Jeg har i dag fået en lille ny han hams; Snif! Og selvom jeg i forvejen har en han på 1 år, og føler mig sådan rimelig godt informeret, er der noget jeg bliver nødt til at spørge jer om!
Havde Snif til at tøffe rundt på min mave kort efter vi var kommet hjem, og han sagde nogle små pivelyde, lidt hen af som når man trykker på et pivedyr. Han kom også med nogle "smaske-lyde" mens han tøffede rundt på mig. I begge situationer var ørerne oprejst, og han virkede hverken nervøs eller bange, såå... Hvad skal jeg lægge af betydning i disse lyde?
Håber nogen kan komme med et bud/svar!
P.S.: Jeg HAR brugt søgefunktionen og fundet et indlæg med "badedyrs-lyde", men det var med to hamstere sammen, det er det her jo ikke.
Lille ny hams "smasker" og "piver"
-
Lille ny hams "smasker" og "piver"
Lykkelig ejer af hygge-hybriderne Peanut & Snif
-
Det er egentlig lidt det samme jeg oplever; at det er en samtale vi har kørerne. Han piver, smasker eller klikker, jeg svarer osv. Og jeg har ikke oplevet disse lyde mens han har været i buret, det er kun når jeg har ham ude, så måske han bare gør opmærksom på sig selv, prøver at fortælle han hygger eller lignende. Har aldrig oplevet det med min gamle han, hvilket er grunden til jeg lige måtte spørge. Men som sagt virker han glad og tilfreds, og ørerne er rejst, han snuser og er nysgerrig.Desiree skrev:Så længe han virker tilfreds, tror jeg ikke du har noget at bekymre dig om. Jeg har ikke selv prøvet pibelyde, men små klikkelyde fra en af mine hanner, og det var mere som om vi havde en samtale kørende Først snakkede han lidt, så svarede jeg osv. Det var meget hyggeligt, syntes jeg
Det kan godt være, den lige skal vænne sig til dig og de nye omgivelser. Små unger kan godt lave sjove lyde, når de tages fra moren og det er vel en søgen efter tryghed. Når den er inde i buret, skal den kun forholde sig til omgivelserne (som er afskærmede), når du har den ude, er den på "åbent land" og der er lugte fra omgivelserne, dig, dit tøj osv.
Giv den lidt tid til at finde sig til rette i buret og sørg for at skærme den af, når du har den ude.
Giv den lidt tid til at finde sig til rette i buret og sørg for at skærme den af, når du har den ude.
-
Selvfølgelig skal han have lov at falde til, men synes jo omvendt også det er synd han er i buret hele tiden. Hvor lang tid skal jeg give ham til at falde til? Kender godt rådene med at småsnakke når jeg er i rummet og i nærheden af buret, men er lidt i tvivl om hvor lang tid han skal have til at falde til. Har haft ham siden lørdag, og han vil stadig helst bare ligge og putte i sit træhus. Tager jeg ham op er han dog, som sagt, nysgerrig nok og absolut ikke bange eller nervøs for hverken mig eller min hånd.Gunvor skrev:Det kan godt være, den lige skal vænne sig til dig og de nye omgivelser. Små unger kan godt lave sjove lyde, når de tages fra moren og det er vel en søgen efter tryghed. Når den er inde i buret, skal den kun forholde sig til omgivelserne (som er afskærmede), når du har den ude, er den på "åbent land" og der er lugte fra omgivelserne, dig, dit tøj osv.