Er alle hamstre flokdyr? Hvis nej, hvilke hamstre trives bedst alene?
Og kan den bo i et akvarium der er 60 langt 30 bredt?
Info søges. Hej :)
Hej Hamscanim, forumet er placeret forkert. Men hamster er ikke flok dyr, dværghamster kan gå sammen, men kan slås. Gyldhamster skal du aldrig sætte sammen :)
Jeg vil sige at akvarie størrelsen er fin, bare du har hjul. Du kan måske lave en "hylde" vis akvariumet er højt nok. Så der er mere gulvplads :)
Jeg vil sige at akvarie størrelsen er fin, bare du har hjul. Du kan måske lave en "hylde" vis akvariumet er højt nok. Så der er mere gulvplads :)
Der findes vidst kun et flokdyr indenfor hamsterne og det er de små Roborovskier. Disse trives i flok, men selv her skal man også være opmærksom på at ikke alle dyr vil acceptere hinanden.
De resterende arter skal som udgangspunkt holdes alene. Nogle få gange lykkes det at få avlspar til at gå sammen når det drejer sig om Campbells og Vinterhvide, men dette har jo så den konsekvens at der ofte vil komme unger. Kinesere mener jeg skal gå alene.
Guldhamstere skal helt sikkert gå alene, de vil på ingen måde acceptere en artsfælle i deres teritorium med mindre de er i brunst!
Et akvarie på 60x30 er, efter min mening, for lille til en guldhamster, men kan godt gå an til en dværghamster. Bare sørg for et godt hjul og andre ting den lille hamster kan beskæftige sig med
De resterende arter skal som udgangspunkt holdes alene. Nogle få gange lykkes det at få avlspar til at gå sammen når det drejer sig om Campbells og Vinterhvide, men dette har jo så den konsekvens at der ofte vil komme unger. Kinesere mener jeg skal gå alene.
Guldhamstere skal helt sikkert gå alene, de vil på ingen måde acceptere en artsfælle i deres teritorium med mindre de er i brunst!
Et akvarie på 60x30 er, efter min mening, for lille til en guldhamster, men kan godt gå an til en dværghamster. Bare sørg for et godt hjul og andre ting den lille hamster kan beskæftige sig med
Indenfor hamstere snakker vi ikke om racer, men om arter. Dette skyldes, at der er tale om meget forskellige dyr med forskellige gener osv. Dvs at det bør undgåes at krydse arterne mellem hinanden. Modsat racer (fx ved hunde) hvor man kan krydse en chiuhaha med en dansk-svensk gårdhund.Hamscanim skrev:Okay, vil sørge for at få et hjul så.![]()
Er der nogle racer der er nemmere at tæmme end andre ?
Jeg vil sige, at det afhænger meget af hvor du får hamsteren fra. Køber du i dyrehandel vil du få et dyr som ikke er vandt til at være i hænder, mens mange opdrættere gør meget ud af at gøre deres unger så håndtamme som muligt. Så jeg ville kigge mig om efter en god opdrætter hvis jeg var dig. Tjek stedet ud, undersøg dyrenes forhold og spørg en masse! Så ved du om du kan være tryg ved stedet
Personligt er jeg mest til guldhamstere, synes jeg har nogle skønne tamme dyr som er nemme at snakke med.
Vinterhvide er også en rar hamster