Indavl hos artsrene vinterhvide

Beskrivelse mangler
kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 28. feb 2012 08:39

Jeg har en hel del avlspar, men de plejer altid at holde vinterpause og går ikke i gang igen før til april-maj.  :-)
Kenneth Worm

Vildvittrans
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28. feb 2012 15:41

Indlæg af Vildvittrans » 28. feb 2012 16:29

Har ni några rekommendationer om hur nära släkt hamstrarna får vara när man avlar?
En del i Sverige rekommenderar kusinparningar som absolut närmast. Själv har jag lyckats hålla mig långt ifrån det med en inavelsgrad på 1-2 % räknat på fem generationer men ämnet intresserar mig.

Jag själv har importerat två Vintervita från Finland för att ytterligare klara mig ifrån inavel och jag hade mycket gärna velat köpa ett par hamstrar som bevisligen härstammar från vildfångade djur eller 100% rena linjer i framtiden. Allt jag kan göra idag är att följa stamtavlorna så långt bak jag kan för att veta att det iallafall inte finns hybrider de närmsta tio generationerna.

Sen tror jag att få Vintervita idag egentligen är HELT rena om de inte direkt härstammar från vildfångade hamstrar som har avlats mycket noggrant tyvärr. Men ju fler vi är som aldrig avlar på hamstrar från djuraffärer eller med okänd stamtavla desto bättre är det. Och jag tror inte vi behöver inavla grovt för den sakens skull  :)
Hälsningar
/Emma Öhr

www.vildvittrans.tk

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 28. feb 2012 17:50

Selv importerede jeg 3 par vinterhvide fra Sverige tilbage i 1998, og har ikke tilført nye dyr siden. Så der er en vis grad af indavl, men trods det har jeg ikke set nogle negative effekter overhovedet.

Jeg har dog for nylig importeret dyr fra en vildtfanget stamme, men endnu ikke blandet de to stammer sammen.
Kenneth Worm

Vildvittrans
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28. feb 2012 15:41

Indlæg af Vildvittrans » 28. feb 2012 18:04

Ja får man välja mellan att inavla något eller hybridavla tycker jag helt klart att man ska välja inavel. Nu menar jag inte att jag tycker att man inte ska försöka undgå att inavla mycket under en lång period. Men hamstrar tillhör ju trots allt ett djurslag som inte är på långa vägar lika känsliga för inavel som en del andra djurarter.

Oj vad intressant! Har du planerat att hålla grupperna skilda eller kommer du att blanda dom senare? Jag vet inte vad jag själv skulle ha gjort nämligen. Har man hamstrar som kommer från vildfångade hade jag varit jätte rädd för att "förstöra" dom med linjer som kanske inte är 100% rena men samtidigt behövs de där rena hamstrarna i vår avel.
Säljer du djur ur gruppen eller du behåller alla själv?
Hälsningar
/Emma Öhr

www.vildvittrans.tk

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 28. feb 2012 20:47

Jeg er også lidt i tvivl, derfor er de stadigt adskilte. :-)
Men jeg tror de kommer at forblive sådan, adskilte.

Jeg sælger gerne unger, når der er overskud.
Kenneth Worm

Vildvittrans
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28. feb 2012 15:41

Indlæg af Vildvittrans » 28. feb 2012 22:49

kwo skrev:Jeg er også lidt i tvivl, derfor er de stadigt adskilte. :-)
Men jeg tror de kommer at forblive sådan, adskilte.

Jeg sælger gerne unger, når der er overskud.
Jag förstår det. Jag hade nog gjort detsamma om jag hade en hel grupp som jag kunde avla på utan att behöva ta in något nytt.

Då kanske jag får be snällt någon gång då du har överskott på ungar
:D
Hälsningar
/Emma Öhr

www.vildvittrans.tk

Låst