indkøbst list når man skal have hamster

Beskrivelse mangler
Låst
Astrid1992

indkøbst list når man skal have hamster

Indlæg af Astrid1992 » 18. sep 2012 18:21

Hej

Jeg skal have mit første hamster og er vil jo gerne være sikker på at jeg for købt det hele og det rigtige, men jeg stoler ikke helt på dyrehandel når man kigger på deres "indkøbsliste" bla står der hamstervat på den jeg har fundet, og det ved jeg godt de ikke skal komme i nærheden af, men er der andet på den her list der skal slettes eller er der noget den mangler?

Hamsterbur,

Madskål, køb skålen i keramik så den ikke spiser skålen.

Drikkeflaske, med ståltråd til at hænge i buret.

Foder, med alle de mineraler, proteiner og vitaminer dit hamster har behov for.

Kräcker, sund fodersnak der aktiverer og sikrer at hamsteren skal arbejde for føden.

Strøelse, til bundlaget. Opsamler urin og binder lugten.

Løbehjul, der giver motion og aktiverer dit hamster.

Hjørnetoilet, en hamster besørger altid det samme sted buret. Derved kan du let fjerne ekskrementer.

Hus, som giver tryghed og gør at hamsteren kan trække sig tilbage. Vi anbefaler naturtræ.

Bog, vælg  ”Hamsteren” så du lærer din hamster og dens behov at kende.

Transportkasse, sikker transport når du eksempelvis skal til dyrelægen.

Chincilla sandbad

Håber der er nogen der vil hjælpe :)

Med venlig hilsen
Astrid

Ps. hvis det er i det forkerte forum flytter i den bare
Senest rettet af Astrid1992 18. sep 2012 18:35, rettet i alt 1 gang.

chlin

Indlæg af chlin » 18. sep 2012 18:28

Der er et par ting på listen:
Hø: Med mindre det er MEGET blød hø så kan hamsteren risikere at stikke hul på sine kindposer. Jeg bruger aldrig hø til mine og de ser heller ikke ud til at mangle det.
Mineralblok og saltsten: er unødvendig til en hamster
Neglesaks: afvent og se om det bliver nødvendigt. Jeg har endnu ikke klippet negle på nogen af mine. Bare de har ting i buret at slippe negle på når de klatrer rundt er det fint
Hjørnetoilet: Nogle hamstere lærer at bruge det, men langt fra alle

Du mangler:
Sandbad: Hamstere har godt af at få et sandbad med Chinchillasand, enten stående fast i buret eller blot et par gange i ugen
Proteinsnack: Når du køber godbidder, så find gerne noget med et højt proteinindhold. Fx kattegodbider, som i dyrehandler ofte har et proteinindhold på 30% eller derover
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 18. sep 2012 18:30

Du må meget gerne slette
- Hø
- Høbold
- Hamstervat
- Mineralsten
og
- Saltsten
fra din liste.

Hø kan lave huller i hamsterens kindposer og er slet ikke godt for den. Hamstervattet kan vikle sig rundt om poterne på den eller sidde fast i kindposerne så hamsteren dør en langsom og pinefuld død. Salt- og mineralsten har hamsteren ikke brug for, hvis den får et fuldfoder, som indeholder alt det den skal bruge. :)

Ellers synes jeg, at det ser fint ud. :)

Astrid1992

Indlæg af Astrid1992 » 18. sep 2012 18:37

så har jeg slettet og tilskrevet det i skrev, så nu håber jeg det er den rigtige liste?

Jeg vil nemlig prøve at gå på jagt efter de ting jeg mangler i weekenden , så hvis nogen kender en god hamster butik på sjælland må i gerne sige til, lige nu regner jeg med at smutte i zoozity :)
Mvh
Astrid

Use it for good if you know that you can

Lykke

Indlæg af Lykke » 18. sep 2012 19:51

Hej Astrid

Hamsteren behøver ikke en madskål - tit er det god aktivering at smide foderet rundt omkring i buret, så den selv skal samle det ind. Nogle hamstere vil også bare tømme skålen og lægge al maden på det sted, hvor den synes, den skal have sit forråd. Men hvis du vil have en skål, er keramik fint.

Typen af drikkeflaske afhænger af typen af bur, men en flaske er bedre end en skål.

Det der med "Kräcker" lyder som en reklame... man kan også bare købe f.eks. nødder eller give lidt grøntsager som godbidder! Sticks som "hamsteren skal arbejde for" er ofte fyldt med sukker eller honning for at holde sammen på kornene. Giv den evt. en tør skive rugbrød at arbejde på...

Løbehjulet skal være med fast bund og hvis det er en guldhamster skal det være mindst 20 cm i diameter (gode hjul kan ikke fås hos alle dyrehandlere). Lydløst er godt!

Hjørnetoilettet har andre kommenteret - men jeg vil gerne slå et slag for ting man selv kan lave: tag en isbøtte og klip et hul i låget - så har du et toilet eller et sandbad!

Giv også gerne hamsteren grene fra naturen til at klatre i, gnave i eller gemme sig i.

Et hus kan også være en (gratis) papkasse (med bunden i vejret). Det er vigtigt, der ikke er bund i, for hamsteren kan finde på at tisse derinde...

Bog: jeg vil klart anbefale Kenneth Worms bog "Hamstere" - den er god og der findes mange knap så gode bøger på markedet... (og nogle indeholder direkte fejl).

mange hilsner
Mette (Lykke)

Astrid1992

Indlæg af Astrid1992 » 18. sep 2012 19:56

Mange tak :)

Har nemlig tænkt at nogle af tingene bare er for at tjene penge,

Det med en isbøtte er meget smart har nemlig kigget på sådan en her

og så putte sand i så den kunne hygge sige, men hvis en isbøtte kan klare jobbet, så har jeg sparet 300 kr og lidt plads :)

http://shop.petworld.dk/product/hamster ... -.aspx#top
Mvh
Astrid

Lykke

Indlæg af Lykke » 18. sep 2012 19:59

Hamsteren vil være glad, hvis du fylder sådan en med strøelse, for så kan den grave sig ned og forsøge at grave tuneller.
Det vil være alt for dyrt, at fylde sand i den (fordi den er stor).

Man kan også købe nogle kasser i træ med en plastikplade i, hvor hamsteren så kan grave sig ned fra toppen og ud i bunden - de koster vist under 100 kr.
Igen til strøelse.

Astrid1992

Indlæg af Astrid1992 » 18. sep 2012 20:05

okay tak :)
Mvh
Astrid

Astrid1992

Indlæg af Astrid1992 » 18. sep 2012 20:06

nu er min hun langhåret, hvilken børst vil være bedst at bruge?
Mvh
Astrid

Lykke

Indlæg af Lykke » 18. sep 2012 20:44

En tandbørste!
Hvis det overhovedet er nødvendigt at børste den :D

Astrid1992

Indlæg af Astrid1992 » 18. sep 2012 20:50

Okay, jeg ved det ikke endnu, men kan godt lide at være på forkant ;) men skal den så være soft, medium eller hard  :P
Mvh
Astrid

Lykke

Indlæg af Lykke » 19. sep 2012 07:34

Ved ikke om det gør nogen forskel  :)

Låst