toiletvaner

Beskrivelse mangler
Låst
chlin

toiletvaner

Indlæg af chlin » 7. apr 2012 00:19

Ja som overskriften siger så handler mit problem omkring mit hamster og dets toiletvaner!
Min lullu har en idé om at det er rigtigt godt at samle sit forråd i sit hus, som står på en etage. Det er også fint nok, men desværre har hun samtidig besluttet at huset også er det ideelle toilet!!!
Jeg har sat en bakke i bunden af buret og forsøger at feje hendes efterladenskaber derned men det er som om hun ikke fatter ideen!
Skal jeg sætte toilettet der hvor huset står nu i stedet? Er det bedre at bruge et toilet med låg eller gør det ingen forskel? Er der noget strøelse der kan "lokke" hende til at bruge toilettet?

Mit tidligere hamster havde samme dumme vane hende opgav jeg at lære det men lullu må da kunne opdrages til det, så gode råd modtages med tak![/u]

Mulisa's Hamster

Indlæg af Mulisa's Hamster » 7. apr 2012 00:38

Perry gør det samme.... eller gjorde... vi havde et hus uden bund og for variationen havde vi et andet hus med bund.
Men det gjorde jo at der ikke var strøelse ingen i huset og så lugtede det mere. Nu er vi gået tilbage til hus uden bund og sat det på strøelsen i bunden, så er det ikke slemt med lugten ihvert fald.
Til gengæld synes jeg han er begyndt at lægge lorte på hylderne i buret. De sidste par dage har jeg lagt mærke til at han næsten "hjælper til" der nede når den skal ud. Måske har han hår mave, men han virker ikke generet eller syg af det.

Lykke

Indlæg af Lykke » 7. apr 2012 06:59

Det siges, at hamstere markerer deres forrådskammer for at holde andre dyr væk...

men nogle gange opfører de sig også bare "mærkeligt"...

I princippet skulle  man kunne få dem til at tisse et bestemt sted ved at lægge gammelt strøelse/ sand med tis i der hvor man gerne vil have hamsteren til at tisse - når man ellers har gjort buret rent.
Jeg har ikke prøvet det konsekvent, men det lidt har jeg, har det ikke virket...

chlin

Indlæg af chlin » 7. apr 2012 10:36

Lykke skrev:Det siges, at hamstere markerer deres forrådskammer for at holde andre dyr væk...

men nogle gange opfører de sig også bare "mærkeligt"...

I princippet skulle  man kunne få dem til at tisse et bestemt sted ved at lægge gammelt strøelse/ sand med tis i der hvor man gerne vil have hamsteren til at tisse - når man ellers har gjort buret rent.
Jeg har ikke prøvet det konsekvent, men det lidt har jeg, har det ikke virket...
Ja hvis det er rigtigt at de markerer deres forrådskammer så forklarer det jo meget godt hendes handlinger
Hun synes måske det er hyggeligt at sove med tisgult toiletpapir :-S

chlin

Indlæg af chlin » 7. apr 2012 10:42

Mulisa's Hamster skrev:Perry gør det samme.... eller gjorde... vi havde et hus uden bund og for variationen havde vi et andet hus med bund.
Men det gjorde jo at der ikke var strøelse ingen i huset og så lugtede det mere. Nu er vi gået tilbage til hus uden bund og sat det på strøelsen i bunden, så er det ikke slemt med lugten ihvert fald.t.
Jeg synes egentlig ikke at det lugter men det skyldes nok at jeg hele tiden fjerner det og fejer ned på toilettet :|Ja og så starter hun forfra med at svine sit hus til
Men måske det kunne være en idé at flytte huset og se hvordan hun reagerer på det

Pauline

Indlæg af Pauline » 7. apr 2012 13:28

Hvadfor noget strøelse bruger du i toilettet? Personligt bruger jeg chinchilla sand fra lux shoppen, blandet op med sådan noget litter ... et eller, i en tømt isbakke med et hul i låget. Det er min hammi meget glad for at bruge både som bad og toilet!
Mvh Pauline
R.I.P min højt elskede Roseline<3 - fra d. 12 februar 2011 - d. 26 november 2012.

Gunvor

Indlæg af Gunvor » 7. apr 2012 22:28

Der er stor forskel på hvor renlige ( i vores øjne ) de er. Jeg har en hamster, der konsekvent levere al sin afføring og urin i sit hus godt blandet op med maden. Når jeg synes det bliver for meget og jeg gør det rent, så er det som om hun tilsvarende sætter produktionen op :shock:  :roll:

Omvendt har jeg en der går målrettet efter toilettet, som også her er en isbakke (uden låg) fyldt med chinchillasand.

Jeg har også prøvet det med at markere det ønskede toilet med brugt strøelse, men her har det ikke hjulpet.
Med venlig hilsen

Gunvor

http://hamstervejen.weebly.com

chlin

Indlæg af chlin » 8. apr 2012 00:04

Ja jeg har egentlig bare brugt mit normale strøelse det kan være det er problemet?
Hvis man bruger chinchillasand bruger de det så både som toilet og sandbad?

Det er godt at vide at jeg ikke er den eneste med problemet :-)
Det kunne være at man skulle prøve en omvendt taktik og ikke tømme huset for så må der vel på et tidspunkt blive så fyldt at hun er nødt til at finde på noget andet hehe

Gunvor

Indlæg af Gunvor » 8. apr 2012 06:43

Det er sjovt du siger det, for Smørblomst flytter rundt på sit hus til stor morskab for os, der kigger på. Det hjælper jo bare ikke rigtigt på problemet, for hun fortsætter det nye sted.

Og ja de bruger sandet både dom toilet og til at bade i. Det er lidt underligt set med menneskeøjne.
Med venlig hilsen

Gunvor

http://hamstervejen.weebly.com

chlin

Indlæg af chlin » 8. apr 2012 11:19

Ja så længe hun gør det i huset så ved jeg selvfølgeli hvor jeg skal rydde op henne:-)
Ja vi må jo nok erkende at hamstere har en anden idé om hvad hygiejne er end os mennesker

Pauline

Indlæg af Pauline » 8. apr 2012 13:27

Min bruger i værtfald det både som toilet og bad. Jeg tror bestemt at det gør en forskel om man bruger det strøelse der er alle de andre steder i buret, istedet for noget andet. Jeg ved man kan bruge katte grus, chinchilla sand, og sådan nogle super absoberene piller:-)
Mvh Pauline
R.I.P min højt elskede Roseline<3 - fra d. 12 februar 2011 - d. 26 november 2012.

Låst