Vores hamsters adfærd.

Beskrivelse mangler
Låst
SusanogMathias

Vores hamsters adfærd.

Indlæg af SusanogMathias » 11. jun 2011 21:31

Hej allesammen!

Jeg er ny på denne side, og har aldrig før haft en hamster - men da min kæreste længe har ville have hamster, så købt vi en dværghamster på 6 uger i Vejle i går hos en dyr forhandler.
Vi har købt foder, spåner, hø og bur i dyre forretningen.

I går aftes prøvede vi at snakke med den og nusse med den - men den hvæser bare, når vi prøver at tage den op lige så stille.
- Så derfor besluttede vi, at vi ville lade den være resten af aftenen og har også ladet den være hele dagen, så den lige så stille kan få lov at vænne sig til de nye omgivelser.

Her til aften har vi prøvede at lokke med nogle godbidder til hamstere, som vi har købt - men uden held. Den hvæser stadig. :-(
Vi har prøvede med salat og cornflakes også, men det lader ikke til at den spiser noget. :-(

Nu til mit spørgsmål.. Hvad kan vi gøre for at få en tamt og glad hamster der har det godt?

Og så lige et bonus spørgsmål.. Kan hamsteren godt finde ud af at drikke vandet fra vand dunken, som den har i dens bur? Det kan også bekymre os lidt.

Hilsen Susan og Mathias ( Splinter nye hamster ejere :-) )

Wampi

Indlæg af Wampi » 11. jun 2011 21:54

Hamster skal nok finde ud af vandflasken bare rolig der...
Havde selv en guldhams der hoppede forskrækket hver gang der kom en dråbe ud de første par dage men hun endte med at blive glad for den...

En tam hamster tager nogen gange lang tid...
Lyder til I har fundet Jer en der kræver tid og overskud...

Bedste råd er at give den tid og ro... snak med den gennem tremmerne og lad den kunne lugte og høre Jer så meget af dagen som muligt...

Gør det en uges tid eller to indtil den i det mindste ikke hvæser bare ved lyden/lugten af jer...

Dernæst godbidder gennem tremmerne.. hvis den har et tremmebur hvor I kan sætte en platform op så lad godbidderne falde ned på platformen så den skal op i nærheden af jer for at få dem men stadig ikke føler at I kan fange den når den henter dem...

Prøv at søge på Mugge herinde så kan I se hvordan vi vendte en MEGET agressiv og bange hamster til at være vores tammeste hamster... Hun sprang efter tremmerne og hvæsede af os hver gang vi gik forbi i starten...
Så opgiv ikke håbet det skal nok komme..

Men det tager altså tid.. masser af tid og tålmodighed...

Hvis i sørger for at holde en fast rytme i hvornår I tager kontakt, f.eks. bestemte tidspunkter på dagen kan I samtidig vænne hamsteren til at følge Jeres døgnrytme så det er nemmere når den er tam at have kontakt med den og holde den tam...
tag f.eks. omking kl. 18 en 10 minutter hvor I bare sidder ved dens bur og snakker til den gennem tremmerne... Hvis I begge er med fra starten er det nemmere for Jer begge senere hen at håndtere hamsteren...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

SusanogMathias

Indlæg af SusanogMathias » 11. jun 2011 22:07

Tusinde tak for svar. Vi vil huske at snakke til den en del. :-)

Eva-trold

Re: Vores hamsters adfærd.

Indlæg af Eva-trold » 11. jun 2011 22:15

SusanogMathias skrev:Hej allesammen!

Jeg er ny på denne side, og har aldrig før haft en hamster - men da min kæreste længe har ville have hamster, så købt vi en dværghamster på 6 uger i Vejle i går hos en dyr forhandler.
Vi har købt foder, spåner, hø og bur i dyre forretningen.

I går aftes prøvede vi at snakke med den og nusse med den - men den hvæser bare, når vi prøver at tage den op lige så stille.
- Så derfor besluttede vi, at vi ville lade den være resten af aftenen og har også ladet den være hele dagen, så den lige så stille kan få lov at vænne sig til de nye omgivelser.

Her til aften har vi prøvede at lokke med nogle godbidder til hamstere, som vi har købt - men uden held. Den hvæser stadig. :-(
Vi har prøvede med salat og cornflakes også, men det lader ikke til at den spiser noget. :-(

Nu til mit spørgsmål.. Hvad kan vi gøre for at få en tamt og glad hamster der har det godt?

Og så lige et bonus spørgsmål.. Kan hamsteren godt finde ud af at drikke
vandet fra vand dunken, som den har i dens bur? Det kan også bekymre os lidt.

