Maden i reden ?

Beskrivelse mangler
Låst
peter1966

Maden i reden ?

Indlæg af peter1966 » 23. maj 2011 07:44

Hejsa,
Vi er blevet de glade ejere af et lille guldhamster, og har lige et par begynder spørgsmål,

1)
mht maden, så kan vi se at den tager alt sin mad med ind i sin "rede"
og lægger den der men skal vi stadigvæk give den ny mad hver dag
eller skal vi vente indtil den har spist lidt af sit "lager" inden vi giver den
mere, for lige nu, så tager den bare mere og mere mad med i reden.

2) Vi har "overtaget" dette hamster igennem en anden, den er ca ½ år gammel og har ikke været vant til at blive taget op, så nu hvor vi forsøger
stille og roligt at tage den op, så bider den i vores hånd, fingre, er det tegn på at den stadigvæk er bange, stress og at vi bare skal tage mere tålmodighed inden vi tager den op ?
(vi har haft den i ca 3 uger...)

:D

Joy

Indlæg af Joy » 23. maj 2011 12:42

Det er forskelligt hvad folk siger med hensyn til mad men jeg gav en potion i gang om ugen.

At den stadig er bange er fordi den ikke er tæmmet i skal simpelthen læse så meget så muligt i de gamle indlæg om hvordan man tæmmer hamstre (det er der nemmerlig også forskellige meninger om) men jeg vil give min.

Start med at stikke hånden ned  bure og lig nogle godbidder i den, det skal bare være i 10-15 min går det så vidt så muligt 2 gange om dagen i en uge, hvis den stadig ikke vil komme op på hånden gør det længre.
Begynd så at bevæge fingrene over maven når den sidder på jer alt efter den reagtion gør det et par gange eller mer/mindre. Når den er nået der til hvor den prøver at komme op ad din arm, vend håndfladen så din håndryg nu er nedad mod bunden af buret. Løft så forsigtigt hamsteren op og se hvordan den reagere ser den stresset ud eller bider den MEGET efter jer sæt den ned og gør sidste stadie i et par dage mer og prøv igen. Er den bare nysgerrig og snuser måske også napper lidt sæt jer tæt på buret så den hurtigt kan komme der op hvis den nu bliver bange, men husk det skal være et sted den ikke kan falde ned fra. Og hav altid godbidder til når den skal op og hvvis der sker noget "farligt" når den er oppe. Start med bare at have den oppe 10 min helst i den tid nærmest den er vågen det vil sige tidlig morgen omkring til kl 7 eller sen aften fra 9 tiden. Når den begynder at nyde det kan i sætte jer mere behagliger steder som en sofa hvor den kan udforske ting, og man kan GRADVIST ændre dens vågen perioder så man til sidst måske for en hamster der kommer når i siger dens navn selvom kl er 12 om formidagen.

Min endte med at løbe opad min arm hvis jeg satte den ned i strækt hånd, nogle gange selvom den havde været oppe hos mig og/eller i haven i op til 3 timer.
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 23. maj 2011 15:07

Det er hamsteres natur at hamstre. Det er tilgengæld meget forskelligt hvor de vælger at gemme deres forråd. Du skal selvfølgelig sikre dig at den hele tiden har adgang til rigeligt mad, hvor det er henne betyder tilgengæld mindre. Du skal ligeledes være opmærksom på, at den ikke gemmer grønt og protein som er blevet dårligt.

Med hensyn til hvor ofte man skal fodre og i hvilken mængder, så plejer jeg at fordre mine guldhamstere med en lille spiseske hver aften, så sortere de ikke så meget i fodret, samtidig står de altid op når de kan høre foderskålen rasle, på den måde har jeg langsomt vænnet dem til at stå ved 20.30-21.00 tiden hver aften

Wampi

Indlæg af Wampi » 23. maj 2011 18:23

her får hamster en ny omgang mad ved burskift dvs en gang hver anden uge.. til gengæld så får hun en lidt stor portion af det... og ellers får hun jo en masse godbidder ved siden af sin mad i løbet af samme periode..

jeg bruger sådan en margerinebøtte til madskål.. den fyldes op til kanten til 2 ugers portionen...

når hamster bider er det dens forsvar fordi den er bange... så bedste råd er at give tid.. masser af godbidder og tonsvis af tålmodighed...

søg evt. efter Mugge og I kan se hvordan vores egen bidehamster var og endte med at blive...  :wink:
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Låst