Hvordan gør jeg Anton tam?

Beskrivelse mangler
Låst
mosegaardmortensen89

Hvordan gør jeg Anton tam?

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 2. aug 2011 19:31

Hej
Sidste torsdag hentede jeg to vinterhvide dværghamster hos kwo.
Nu prøver jeg at gøre dem tamme. Minnie elsker solsikker og derfor er hun nu tryg ved min hånd og lader mig aae hende.

Jeg har endnu ikke fundet noget som Anton elsker. Han er ligeglad med solsikke kerner, jordnødder, agurk, Altromin og gulerødder. Han virker ligeglad med min hånd han leger og snuser sjældent når jeg har min hånd i hans bur med godbidder.

Derfor tænkte jeg om nogen af jer har foreslag til hvordan jeg gør Anton tam. Har i oplevet noget lignende eller har i foreslag til hvad der kan lokke ham til min hånd og gøre ham tam?

Joy

Indlæg af Joy » 2. aug 2011 19:48

Tørrede bananer, mandler og rosiner har været vores hit her hjemme.

Ellers har jeg kun forstand på guldhamstere, men slik hjertet er vel det samme på alle vi skabninger.
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

Wampi

Indlæg af Wampi » 2. aug 2011 20:13

nogen hamstere bliver aldrig mere tamme end at de tillader at man er i deres bur og tager dem ud...

bedste råd er at se tiden an... bliv ved med at prøve at få hans opmærksomhed ved at snakke stille og roligt til ham mens din hånd er i buret...

det kan tage meget lang tid at gøre en hamster tam... længste det har taget os var 3 måneder hvor vi hver eneste dag havde kontakt til hamsteren...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. aug 2011 06:21

Prøver du kun nede i buret?
For nogle hamstere vil ikke have kontakt i deres bur og kommer aldrig til at kravle op i hånden - de skal tages op (evt. med en bøtte) og så vil de gerne kravle rundt i hånden.
Det at de opdager, at det er spændende at få lov til at kravle på hånden - eller at de kan komme op i et løbehjul eller noget andet spændende - kan være nok til at de så begynder at synes, det er interessant at komme op.

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 3. aug 2011 19:57

Ja, jeg har kun prøvet nede i buret, men jeg vil da helt sikkert prøve at tage ham ud så han oplever at det er spændende :D

Tak for alle foreslagene, jeg har fundet ud af han kan lide mandel, men problemet er at han bider i mine fingre som har rørt mandlen

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 4. aug 2011 07:36

Jeg synes dværgene er utroligt nysgerrige, derfor lader jeg dem udforke mine hænder og tager det i deres tempo, mine vinterhvide fra Kwo fik jeg rimelig let tamme på den måde.
men godbidder er også altid en god metode, når man har fundet ud af hvad de er vild med

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 4. aug 2011 07:57

darkangel87 skrev:Jeg synes dværgene er utroligt nysgerrige, derfor lader jeg dem udforke mine hænder og tager det i deres tempo, mine vinterhvide fra Kwo fik jeg rimelig let tamme på den måde.
men godbidder er også altid en god metode, når man har fundet ud af hvad de er vild med
Jeg synes også det går stille og rolig, og jeg tror også han bliver tam med tiden :D  Nu er han i hvertfald intresseret i mandler, så håber jeg det fortsætter :D

Lykke

Indlæg af Lykke » 4. aug 2011 08:01

Du kan jo evt. prøve at tage mandlen med et lille stykke køkkenrulle, så du ikke selv har rørt mandlen - men hvis han bare napper og ikke bider rigtigt, synes jeg ikke du skal gøre det.
Bevæg fingeren, hvis han er ved at bide, så han får et blidt puf - så opdager han hurtigt, at det ikke er noget, han kan spise, men noget der er større end ham selv  :lol: (men som ikke gør ham noget)

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 4. aug 2011 10:51

husk mandler indeholder blåsyre der ikke er sundt for hamsteren

Lykke

Indlæg af Lykke » 4. aug 2011 11:29

Det er ikke den almindelige slags mandler, der indeholder blåsyre.