Hilsen Susan og Mathias ( Splinter nye hamster ejere :-) )

Hej  :D
Jeg har ikke villet købe min hamster i dyrehandleren fordi i dyrehandleren er der ikke nogen der bruger tid på dem og tager dem op. De kan jo stadigvæk være søde men hvis du køber dem hos en privat avler evt en herinde ved du at der er blevet brugt tid på dem :wink:

Tager du hamsteren ovenfra? Det kan være en trussel for dem at blive taget ovenfra hvis den ikke er van til det...
Måske skulle du prøve med nogle nødder eller solsikkekerner. Salat får mine dårlig mave af...
Det jeg gjorde med min: du tager hamsteren ned i evt en løbegård eller et eller andet den kan være i. Så sætter du hånden ned flad. Hvis hamsteren bider stryger du den over næsen, gør den det igen bliver du ved indtil den stopper. Hamsteren skal bare snuse til din hånd og så giver du den en godbid. Næste trin: hamsteren skal op i hånden med forpoterne og så får den en godbid. Igen bider den stryger du den over næsen, det skal ikke være hårdt du skal bare nærmest ae den for det kan den ikke lide og så forbinder den det med at bide med noget dårligt. Næste trin: hamsteren skal helt op i hånden, og der får den så en godbid.

Du kan snakke med den med en sød og rar stemme det gør jeg og mine hamstere kommer altid løbende ud til mig når de hører min stemme.
Den kan sagtens drikke af en vanddunk.
Du kan også lige tjekke med fingeren og køre den op og den som om din finger skulle drikke noget.
Håber det var en hjælp :D
Held og lykke :D
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

Wampi

Indlæg af Wampi » 11. jun 2011 23:44

Eva-trold skrev:
Jeg har ikke villet købe min hamster i dyrehandleren fordi i dyrehandleren er der ikke nogen der bruger tid på dem og tager dem op. De kan jo stadigvæk være søde men hvis du køber dem hos en privat avler evt en herinde ved du at der er blevet brugt tid på dem :wink:

Tager du hamsteren ovenfra? Det kan være en trussel for dem at blive taget ovenfra hvis den ikke er van til det...
Måske skulle du prøve med nogle nødder eller solsikkekerner. Salat får mine dårlig mave af...
Det jeg gjorde med min: du tager hamsteren ned i evt en løbegård eller et eller andet den kan være i. Så sætter du hånden ned flad. Hvis hamsteren bider stryger du den over næsen, gør den det igen bliver du ved indtil den stopper. Hamsteren skal bare snuse til din hånd og så giver du den en godbid. Næste trin: hamsteren skal op i hånden med forpoterne og så får den en godbid. Igen bider den stryger du den over næsen, det skal ikke være hårdt du skal bare nærmest ae den for det kan den ikke lide og så forbinder den det med at bide med noget dårligt. Næste trin: hamsteren skal helt op i hånden, og der får den så en godbid.
Eneste jeg vil sige er at du risikerer en hamster der bliver mere bange for dig hvis du bruger straf da de ikke kan sætte det sammen da de har guldfisk hukommelse på det område...

bedste råd mod at undgå bid er at bruge et par handsker der lugter af dig/Jer når I håndterer hamsteren...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Eva-trold

Indlæg af Eva-trold » 12. jun 2011 09:01

Wampi skrev:
Eva-trold skrev:

Det jeg gjorde med min: du tager hamsteren ned i evt en løbegård eller et eller andet den kan være i. Så sætter du hånden ned flad. Hvis hamsteren bider stryger du den over næsen, gør den det igen bliver du ved indtil den
stopper. Hamsteren skal bare snuse til din hånd og så giver du den en godbid. Næste trin: hamsteren skal op i hånden med forpoterne og så får den en godbid. Igen bider den stryger du den over næsen, det skal ikke være hårdt du skal bare nærmest ae den for det kan den ikke lide og så
forbinder den det med at bide med noget dårligt. Næste trin: hamsteren skal helt op i hånden, og der får den så en godbid.
Eneste jeg vil sige er at du risikerer en hamster der bliver mere bange for dig hvis du bruger straf da de ikke kan sætte det sammen da de har guldfisk hukommelse på det område...
bedste råd mod at undgå bid er at bruge et par handsker der lugter af dig/Jer når I håndterer hamsteren...

Min gamle hamster var lidt skør men stadigvæk... Jeg prøvede med handskerne og tog hende op med dem og hun begynde at bide mere og mere...
Jeg prøvede den her metode med min han hamster som nappede i starten - nu slikker han :wink:
Du har sikkert ret jeg har bare været heldig, det har du nok mere forstand på end jeg har, men jeg gjorde sådan og det hjalp.
Det med at stryge den over næsen fik jeg at vide jeg skulle gøre af den jeg købte min han hamster af som også var medlem herinde men ikke er det mere...
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

Låst