Forvirret: roborovski -socialt dyr ?

Beskrivelse mangler
Bella

Indlæg af Bella » 2. okt 2009 05:54

kwo skrev:
Bella skrev:
kwo skrev:Så vidt jeg ved, er alle dværghamsterne sociale dyr i naturen. Men vi mennesker har fået avlet nogle dårlige egenskaber frem i dem, som gør at de er blevet mere intolerante overfor andre, og derfor vil kun nogle par/grupper kunne gå sammen.

Generelt ved man meget lidt om deres liv i naturen, men mine gæt skyldes at de dyr man for nyligt har hentet i naturen nemt kan gå sammen uden de problemer vi kender fra vores dyr.

Desuden er der lavet nogle forsøg, der tyder på det samme. Nemlig forsøg med sårheling. Dyr der holdes alene, bruger længere tid på at hele et sår end dyr der holdes sammen med andre. Og længere tider til sårheling er tegn på stress. Det samme gør sig i øvrigt gældende for os mennesker.

Og endelig er det beskrevet hvordan par af vinterhvide, der har gået sammen gennem længere tid, efter at de bliver skilt ad har tendens til at blive fede, asociale og mister lysten til at undersøge deres omgivelser. Igen tegn på psykisk stress. Og dette ville jo ikke være tilfældet, hvis de i virkeligheden var enedyr, som vi bare tvang til at gå sammen.

Meget interessant :)
Så du mener altså at de skal være sammen ? At det sociale er et behov ?
Og hvordan så, hvis de slås ? Skal man så ikke skille dem ad ? Eller skal man "bare" finde 2 der kan sammen ? Eller er det bedre at have en han og en hun, eller hvordan ?
Ja, på et eller andet plan tyder det på at det sociale er et behov. Men det er klart at hvis de slås skal de skilles ad. Jeg tror dog det bedste ville være hvis de kunne gå sammen.
Tak, så blev jeg så meget klogere :)
Hamsterlige hilsner fra Bella og guldhamsterne Gurli, Georg, Gloria samt alle ungerne :-)

Kristinadk

Re: Forvirret: roborovski -socialt dyr ?

Indlæg af Kristinadk » 17. okt 2010 15:16

jeg snakkede med en der havde roborovskier og de sagde at de kan måske gå sammen men man skal have et bur mere for roborovskien er  ikke som de andre den er mere aktiv og de kommer nemt op og toppes og det kan ende med de slå hinanden ihjel. jeg ville nøjes med et hvis jeg var dig da de er super gode til underholde sig selv. giv den en gren fra et æbletræ og den hygge sig.

du skal også være opmærksom på at det er et natte aktivt dyr så du ser det ikke meget og dagen.

håber dette kunne bruges. :P

Låst