Hej.
Jeg har en roborovski hunhamster som har fået 5 unger hvor alt har været fint ind til nu.
Men nu er hun begyndt at tage ungerne og smutte ind i sit løbehjul og løber rundt med dem ind til hun smider dem og løber videre s[ de bliver skudt afsted rundt i buret.
Jeg kan slet ikke forstå hvorfor hun er begyndt på det, ungerne er 2 uger nu og er jo ikke gamle nok til at komme væk fra hende, hvad kan grunden være?
Jeg ved godt jeg bare kan fjerne hjulet, men vil gerne prøve at forstå hvorfor hun gør det.
På forhåand tak for hjælpen.
Hunhamster er mærkelig over for ungerne.
-
Har du lige skiftet buret ?
Syntes det kan lyde som om at din hun er forvirret/ stresset
Du kan ikke rigtigt gøre andet end at lade hende og ungerne være lidt i fred :)
Jeg har et par gange prøvet lign efter burskift, men gav mine ro, og så faldt der ret hurtigt ro på mor igen
Det ville nok også være en god ide at fjerne hjulet som du selv er inde på.
Syntes det kan lyde som om at din hun er forvirret/ stresset
Du kan ikke rigtigt gøre andet end at lade hende og ungerne være lidt i fred :)
Jeg har et par gange prøvet lign efter burskift, men gav mine ro, og så faldt der ret hurtigt ro på mor igen

Det ville nok også være en god ide at fjerne hjulet som du selv er inde på.
Jeg har fjernet hendes hjul, men hun render stadig rundt og flytter ungerne uden egentlig at flytte dem et egentlig bestemt sted, hun hiver dem bare ud af deres rede.
Jeg har ikke flyttet dem i lang tid og er hende selv som lagde dem i det bur for nogen dage siden.
er bare bange for om det kan gå galt når jeg går i seng for ungerne piver når hun tager fat i dem og de er begyndt at angribe hende.
udover det så er hun helt oppe at ringe hun har spænet rundt i snart 3 timer.
Jeg har ikke flyttet dem i lang tid og er hende selv som lagde dem i det bur for nogen dage siden.
er bare bange for om det kan gå galt når jeg går i seng for ungerne piver når hun tager fat i dem og de er begyndt at angribe hende.
udover det så er hun helt oppe at ringe hun har spænet rundt i snart 3 timer.
Du må prøve at lade hende selv styre det et par dage endnu, og derefter kan du evt. tage ungerne fra. De kan helt sikkert klare sig selv fra de er 3 uger gamle, og måske i virkeligheden før.
Jeg havde en Campbells-hun der var lidt hård ved ungerne - ikke flyttede på dem, men det var tydeligt at hun terroriserede dem. De spjættede og blev meget nemt forskrækkede osv.
Kommer til at tænke på, at det også kunne lyde som om hun er træt af dem. Som om hun vil have reden for sig selv.
Jeg har hamster-mødre der laver flere reder og så flytter sig selv, så det kun er de unger der finder hende som kan forstyrre. Og nogle af mine hamstere er bare såååå tamme, når de har unger, fordi de vil op af buret...
I så fald kan det også være det kan hjælpe hvis du giver hende lidt tid væk fra ungerne - ved at tage hende ud af buret, til et sted hun kan hvile eller lege aktivt og brænde energi af.
Jeg havde en Campbells-hun der var lidt hård ved ungerne - ikke flyttede på dem, men det var tydeligt at hun terroriserede dem. De spjættede og blev meget nemt forskrækkede osv.
Kommer til at tænke på, at det også kunne lyde som om hun er træt af dem. Som om hun vil have reden for sig selv.
Jeg har hamster-mødre der laver flere reder og så flytter sig selv, så det kun er de unger der finder hende som kan forstyrre. Og nogle af mine hamstere er bare såååå tamme, når de har unger, fordi de vil op af buret...
I så fald kan det også være det kan hjælpe hvis du giver hende lidt tid væk fra ungerne - ved at tage hende ud af buret, til et sted hun kan hvile eller lege aktivt og brænde energi af.