Hvilken race?

Beskrivelse mangler
Låst
trilleh_m
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27. apr 2015 06:56

Hvilken race?

Indlæg af trilleh_m » 27. apr 2015 07:19

Hej

Jeg skal ud og købe hamster om nogle dage, men jeg er lidt i tvivl om jeg skal købe et Guldhamster eller vinterhvid dværghamster? Jeg vil gerne have den mest sociale som er vinterhvid (har jeg læst), men der står: "Dem du nemmest finder i en dyrehandel er guldhamsteren og vinterhvid dværghamster, og det er begge arter, der nemt bliver tamme (guldhamster-unger kan godt være noget sprælske lige omkring tidspunktet hvor de fravænnes, men det går over igen). Guldhamsteren skal gå i et bur for sig selv, så hvis du vil have mere end én, så skal du altså have et bur til hver hamster. De to dværghamstere (campbells og vinterhvid) er mindre (og derfor ikke velegnede til helt små børn). De er til gengæld sociale dyr, men i fangenskab skal dette tages med et gran salt". Jeg er 13 og bliver snart 14. Jeg har haft et hvidt/sort/gråt hamster før som nok har været vinterhvid eller Campbells, og jeg synes at det gik fint... Jeg skal kun have 1 :wink:

-Trille

mjoller
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 12. feb 2013 16:56

Re: Hvilken race?

Indlæg af mjoller » 27. apr 2015 07:49

Hej Trille
Hos hamster hedder det arter og ikke racer :) Det er aldrig nemt at fortælle folk hvilken art de skal vælge, alle har jo forskellig smag.

Som det første vil jeg klart anbefale dig at finde en opdrætter og købe hos i stedet for dyrehandlen. Så er du også sikker på at få en vinterhvid hvis det er det du ønsker. De dværghamster dyrhandlerne har er hybrider (går under navnet sibirisk dværghamster), som er en krydsning mellem vinterhvid og Campbells. At de hybrider kan medføre nogle problemer i forhold til helbred og temperament. Det er kun hos opdrættere i DHF at du kan få vinterhvid og campbells som du kan være 100% sikker på er renartede.
En anden fordel ved at vælge en opdrætter, er at du sikker på ungerne er blevet håndteret og mere vant til hænder.

Hvilken du skal vælge kommer meget an på hvilke forventninger du har, både til dens adfærd men også til f.eks. burstørrelse. Guldhamstere er jo større og kræver derfor mere plads. Begge arter er super skønne. De vinterhvide har større tendens til at ligge i hånden, hvor guldhamstere gerne vil lidt mere på opdagelse.

Jeg kan helt klart anbefale at tage ud og besøge en opdrætter og møde de forskellige arter. Så kan du på den måde finde ud af hvilken art der passer til dig :)

Der er en liste over opdrætter her http://hamsterland.dk/avlere.htm
Hilsen Michelle, Brocoli, Flopper og Hønse.
Fischers hamsteropdræt

vonJul
Indlæg: 506
Tilmeldt: 21. jan 2013 00:14

Re: Hvilken race?

Indlæg af vonJul » 27. apr 2015 12:22

Hej Trille :)
Jeg tillod mig lige at flytte dit emne - HamsterNyt er vores blad :)

Ellers vil jeg bare støtte op om det Michelle skriver :)

Samtidig vil jeg anbefale at du læser om hver art (der er en god bog fra Kenneth Worm, HamsterInfo.dk og hamsterland.dk) så du har en ide om du har muligheden for at have dem i bure der er store nok, med hjul der er store nok :P Guldhamstere kræver rimeligt meget plads kan jeg skrive under på :P

Og ja så besøg gerne en opdrætter hvor du kan møde de to arter og fornemme forskellen på dem :D

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: Hvilken race?

Indlæg af Hamsterguf9000 » 27. apr 2015 13:23

Hej Trille :)

Som tidligere skrevet så er det en god ide at besøge et opdræt hvor du kan møde de forskellige arter. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men du skal være meget velkommen til at se mit opdræt og møde de 5 forskellige arter. Jeg bor i København :)

JaneSørensen
Indlæg: 652
Tilmeldt: 11. nov 2014 19:02

Re: Hvilken race?

Indlæg af JaneSørensen » 29. apr 2015 08:45

Hej Trille

Som de andre skriver, vil jeg også klart anbefale, at du vælger og købe ved en opdrætter, hvor du kavn få en bedre/grundigere vejledning i hamsterhold :) . Har du valgt art endnu?

Mvh Jane
Med Venlig Hilsen Jane Sørensen

Benji's hamsteropdræt

Låst