Gode råd ang. skræmt hamster *opdateret*

Beskrivelse mangler
Låst
Rasmine

Gode råd ang. skræmt hamster *opdateret*

Indlæg af Rasmine » 4. aug 2011 19:54

Vi købte for 3 uger siden en rigtig sød og meget kær vinterhvid dværghamster af en god opdrætter. Den har hele tiden sovet meget, og ikke frivilligt villet op i hånden, men kommer fint hen og snuser til vores hænder, og vi kan også ae ham. Så i starten gav vi ham bare rigtig god tid, til at vænne sig til sin nye situation, og tænkte at han nok gradvist ville blive mere vågen og mere modig, men sådan er det ikke helt gået.

Hvis vi vil have ham op i hånden, skal vi tage hans toiletrulle op i hånden, med ham i, og når der så er gået lidt tid, kravler han ud i hånden, men ser ikke ud til at nyde det specielt, og nipler også hurtigt i hånden, som om han vil sige "sæt mig tilbage".

Han har en enkelt gang bidt min søn hårdt, da han stak sin finger ind i huset, og den formentlig blev bange eller ville markere sin grænse, så det kan man jo ikke rigtigt bebrejde den. Men det har nu gjort min søn rigtig nervøs for igen at blive bidt, sådan at det kommer til at virke dobbelt problematisk, at han er bange for at få hamsteren op i hånden, og den er bange for at komme i hånd. Han spenderer helst sin tid i sit hus, eller i et toiletrulle-rør, og hvis han ikke straks skal futte tilbage i huset, når vi har snakket meget kortvarigt med ham, er vi nødt til at tage huset ud af buret, hvilket ikke virker helt fair overfor ham.

Han virker ofte  skræmt i buret, og var i går f.eks. bange for sit nye Wodent hjul, som han ikke turde gå op i. Vi skal også bevæge os med langsomme bevægelser, for at han ikke flyver sammen i et spjæt.

Den har ikke været sådan hos opdrætteren, og jeg synes, at det er lidt hårdt, at det synes, at gå den forkerte vej her, fordi at det så let føles som om, at det er fordi, at vi gør et eller andet helt forkert.  

Så selv om min søn stadig er rigtig glad for hamsteren, og gerne sidder og kigger på hans aktiviteter om aftenen, så er han lidt opgivende og ked af hele situationen  :cry:.

Jeg har tænkt på, om det kan være fordi, at den nåede at blive 2,5 mdr., inden den var igennem en flytning, så den måske er mere bevidst om, de ændringer som sker?

Det eneste jeg synes, at han er blevet udsat for, som måske kan forklare at han er blevet mere sky end i starten er, at børnene, den dag min datter fik sin hamster, satte de to sammen i hendes bur. Der skete ikke noget traumatisk; de snuste bare til hinandens snuder, og han snuste hende bagtil. Den anden episode er, at vi havde købt et legearrangement til dem, med to huse, rør osv., som vi så endte med, samme dag, at tage ud af burene igen, fordi at det var større end angivet hos forhandleren, og simpelthen fyldte FOR meget.De to ting skete to på hinanden følgende dage, så måske det har været for meget?!

Er der nogen som evt. har gode bud på, hvordan vi bedst håndterer ham? Tror I bare, at han er en følsom fyr, som tager lidt længere tid om at falde til, og vænne sig til ændringer i buret?
Senest rettet af Rasmine 12. aug 2011 18:48, rettet i alt 1 gang.

Wampi

Indlæg af Wampi » 4. aug 2011 22:17

jeg vil helt klart sige at I skal tage det som dag 1...

start forfra med tæmningen af ham...

det at din søn blev bidt har været en skræmmende oplevelse også for hamsteren for han har nok også råbt op og lavet pludselige bevægelser bagefter...

For at din søn kan undgå bidene gør ondt så tag tykke handsker på der dufter af Jer som kun bruges til hamsterhåndtering... rør rundt nede ved der hvor han tisser så det lugter af både ham og Jer... Dette hjælper på at hamster ikke ligeså meget lugter din søns nervøsitet og derfor ikke reagerer på det ligeså hurtigt... din søn får en oplevelse af en hamster der ikke bider og bliver mere rolig selv med håndteringen af hamsteren...

