Jeg er for to uger siden blevet ejer af det skønneste hun guldhamster på cirka 2,5 måneder, da min mors kollegas datter (ja, det blir' lidt langt ude), viste sig at være allergisk. Jeg overtog det lille kræ, døbte den Luna og jeg elsker den allerede virkelig meget. Jeg har ejet hamster før for nogle år siden, det var dog et sibirisk dværghamster, så det er første gang med denne, for mig, nye art. Jeg har bare to små problemer med den, som jeg ville håbe, at I havde nogle gode råd til.
1. For det første bider hun rigtig meget i hendes tremmer på buret. Jeg har læst mig frem til, at det kan være fordi hun mangler aktivering eller at hun føler, at hun har pladsmangel. Buret er 58x38x29, så jeg tror ikke, at det er pladsmangel. I buret har hun en hule, et hjul, et sandbad, en lille træbro, en etage med trappe og en toiletrulle, så jeg vil tro hun har nok at foretage sig. Jeg har i fredags anskaffet mig en løbegård til hende, hvor jeg stiller hendes ting ud og så løber hun rundt. Der er hun cirka en halv time om dagen. Jeg har desuden lige bestilt en motionsbold i dag, som gerne skulle komme med posten i denne uge. Er der nogen, som måske har en idé til, hvad der skaber denne adfærd?
2. Hun kan RIGTIG godt lide at bide i mine fingre og har bidt mig et par gange nu. Jeg har siden jeg fik hende prøvet at gøre hende vant til mine hænder og lugte og umiddelbart kan hun rigtig godt lide mig. Hun søger min opmærksomhed rigtig meget faktisk, kommer ud når jeg kalder på hende, kravler rundt i buret efter mig hvis jeg bevæger mig rundt om det og vil meget gerne være sammen med mig, kommer selv ud af sit bur for at lege i løbegården og sådan. Jeg kan røre ved hende, nusse hende og klø hende uden hun overhovedet viser ubehag eller frygt, men hun vil gerne bide mig i fingrene, hvis hun kan komme til det. Jeg kan nu tage hende kort op i hånden, men hun søger stadig efter at bide i mine fingre - hun bider dog ikke til og jeg fornemmer at det ikke er fjendtligt, men det er stadig irriterende. Nogle gode idéer til, hvad jeg kan gøre for at hjælpe hende af med denne adfærd?
Ved godt dette er et langt indlæg, men håber virkelig, at I kan hjælpe mig