Hejsa
Jeg fik mit Dværghamster, Gombi, for 4 dage siden.
Sammen med den købte jeg er bur, tremmebur med plastbund, som har madskål, løbehjul, gynge, toilet, tyk snor til klatre i, som går op til 1 etage hvor der er et lille træhus og et træhus i bunden.
De første par sov Gombi meget, kom kun frem meget kort. Hvilket er forståeligt når den lige skal vende sig til sit nye hjem.
De efterfølgende dage er den kommet mere og mere frem, undersøgt det hele. Den er også blevet ganske god til at klatre rundt på siderne og den falder heller ikke så meget ned fra toppen mere.
Den har bidt mig en del gange, så det blødte, men jeg læste herinde at man kunne prøve at puste blidt til den når den gjorder det, det har jeg prøvet og nu snuser den bare til mine finiger. Jeg har kunne håndfodre den efter 2 dage. Så alt i alt er det gået meget godt.
Lige indtil imorges, så skete der ting og sager.
Imorges da jeg stod op kl 7 var Gombi stadig oppe og gik omkring i buret og snusede som den plejer. Jeg satte mig ned for at snakke med den og give den nyt mad og vand.
Fik da også lov til at håndfodre den igen.
Efter jeg havde snakket med den, ruskede jeg lidt op i det græs og strøelse vi har fået med fra dyrehandleren. Straks ændrede Gombi adfærd. Den begyndte at grave rundt i hele buret og skubbe rundt med bundlaget. Jeg lod den lidt være og gik i bad og spiste morgenmad. Da jeg kom hen til Gombi igen, havde den begravet sin madskål, sparket al sandet ud af toilettet og for rundt over det hele.
Jeg snakkede lidt med den og lagde min hånd ind til den, for at se om den ville sætte sig op på den, men i stedet for bid den mig 2 gange rigtig hårdt. Da jeg så fjernede hånden igen, gravede den der vor min hånd havde været og fandt noget mad og begyndte at spise det.
Mens jeg sad og kiggede på den i ca 10 minutter for den stadig rundt og gravede og spiste forskellige stedet i bunden af buret.
Har lige snakket med konen derhjemme og hun siger den har tosset rundt de sidste par minutter og prøvet at masse sig ud mellem tremmerne, skrabet i bundet af buret og den har tilmed bidt hende hårdt, hvilket den normalt aldrig gør.
Nu er jeg gerne ville jeg erfarne personer herinde. Har den set mig som en madtyv da jeg begyndte at rode i græsset og strøelset og det så er derfor det begyndte at spise sine forråd og gemme dem nye steder??
Er det på tide at tage den når den selv prøver at masse sig igennem tremmerne, eller er det for tidligt, vi har kun haft den i 4 dage.
Ved godt at der sikkert er en fornuftigt forklaring på det hele. Men jeg har aldrig haft Hamster før, har læst meget herinde på forummet og har også fået svar på de fleste adfærds ting. Men at Gombi skifter karater på så kort tid, det bekymre mig lidt, selvom det så sjovt ud.
Håber i kan finde hovede og hale i min historie. Det første gang jeg skriver herinde så jeg skulle jo havde det hele med fra starten.
Vi har snakket om at prøve at tage den ud iaften når den kommer frem igen. Vi købt igår i Ikea en stor plastkasse, hvor der er masser af plads til at løbe rundt. Den har et løbehjul i sit bur, men jeg har endnu ikke set den bruge det. Den har sat sig op i det, men så bare gået ned igen.
Håber der er nogen herinde der kan svare på mine spørgsmål
Hamster skifter adfærd
-
lige en ting til.
Gunden til at jeg ikke har taget den ud endnu er forbi på dag 2 luftede jeg dens hus væk, bare for at tjekke om den var i live, da jeg stort set ikke havde set noget til dem. Den begyndte så at snuse lidt rundt. Da jeg ville huset tilbage, fik jeg mast den op i hjørne med min arm, ikke så jeg rørte den, men den kunne heller ikke løbe væk. Så den væste ret kraftig. Jeg fjernede armen og lod den løbe ind i sit hus. Da den var kommet i sikkerhed vendte den sig om væste igen.
Den har dog ikke gjort det siden. Men som jeg læste i en tråd herinde....den har sikkert ikke været glad for at være presset op i et hjørne.
Men derfor har jeg ikke ville presse den til at være ude i løbe gård eller lign
Gunden til at jeg ikke har taget den ud endnu er forbi på dag 2 luftede jeg dens hus væk, bare for at tjekke om den var i live, da jeg stort set ikke havde set noget til dem. Den begyndte så at snuse lidt rundt. Da jeg ville huset tilbage, fik jeg mast den op i hjørne med min arm, ikke så jeg rørte den, men den kunne heller ikke løbe væk. Så den væste ret kraftig. Jeg fjernede armen og lod den løbe ind i sit hus. Da den var kommet i sikkerhed vendte den sig om væste igen.
Den har dog ikke gjort det siden. Men som jeg læste i en tråd herinde....den har sikkert ikke været glad for at være presset op i et hjørne.
Men derfor har jeg ikke ville presse den til at være ude i løbe gård eller lign
-
Det lader til at Gombi har givet mig svaret på hvad alt det graveri skulle til for.
Her til morgen, stod den også på en del graveri, men det var for spise den mad den begravede igår.
Der udover har Gombi var ude i friheden for første gange.
Det gik faktisk ganske smertefrit. Jeg havde regnet med at vi skulle kæmpe en del for at få lokket dyret frem og op i hånden. Men det blev klaret på en meget nemmere måde. En lille tupperware skål med rosiner, i løbet af 10 sekunder var Gombi oppe i skålen og 1 minut senere løb den rundt i gården.
Der kom ikke så meget strøelse i som jeg godt kunne havde tænkt mig, men vi skulle lige se hvad det lille væsen sagde til det. På fredag når buret skal renses for første gang, for den en del mere at lege med.
Er der forresten nogen der har nogle posetive erfaringer med at rykke rundt på huset og andre ting når man rengøre buret.
Video og billeder kommer imorgen
Her til morgen, stod den også på en del graveri, men det var for spise den mad den begravede igår.
Der udover har Gombi var ude i friheden for første gange.
Det gik faktisk ganske smertefrit. Jeg havde regnet med at vi skulle kæmpe en del for at få lokket dyret frem og op i hånden. Men det blev klaret på en meget nemmere måde. En lille tupperware skål med rosiner, i løbet af 10 sekunder var Gombi oppe i skålen og 1 minut senere løb den rundt i gården.
Der kom ikke så meget strøelse i som jeg godt kunne havde tænkt mig, men vi skulle lige se hvad det lille væsen sagde til det. På fredag når buret skal renses for første gang, for den en del mere at lege med.
Er der forresten nogen der har nogle posetive erfaringer med at rykke rundt på huset og andre ting når man rengøre buret.
Video og billeder kommer imorgen
-
det så ud til at den blev rigtig for omrokeringen i buret. Det hele blev undersøgt på ny. Det eneste jeg lod stå på sin plads var dens hus.
Og fik jeg også endelig lejlighed til at skiftet vattet ud med køkkenrulle.
Det tog den lige 10 minutter før den begyndte at bruge det, men så blev det hele ellers også brugt.
Og fik jeg også endelig lejlighed til at skiftet vattet ud med køkkenrulle.
Det tog den lige 10 minutter før den begyndte at bruge det, men så blev det hele ellers også brugt.