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 4. aug 2011 18:06

Hvilken slags mandler må man bruge? Jeg er forvirret  :oops:

Lykke

Indlæg af Lykke » 4. aug 2011 18:56

De mandler vi bruger i f.eks. ris-a-la-mande er fine.

Der har længe været en diskussion her på forum om mandler og blåsyre, og derfor tør mange ikke bruge mandler. Men jeg har læst rundt omkring om mandler og der er mange forskellige slags - og de almindelige mandler er der ikke blåsyre-stoffet i.

Men som med alt andet skal de selvfølgelig gives i moderate mængder - hamsteren må ikke kun leve af mandler  :wink:

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 5. aug 2011 15:10

Tak Lykke, så har jeg ikke givet ham nogen med blå syre  :juble:

I går prøvede jeg at bevæge fingrene når han bed, men han fulgte bare efter og blev ved med at bide  :(

Men jeg håber han holder op på et tidspunkt. jeg siger ikke noget eller gør noget pludseligt som gør ham bange. Så jeg håber han bliver træt af at bide på et tidspunkt.

SussiB

Indlæg af SussiB » 5. aug 2011 22:00

Prøv en lille buket blomkål.. alle mine 4 er helt dårlige over at få det..

Jeg har overtaget to hamstere fra anden ejer og den ene er enormt sky.. til at starte med gik den i panik bare jeg lagde mad ind til dem. Jeg har sikret mig at den var vågen når jeg fodrede og jeg lagde altid maden ved siden af den. som sagt løb den væk i starten, men fandt hurtigt ud af at hånden og godbidderne og maden hang sammen. Da den holdt op med at flygte og var rolig omkring serveringen har jeg tilbudt den hånden med maden i inden det blev lagt i buret og den begyndte at sætte forpoterne på mine fingre og nappede noget fra hånden. Nu er jeg nået til det punkt at den gerne vil hoppe op i hånden til mig.. både når jeg har mad og også når jeg ikke har. Den sidder der kun kort inden den hopper ind i buret igen. Men jeg er da på rette vej tænker jeg. Det her har taget en måned indtil videre, men vil ikke presse en nervøs hamster alt for meget. Håber på at vi bliver rigtig gode venner med tiden og vi kan hygge lidt mere og længere.. :)

Kahliah

Indlæg af Kahliah » 25. nov 2011 04:54

Vores har altid elsket melorm, et lille smule stykke franskbrød, rosiner, peanuts, mild ost, (nogle enda stærk ost) kartoffelmos, ris og den slags.
Af og til har mine fået en lille klump nudler som har ligget i kogt vand en 3-5minutters tid også.
Af frisk grønt har alle været vanvittigt glade for friske broccoliduske og små majskorn og ærter fra frost. De er vildt billige i supermarkederne, og en 3-4majs og ærter gør lykke. Alle vores har fået majs/ærter dagligt, med en dags pause af og til.

Jeg plejer altid at bruge en lidt lysere stemme når jeg har med hamsterne at gøre, men kun under positive ting så de forbinder den med noget godt. Nye hamstere plejer at blive lokket med godbidder, som jeg har holdt i nærheden af dem, og hvis de ikke vil komme hen til mine fingre plejer jeg at lægge godbiden lige uden for det tilflugts sted de nu lige sidder i :)

Hamsteren skal helst være interesseret og nysgerrig, men er muligvis ikke lige sikker på hvad du har gang i. Derfor plejer vi aldrig at presse dem. Din taktik bør bare være, at kaste godbidder i deres generelle retning indtil de forbinder dig med noget godt. Bare tilbyd dem noget en 3-5 gange dagligt den første tid, eller hvis du lige ser de er vågne.

Det er bare at være tålmodig. Det kan sagtens tage et par uger før de er trygge ved dig, og muligvis et par måneder før de kommer løbende når de høre din stemme, eller i det mindste begunstiger dig ved et blik x) Generelt skulle du se en hel del fremskridt efter 14dage-1måned :)

Held og lykke med det!

For dem der ikke gad læse det hele: Prop den med godbidder! og vær tålmodig

Låst