Meget aktiv lille guld hamster.... Godt eller skidt?

Beskrivelse mangler
Låst
Mulisa's Hamster

Meget aktiv lille guld hamster.... Godt eller skidt?

Indlæg af Mulisa's Hamster » 26. mar 2012 07:53

Vi har fået en SKØN lille sort hvid-båndet fyr. Perry hedder han og er allerede en stor del af vores lille familie.
Han er snart 2 mdr gammel og vi har haft ham i snart en måned.
Vi er stadig med at lære både ham og hamster-verdenen at kende.
Han er jo stadig ung og derfor tænker jeg det nok er ret normalt men han er MEGET aktiv. Det virker nærmest lidt panik-agtigt af og til.
Når han er mest frisk/vågen spæner han rundt i buret, klatrer og bider i tremmer og prøver at grave sig ud. Dog uden at forsætte ret længe med noget før han er videre til noget nyt.
Han har både hjul (som bliver brugt flittigt når han har brændt lidt krudt af) hus, rør, sandbad og flere etager at lege på.
Det samme sker når han er ude. Hvis vi tager ham ud lige når han er vågnet er han rimelig rolig og nulrer rundt og undersøger ting, men jo mere frisk han er eller jo længere tid han er ude bliver han ligesom mere fokuseret på bare at komme væk. Jeg tolker det som at han er træt af os og sætter ham tilbage i buret, men så hænger han med det samme ved lågen og virker panikken over at være blevet sat i buret igen.
Vi har forsøgt os med en hamster bold og det virker som det passer ham godt for han piler rundt og hvis vi holder den hen til ham kravler han frivilligt ned i den.
Det er ikke et problem at han er en aktiv lille fyr, men jeg tænker bare om jeg tolker hans adfærd helt forkert? Er han bange eller bare ung og meget nysgerrig?
Jeg har læst på nettet og i bøger, men der står mest og tæmnings-processen og når hamster bider eller er bange og det viser han ikke tegn på.

LarsWS

Indlæg af LarsWS » 26. mar 2012 19:56

Det er ikke helt unormalt at en guldhamster (specielt hannerne) virker lidt ADHD-agtige, når de bliver kønsmodne og lidt tykke bag ørerne. I naturen vil de nærmest tournere rundt i søgen efter kvinder, så der er nærmest ikke noget de elsker mere, end at komme ud af deres bur og løbe en tur. Min ældste han, Hr. Blom, kan jeg lade tøffe rundt i stuen på egen hånd og så kommer han selv tilbage, klatrer op af mit bukseben og ind i buret igen, når han føler det er tid til en lur eller en tissetår. Min lidt yngre han, Bjørn Hipster, skal indfanges igen, hvis først han får lov at løbe frit. Freeeeeeeeedoooooommmm!

Låst