Som sagt tag det helt forfra med snak gennem tremmer og godbidder der bliver givet så man ikke risikerer bid mens han tager det osv...

Jeg har oplevet at dværghamstere er lidt hurtigere til at blive "vilde" igen hvis man ikke har kontakt nok til dem... altså at de skal forfra lære en at kende igen og lære at man ikke gør dem fortræd ved at være i nærheden af deres bur...

Hamstere generelt er ikke rigtig sidde-stille-nusse dyr... de vil meget hellere ud og opleve verden... lav en kravlegård til den eller sæt den på sofa eller sengen... eller få en hamsterbold den kan løbe i...
kan sagtens være at hamsteren nipper netop fordi det er for kedeligt bare at være på hånden...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Rasmine

Indlæg af Rasmine » 5. aug 2011 09:13

Wampi skrev:jeg vil helt klart sige at I skal tage det som dag 1...

start forfra med tæmningen af ham...

det at din søn blev bidt har været en skræmmende oplevelse også for hamsteren for han har nok også råbt op og lavet pludselige bevægelser bagefter...

For at din søn kan undgå bidene gør ondt så tag tykke handsker på der dufter af Jer som kun bruges til hamsterhåndtering... rør rundt nede ved der hvor han tisser så det lugter af både ham og Jer... Dette hjælper på at hamster ikke ligeså meget lugter din søns nervøsitet og derfor ikke reagerer på det ligeså hurtigt... din søn får en oplevelse af en hamster der ikke bider og bliver mere rolig selv med håndteringen af hamsteren...

Som sagt tag det helt forfra med snak gennem tremmer og godbidder der bliver givet så man ikke risikerer bid mens han tager det osv...

Jeg har oplevet at dværghamstere er lidt hurtigere til at blive "vilde" igen hvis man ikke har kontakt nok til dem... altså at de skal forfra lære en at kende igen og lære at man ikke gør dem fortræd ved at være i nærheden af deres bur...

Hamstere generelt er ikke rigtig sidde-stille-nusse dyr... de vil meget hellere ud og opleve verden... lav en kravlegård til den eller sæt den på sofa eller sengen... eller få en hamsterbold den kan løbe i...
kan sagtens være at hamsteren nipper netop fordi det er for kedeligt bare at være på hånden...
Det lyder som en god ide, det med handskerne, for han skal jo igang med, at holde hamsteren igen  :).

Den har ikke været alene, selv om min søn ikke har turdet holde den, for min datter og jeg har begge haft den i hænder dagligt. Og min søn lader ham også snuse til sine hænder, og aer ham meget - det er bare selve det, at få ham op i hænderne, at han ikke tør i øjeblikket.

Kravlegård prøvede vi et par gange, men det virkede han meget utryg ved, så det har vi ikke gjort siden.

Mange tak for svar - jeg vil snakke med min søn om det med at starte forfra, og så bruge handsker, så han ikke udstråler nervøsitet  :).

Wampi

Indlæg af Wampi » 5. aug 2011 10:53

det er så absolut ikke alle hamstere der ender med selv at kravle i hænderne...

har selv kun haft 2 ud af i alt 10 hamstere der har gjort det...

så ellers for at tage op så brug en skål, et toiletrør, teæske som han kravler ind/op i og så roligt løfte ham op til jer og lade ham kravle ud til jer derfra...

Min nuværende guld ved med det samme hvad det drejer sig om så snart teæsken sænkes ned i hendes bur og hopper begejstret op i den og sidder og venter på at komme frem til hendes "legebur" som hun er i mens jeg skifter hendes bur...

Rasmine

Indlæg af Rasmine » 12. aug 2011 18:57

Lige en hurtig opdatering:

Det går meget bedre. Han er et par gange frivilligt kravlet op i hånden på min søn, som selvfølgelig er super glad.

Jeg synes, at det hjalp rigtig meget, da vi begyndte at se ham som HAM, og ikke sammenligne med den hamster, som vores datter har. Ham her er ikke en hamster som kommer til at ligge stille i hånden og nyde at blive kælet for. Han vil gerne aes, snuse til vores fingre osv., men der er meget mere fart på, og han elsker at løbe op og ned af mine bukser, når jeg har ham ude. Der har dog også været hyggestunder hvor han er blevet håndfodret af mig, hvor han så står med forpoterne på min finger, og spiser korn osv.

