Forskellen

Beskrivelse mangler
Låst
Thanja

Forskellen

Indlæg af Thanja » 31. maj 2013 20:25

Hej med jer :)

Jeg er ny herinde og meget grøn i forhold til hamstere. Min kæreste og jeg snakker om at få et hamster. Derfor har jeg nogle få spørgsmål ang. arter og såen.

Jeg spørger måske lidt dumt, men, hvad er forskellen på en Campbells og en Roborovski?
Hvilken er at fortrække, og kan man nøjes med at have en i stedet for et par?
Til sidst og ved det ikke har noget at gøre med arter, men hvilken type bur skal de have og størrelsen?

... lige et spørgsmål mere er det muligt at have kinesiske hamstere i et alm. dværghamster bur eller hvordan med størrelsen, på både bur og "legetøj" til denne art??

Håber, at der er nogen, som vil og kan hjælpe mig med at svare på disse spørgsmål :)

/Thanja
/ Thanja
Ejer af 2 stk. landskildpadder (Magna og Parvo).
Og og Nu med hele 4 små Robo'er; - Shino, Anbu og Suzu (hunner)
+ mit nyeste medlem af familien Sitka-Denahi (han)

mosegaardmortensen89

Re: Forskellen

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 31. maj 2013 20:56

Først og fremmest. Velkommen til forum :D

Begge arter er ofte meget aktive tror jeg.

Nu har jeg kun roborovski. Men har mødt Campbells. Jeg kan se at når man lære at håndtere dem ordentlig er de super skønne. Roborovskier er også mega søde. Men begge arter er dejlige :D Jeg vil sige at ved begge arter er det en god ide at vælge fra en opdrætter og har haft en god opvækst (især Campbells så de er renartede med stamtavle) :D

Man kan godt have en gående. Det er få det lykkes at have to gående sammen. Der er altid en risiko for når man har to gående sammen at de en dag ikke kan finde ud af det, så man skal være forberedt på at risikere at at have to bure med hver deres hamster selvom man startede med 2 hamstere i et bur.

Til dværge vil jeg sige minimum 60x30 eller lignende. Men gerne større. De fleste hamstere kan godt lide masser af plads fuld af legetøj (eller det er min oplevelse) :D

Jeg ved ikke noget om de kinesiske så det håber jeg nogle andre kan svare på :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 31. maj 2013 21:01

det kommer an på hvad man ønsker
de er lige dejlige alle sammen, men er også vidt forskellige

Roborovski er noget mindre og hurtigere mens campbells er mere rolige i hænder
Roborovski er man næsten 100% sikker på ikke at blive bidt af.
Campbells kan man være uheldig med temperament, men jeg ville ihvertfald ikke sælge en unge der ikke kunne håndteres.

Bure vil jeg sige 60x40 og til roborovski meget gerne større for de elsker at løbe og lege.

man kan sagtens have en alene, nogle roborovskier kan dog blive lidt stressede af at gå alene

kineserne kan sagtens gå på samme plads og bruge samme størrelse legetøj som andre dværge
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

milla.b

Indlæg af milla.b » 31. maj 2013 22:29

Jeg har kun campbells så jeg fortæller kun om dem.
Campbells: Jeg er ikke blevet bidt af nogle campbells jeg synes (dem som jeg har oplevet) at de er meget nemme at gøre tamme og stille og rolige men samtidig kan de også være meget nysgerrige og så synes jeg som opdrætter at det er fedt der er så mange forskellige farver! :D
Calobe's hamsteropdræt

vonJul

Indlæg af vonJul » 1. jun 2013 14:54

Jeg har kun roborovskis og de er allerede blevet godt beskrevet af de andre medlemmer :o)
Jeg vil dog byde ind med mine egne erfaringer med mine tøser. Jeg føler nemlig at jeg er en af de heldige der ikke har oplevet at have to robo'er af samme køn gående sammen.
Min piger er søskende og har derved kendt hinanden hele deres liv. Hvis jeg skiller dem ad af længere tid kan jeg tydeligt se stressen komme, specielt ved Flora, over at de ikke kan putte sammen.
Dog er der flere herinde der har oplevet at deres søskende-par ikke har kunnet gå sammen efter et lille stykke tid, og derfor måtte skille dem.
Så det er lidt et sats at have søskende gående sammen, og der er ingen garantier, men jeg er af den opfattelse at det går bedre med hunner end hanner (ud fra egne erfaringer med mine piger og fortællingerne herinde fra med dem der har haft hanner gående sammen) :)

Thanja

Et skridt nærmere et hamster... :)

Indlæg af Thanja » 2. jun 2013 09:46

Tak for svarene her inde, sætter pris på, at I har taget jeres tid til at skrive til mig.

Min kæreste og jeg er kommet frem til, at vi gerne vil ud og købe en Roborovski, de er virkelig søde og kan slet ikke stå for dem.. Plus min kæreste (snart 30 år gammel :oops: ) har spillet et hamster spil på sin mobil, hvor han havde sådan en, så for ham skulle det bare være sådan i virkeligheden også..
Så nu skal vi ud og finde en opdrætter (i jylland), som har Roborovski'er (Robo'er som flere kalder dem herinde :wink: ) og så håbe, at de har/ får dem i den farve jeg synes bedst om -Agouti/Argente (eller, hvad man nu kalder den)

Igen tak for jeres besvarelser de har hjulpet meget, samt alle de mange indlæg der er her på siden.. :)

TAK TAK TAK
/ Thanja
Ejer af 2 stk. landskildpadder (Magna og Parvo).
Og og Nu med hele 4 små Robo'er; - Shino, Anbu og Suzu (hunner)
+ mit nyeste medlem af familien Sitka-Denahi (han)

Låst