Hvilket hamster ..?

Beskrivelse mangler
Låst
Junika

Hvilket hamster ..?

Indlæg af Junika » 12. mar 2011 21:13

Hej folk :)

Jeg står og skal købe et dværghamster, efter lang tids overvejelse. Buret og det hele står klart, og da jeg har besluttet at købe hos en dyrehandler, har jeg besøgt de to, jeg har indenfor rækkkevidde :)

Problemet er så, at jeg ikke kan vælge hvilket hamster jeg skal købe.
Hos dyrehandler 1, har de 2 hamstre, som lige er kommet fra moderen, og går i samme bur. Det ser fint og rent ud, men de sover, og er ikke lige sådan et vække. Så kan ikke danne mig et ordentligt indtryk af dem.

Hos dyrehandler 2 er butikken mindre, og hun har 4 bure med 1 hamster i hver. De 3 fiser rundt og er friske efter de er vækket. Den sidste er en lille hidsig krabat. Her er der så en enkelt der gør indtryk på mig. Den virker klar og livlig og nysgerrig, og reagerer på mig og når jeg taler til den. Men dyrehandleren virker ikke synderligt meget inde i dyrene, og har ikke rigtig styr på køn og alder. Så hamsteren kan i princippet været ret gammel, i forhold til dyrehandler 1, hvor de tydeligvis var unger, og jo stadig gik sammen.

Så hvad skal jeg vælge?? Være sikker på en unge, eller vælge den hamster der virkede mest interesseret og glad?

Junika :)

Thitte

Indlæg af Thitte » 13. mar 2011 17:27

Personligt ville jeg vælge den hamster jeg syntes allerbedst om.
Og det lyder jo til at være den, i dyrhandel 2, i dit tilfælde :-)

Som du selv siger, kan du ikke danne dig et indtryk af de små sovende pus, men er sikker på, at dyrhandlen gerne vil vække dem for dig, hvis du ønsker at se dem i vågen tilstand.

Jeg købte selv mit hamster i dyrhandel, fik oplyst køn, men ikke hvor gammel han var - men for mig betød det ingenting. Han bed mig ikke, var ikke hverken sur, eller alt for skræmt, og jeg har nu det dejligste hamster. Mht køn er der helt sikkert nogle herinde, som er skarpe i køn, som kan hjælpe dig med kønnet på din lille nye hams, hvis du vælger den i dyrhandel 2.
Det er selvfølgelig "nemmere" at gøre unge hamstre tamme, men med den rette tålmodighed og kærlighed, som du lyder til at besidde, kan det altså nemt lykkedes. Overtog engang en på 1 år, som sjældent var blevet nusset med, og hun blev helt fantastisk :-)

Følg dit hjerte i sådan en sag her  :D
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

Junika

Indlæg af Junika » 13. mar 2011 18:15

Tusind tak for svar :)
Tror jeg besøger begge steder igen imorgen og ser om der kan komme lidt mere liv i dem hos dyrehandler 1. Man ved jo heller aldrig om de pludselig er blevet solgt, imens jeg har spekuleret :)

Junika

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 13. mar 2011 19:52

Hvis du har mulighed for det, kan du jo komme lige før lukketid, så er der størst mulighed for at de er vågne eller at de er lettere at vække. Du kan jo eventuelt pørge om du må give dem lidt godbidder.

Jeg ser det umiddelbart som et positivt tegn, at de er svære at vække. Det kan betyder at de er trygge i deres miljø, og ikke er vant til at blive forstyrret i deres "natte"søvn i tide og utide.

Men det kan selvfølgelig også betyde, at de ikke er sunde og raske, og det bør du jo selv sagt undersøge inden du køber.

Held og lykke med det.

Junika

Indlæg af Junika » 13. mar 2011 20:30

Ja du har ret. Den eneste grund til jeg er så meget i tvivl, er nok at jeg er bange for at få et hamster som ikke er en unge. Må undersøge det hele nærmere imorgen. Det skal lige siges, at hos dyrehandler 2, med den hamster jeg altså synes var sødest, havde de alle hamstervat i deres huse.. Og det synes jeg heller ikke var så tiltalende..

Låst