Han er rigtig kær, når vi kalder på ham, og han kigger ud af huset med små trætte øjne, fordi at han lige er vågnet (vi kalder først, når vi kan høre ham rumstere i huset).

Så en rigtig god udvikling!  :D

Rasmine

Indlæg af Rasmine » 12. aug 2011 19:06

Rasmine skrev:Lige en hurtig opdatering:

Det går meget bedre. Han er et par gange frivilligt kravlet op i hånden på min søn, som selvfølgelig er super glad.

Jeg synes, at det hjalp rigtig meget, da vi begyndte at se ham som HAM, og ikke sammenligne med den hamster, som vores datter har, forstået på den måde, at han har sine egne kvaliteter. Nok er han ikke en hamster som kommer til at ligge stille i hånden og nyde at blive kælet for, men der er meget mere fart på, og han elsker at løbe op og ned af mine bukser, når jeg har ham ude, og han er skæg at betragte, fordi at der sker noget, når han går igang. Han vil gerne aes, snuse til vores fingre osv., og der har også været hyggestunder hvor han er blevet håndfodret af mig, hvor han så står med forpoterne på min finger, og spiser korn osv.

Og så er han rigtig kær, når vi kalder på ham, og han står der og kigger ud af huset med små trætte øjne, fordi at han lige er vågnet (vi kalder først, når vi kan høre ham rumstere i huset).

Så en rigtig god udvikling!  :D

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 12. aug 2011 22:23

Stort tilykke og hvor dejlig at han er faldet til hos jer.
Jeg synes i har tacklet hele situationen super flot, og nu får i beløningen  :thumb:

Kim

Indlæg af Kim » 13. aug 2011 11:22

Rigtigt dejligt at høre at det går bedre med ham. Ja man er nød til at betragte hamsterne som individer. De har deres helt egen personlighed som man skal lære at kende.
Det er godt at høre at han har det godt og det går bedre allerede.
http://www.mywinterwhitehamster.com

Bliv medlem af DHF og støt arbejdet for de små puss. Det koster ikke alverden og os medlemmer står altid klar til at give gode råd og hjælp med på vejen.

Wampi

Indlæg af Wampi » 13. aug 2011 13:35

glad for at høre at det går bedre igen med hamsteren...

og ja hamstere er MEGET forskellige med deres personligheder...

selv søskende kan være vidt forskellige i temperament...

Rasmine

Indlæg af Rasmine » 13. aug 2011 16:32

Wampi skrev:glad for at høre at det går bedre igen med hamsteren...

Det var faktisk meget din kommentar om, hvor få af dine som bare lige sådan kravlede op i hånden, som hjalp os til at tænke, at så var det jo i virkeligheden slet ikke så almindeligt for dem, at gøre det, så fred være med det.

Og hans nippen er nærmest ikke-eksisterende nu - kun hvis han ikke får lov til at løbe rundt på os, når han er ude, nipper han - og det ikke særlig hårdt. Så det blev aldrig nødvendigt med handsker til min søn  :D.

Wampi

Indlæg af Wampi » 13. aug 2011 20:42

Rasmine skrev:
Wampi skrev:glad for at høre at det går bedre igen med hamsteren...

Det var faktisk meget din kommentar om, hvor få af dine som bare lige sådan kravlede op i hånden, som hjalp os til at tænke, at så var det jo i virkeligheden slet ikke så almindeligt for dem, at gøre det, så fred være med det.

Og hans nippen er nærmest ikke-eksisterende nu - kun hvis han ikke får lov til at løbe rundt på os, når han er ude, nipper han - og det ikke særlig hårdt. Så det blev aldrig nødvendigt med handsker til min søn  :D.
glad for at høre at det kunne hjælpe...

hehe det med nipning havde jeg også med dværghamsterhan.. han kunne dog godt finde på at tage rigtig fat hvis han blev utålmodig med at få lov at løbe.. men glad for at både hamster og dreng nu får positive oplevelser der kan gøre dem begge rolige omkring håndteringen...

Låst