Løbehjul

Beskrivelse mangler
Låst
mathers1985

Løbehjul

Indlæg af mathers1985 » 28. jan 2012 20:23

Hej folkens..

Jeg er nok lidt miljøskadet da vi har et jordegern som højst sansynligt udvikler bursyge (som man ser med fx løver der går rundt i en ring hele dagen) hvis han får et hjul at løbe i.. Vi har haft en hamster i et halvt år som aldrig har haft løbehjul, fordi vi har set resultatet af en undersøgelse hvor en hamster i løbet af en enkelt nat løb mange km, hvilket er lig med overanstrengelse.. I dag har vi så fået en lille hamsterunge som har et hjul men han har ikke lavet andet hele dagen end at løbe i det, og det bekymrer mig.. Skal han have lov til at beholde hjulet?

Og et tillægsspørgsmål: vores første hamster var tam da vi fik hende, men den nye har både bidt mig og min mand til blods.. Er det noget han holder med når han bliver tryg ved os? (er godt klar over at det kræver tid (og åbenbart blod) før man får en sød lille en:)

På forhånd tak :)

Eva-trold

Indlæg af Eva-trold » 28. jan 2012 23:42

Hej.
Ude i naturen er de aktive om natten. Dvs de løber rundt og finder mad mm. Det den normalt ville have løbet ude i naturen kan den jo ikke løbe i fangenskab i et lille bur, så derfor har man et hjul. Jeg tror at en hamster netop behøver et hjul, da den måske kan få problemer med vægt osv. Også selvom den ikke bruger det skal den have adgang til et hjul ligesom den skal have adgang til mad og vand. Jeg ville sige at i skal lade den lille beholde hjulet. I kan selvfølgelig købe et nyt hvis det larmer eller noget (der er "karlie wonderland" og "wodent wheel" et af de gode mærker som er tæt på at være helt lydløse)
Hvis i tager jeres hamster ud og lader den løbe rundt i fx løbegård får den jo også motion. Jeg ved ikke om i har haft problemet "tremmebidning" men det opstår pga kedsomhed. Det kan jo "behandles" med et hjul.

Angående dit andet spørgsmål så ja det tager den tid at venne sig til en. Derfor er det en god ide at lade hamsteren være i fred i en dags tid inden i begynder at sætte hånden FORSIGTIGT ned i buret med en favoritgodbid. Og når hamsteren så bider, kan i MEGET forsigtigt stryge (eller nærmest ae) den over næsen. Det har virket hos mig. Hvis den så ikke har bidt i noget tid så giv den en lille belønning for det. Og så snak til den når i er i rummet, så den venner sig til jeres stemmer.
Jeg håber det kunne bruges til noget, ellers så spørg endelig! Og så god fornøjelse! :wink:
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

mathers1985

Indlæg af mathers1985 » 29. jan 2012 11:20

Så er der sat hjul i ved den gamle :) , tak ;)

Lykke

Indlæg af Lykke » 29. jan 2012 11:28

hamstere kan også nogle gange være meget territoriale i deres bur (og selvfølgelig især hvis den først lige er flyttet ind) - nogle gange kan det hjælpe at tage hamsteren op i en plasticbøtte - når den så først er kommet ud af buret, bider den ikke.
jeg kan selvfølgelig ikke garantere...  :lol:

Emily

Indlæg af Emily » 23. feb 2012 22:24

Nu ved jeg ikke hvilken hamster i har anskaffet jer. Men jeg har haft lidt problemer med at mine dværghamstre har bidt mig, men ikke guldhamstre.
Men som du selv siger, kan det godt tage tid for en hamsterunge at vænne sig til en og blive tryg. Jeg lader den altid selv kravle ud på mig og har derved heller ikke oplevet de så har bidt. Sørg også for at vaske hænder lige inden du håndtere hamsteren, så de ikke lugter af evt. mad.
derudover har jeg ladet hamsteren vænne sig til mig ved at fodre og snakke med den igennem tremmerne de første dage.
--Emily--

Låst