Hvad bestemmer om en hamster er pearl agouti el. - saphir?

Beskrivelse mangler
Låst
Rasmine

Hvad bestemmer om en hamster er pearl agouti el. - saphir?

Indlæg af Rasmine » 8. sep 2011 17:08

Nu har jeg fulgt med i mange billeder af kuld og dermed også at der er hvide hamstere som er hhv. pearl agouti eller - saphir. Og ofte undres jeg over hvordan to hamstere, som jeg synes ligner meget, er hhv. det ene eller andet.

Så nu er jeg lige nysgerrig: hvad bestemmer egentligt, om en hamster er det ene eller andet?

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 8. sep 2011 18:23

Det korte svar er, at "det gør deres gener". :wink:

Det lidt længere svar er, at der er en lille farveforskel (netop pga generne), men en pearl agouti er lidt mørkere og ikke helt så 'perfekt' hvid som en pearl saphir er.

Tror nok det er det. Hvis ikke, må de lidt mere garvede avlere gerne gå ind og rette! :wink:

Rasmine

Indlæg af Rasmine » 8. sep 2011 20:04

Saharaspunk skrev:Det korte svar er, at "det gør deres gener". :wink:

Det lidt længere svar er, at der er en lille farveforskel (netop pga generne), men en pearl agouti er lidt mørkere og ikke helt så 'perfekt' hvid som en pearl saphir er.

Tror nok det er det. Hvis ikke, må de lidt mere garvede avlere gerne gå ind og rette! :wink:
Jo, men nogle gange når jeg kigger på et kuld, kan der være to som jeg synes ligner meget, og hvor jeg ikke forstår, hvorfor den ene lander på det ene, og den anden på det andet.

Der er et kuld herinde i øjeblikket, hvor jeg bl.a. ikke forstår forskellen.

Wampi

Indlæg af Wampi » 8. sep 2011 20:06

Pearl Saphir er lysere og mere hvid i pelsen end en Pearl Augoti...

Og så er det noget med hvilke farver de laver når de parres med de forskellige variationer...

det er nok mit bedste svar...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 8. sep 2011 20:46

Som wampi også siger, så er det fordi pearl saphieren er lysere end pearl agoutien. :)

kwo

Indlæg af kwo » 9. sep 2011 10:16

Det kan også sagtens være skrevet forkert i de tråde du nævner. De forskellige farver kan jo godt svinge noget i nuancerne, så fordi der er to der er lidt forskellige behøver det ikke være én af hver slags, men kan være variation indenfor f.eks. pearl safir.

Man kan ikke være sikker på farven før de får unger og man kan se deres farver. Med mindre forældrenes farver dikterer hvad ungerne bliver.
Kenneth Worm

Rasmine

Indlæg af Rasmine » 9. sep 2011 15:18

kwo skrev:Det kan også sagtens være skrevet forkert i de tråde du nævner. De forskellige farver kan jo godt svinge noget i nuancerne, så fordi der er to der er lidt forskellige behøver det ikke være én af hver slags, men kan være variation indenfor f.eks. pearl safir.

Man kan ikke være sikker på farven før de får unger og man kan se deres farver. Med mindre forældrenes farver dikterer hvad ungerne bliver.
Det er nemlig det, for jeg er helt med på, at saphiren er lysere, men tænkte bare om der mon var noget helt konkret som skilte dem - f.eks. at hvis der var grå hår i hovedet, så var den agouti, og hvis ikke, så var den saphir.

Tine Clausen

Indlæg af Tine Clausen » 10. sep 2011 12:29

I princippet er pearl saphirens mørke aftegn grå - mens pearl agoutiens aftegn er sorte.

Det ER svært at se. Personligt synes jeg pearl agoutierne er lidt mere stikkelhåret - altså de har flere mørke hår rundt omkring i pelsen, hvor pearl saphiren mest bare er mørk på striben og lidt i hovedet.
Mvh. Tine - og Whopper, Kimmie og Cirkeline.

Låst