hedder, når det er om aftenen) tale med og give godbidder.
Sørge for, at den ALDRIG bliver forskrækket eller får grund til IKKE at nære tillid til mennesker. Så burde den da vende på et tidspkt, men det kan tage lang tid.
Ideen med en pensel til at røre den forsigtigt med er også god. En rimelig stor pensel, så den ikke kan komme til at prikke, og gerne en, du har gået med under trøjen en halv dags tid, så den dufter af dig og dine hænder.
Gentag evt. jævnligt, eller lade penslen ligge i fodenden af din seng eller under hovedpuden eller ... så den hele tiden forbinde lyden og duften af dig - eller søsteren - med nus, guf og andet rart. og ALDRIG med noget, der kan forskrække.
Og når så den engang skal håndteres, så tag handsker på, til I ser, hvordan det går, for så behøver I ikke hive hånden til jer med en pludselig bevægelse, der skræmmer dyret.

NÅR DET ER SAGT !!! : Så er det også sådan, at hvis den skal være bange og ked af det i meget lang tid, var det måske mere humant for hamsteren at få den aflivet ? Uanset hvad det så koster. For det skal gøres på en ordentlig måde, så den ikke lider !!!!!!!!
God dag
Michèle
Mor til Bumle og Peanut - begge guldhamstre fra Hanne i Silkeborg. (Malthes mor)

Låst