Hvis bare hamstre kunne tale..

Beskrivelse mangler
Låst
Junika

Hvis bare hamstre kunne tale..

Indlæg af Junika » 6. apr 2011 15:21

Jeg har haft min søde dværghamster i en lille måned nu, og hvor er han dejlig.  :)
Har dog lige et par spørgsmål som der sikkert er nogen herinde der kan svare på..
Han er meget nysgerrig, og tøver ikke med at fise ud over kanten af buret, hvis toppen er taget af. Man når jeg prøver at tage ham op, sker det samme hver gang. Han kommer hen til min hånd, snuser og slikker på mine fingre, og så hapser han altså fingeren! Han bider nogengange så hårdt at han hænger helt fast. Men synes bare SLET ikke det virker som om han er skræmt, og ørene stritter lige op i luften.
Hvis jeg prøver at fange ham nede i buret, istedet for at lade ham komme til min hånd, FISER han lige ned i det modsatte hjørne. Men igen virker det ikke som om han er skræmt, mere som om det bare er ham der vil bestemme  :wink:

Jeg kan sagtens lokke ham op i hånden med en solsikkekerne, og når han er oppe bider han overhovedet ikke. Men er meget meget nysgerrig.

Mit spørgsmål er så, om han bider fordi han bare ikke lige gider lege? Vasker altid fingre inden, så de lugter altså ikke af mad.
Har desuden hørt, at dværghamsterunger har det med at snappe mens de er små. Skal jeg bare fortsætte med at lokke ham op i min hånd med kerner, selvom der måske går en måned mere, hvor jeg stadig bliver snappet ind imellem?

På forhånd tak for svar :)

Joy

Re: Hvis bare hamstre kunne tale..

Indlæg af Joy » 6. apr 2011 15:42

Junika skrev:Jeg har haft min søde dværghamster i en lille måned nu, og hvor er han dejlig.  :)
Har dog lige et par spørgsmål som der sikkert er nogen herinde der kan svare på..
Han er meget nysgerrig, og tøver ikke med at fise ud over kanten af buret, hvis toppen er taget af. Man når jeg prøver at tage ham op, sker det samme hver gang. Han kommer hen til min hånd, snuser og slikker på mine fingre, og så hapser han altså fingeren! Han bider nogengange så hårdt at han hænger helt fast. Men synes bare SLET ikke det virker som om han er skræmt, og ørene stritter lige op i luften.
Hvis jeg prøver at fange ham nede i buret, istedet for at lade ham komme til min hånd, FISER han lige ned i det modsatte hjørne. Men igen virker det ikke som om han er skræmt, mere som om det bare er ham der vil bestemme  :wink:
Jeg kan sagtens lokke ham op i hånden med en solsikkekerne, og når han er oppe bider han overhovedet ikke. Men er meget meget nysgerrig.

Mit spørgsmål er så, om han bider fordi han bare ikke lige gider lege? Vasker altid fingre inden, så de lugter altså ikke af mad.
Har desuden hørt, at dværghamsterunger har det med at snappe mens de er små. Skal jeg bare fortsætte med at lokke ham op i min hånd med kerner, selvom der måske går en måned mere, hvor jeg stadig bliver snappet ind imellem?

På forhånd tak for svar :)
Nu har jeg haft guldhamster men jeg har læst/oplevet at de nogle gange gør det for at få salt min gjorder det også nogle gange og hun var så tam at ved mindrer jeg holdt fast om hende når jeg satte hende ned så løb hun op ad min arm igen og satte sig på mit hoved. Så et spørgesmål er om du har en salt og vitamin sten han kan gnave i jeg så aldrig min havde spist særligt meget men opdagede det ved et tilfælde en dag hvor jeg havde en salt sten med oppe og hun skulle til at bide efter at have slikket på min hånd lige i sidste sekund opdager hun så saltstenen og gir sig til at slikke på den.
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

Nougat

Indlæg af Nougat » 6. apr 2011 16:49

En hamster må ikke have saltsten i sit bur. De får det de har brug forgennem foderet. Min dvørghamster napper også, og sidder også nogle gange fast. Hun virker bestemt ikks skræmt. Det sker også oftest i buret, og især hvis jeg rører ved hendes ting. Så jeg tror det er en måde at sige fra på. Når jeg har hende oppe i hånden napper hun mig meget sjældent, men ved min kæreste gør hun det tit. Jeg fik afvide af en anden herinde, at hun mente det var noget med hvordan du lugter. For hendes bed hende de dage hun havde menstruation. Så jeg tror helt bestemt ikke det er fordi din hamster er skrømt, den lyder jo til at være glad og nysgerrig  :)
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

Junika

Indlæg af Junika » 6. apr 2011 18:10

Mange tak for svar :)
Det er sjovt du siger det med saltstenen, for det var også min første tanke. Han havde nemlig en saltsten de første to dage, men tog den fra ham efter at have læst herinde.
Ja jeg håber ihvertfald ikke det er fordi han ikke kan lide mig. Men det virker nu heller ikke sådan :)

Wampi

Indlæg af Wampi » 6. apr 2011 21:34

vi oplevede selv med en dværghamster at hun aldrig opgav sin "vane" "leg" med at hænge sig i vores fingerspidser... det gjorde ikke ondt når hun nappede sig fast og hun virkede mest af alt som om det var en leg for hende at gøre det...

så hvis det ikke gør rigtig ondt men mest er at du bliver forskrækket kan du altid prøve at tage stofvanter på som du har brugt i noget tid først så de lugter af dig og så lugter du ikke som om du er nervøs...

kan være at han første gang nappede fordi han var lidt nervøs og så nu så lugter han at du er nervøs og tror der er noget galt og derfor napper han i forsvar (angreb er det bedste forsvar for et byttedyr)...

så et eller 2 par vanter som lugter af dig ved at du har haft brugt dem i et stykke tid og så se ad om det kan hjælpe lidt...

og ellers bruger jeg oftest selv en form for æske, eller rør til at tage hamsteren op med... efter at have brugt den samme æske de første 4 gange så ved hamsteren at det er det der skal ske og hopper op med det samme og afventer afgang til "legeland"  :wink:
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Joy

Indlæg af Joy » 7. apr 2011 12:44

Jeg tog også min saltsten op af buret efter et par måneder da jeg opdagede at hun aldrig brugte den men jeg havde den stadig oppe når jeg tog Joy op efter en uge eller to forstod hun at i stedet for at sllikke på mig skulle hun gøre opmærksom på hendes behov. Et halt år efter gjorder hun det aldrig man kan vist sammenligne det med et barn der først lære at gøre opmærksom på de har lavet i bleen og så lære at vente til de er tilbage i deres bur/toilet.
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

speed hamster

Re: Hvis bare hamstre kunne tale..

Indlæg af speed hamster » 10. apr 2011 19:40

der er nogen hamster ejerer der har det problem at deres hamster slikker dem eller bider jeg gætter på at det er på grund af et specielt salt indhold men jeg har også kanin en af dem døde men da den var levende slikkede den tit mine fingre fordi den ikke havde nogen salt sten så det kan være at din hånd indehålder lidt salt men kan ikke undgå det  :hroll:
ejer af 2 hyperaktive roborowskier

speed hamster

Indlæg af speed hamster » 13. apr 2011 11:36

jeg gætter på at hvis min hamster kunne tale så ville den råbe lad vær med at vække mig din idiot! :hangry:
ejer af 2 hyperaktive roborowskier

Låst