GODT TRÆT AF AT HØRE FOLKS PLADDER!

Beskrivelse mangler
Lykke

Indlæg af Lykke » 13. jan 2011 21:11

Jeps, har selv lige for nylig været i to dyrehandlere, hvor guldhamsterne gik sammen. Det var desværre meget tydeligt, at de sloges, da de alle havde bidmærker og var "jumpy", fordi de var vant til at blive overfaldet af hinanden  :cry:
Har også oplevet "slagtede" dværghamstere.

Der er ingen tvivl om at burets størrelse og indretning har betydning. Jo større, jo bedre mulighed har dyrene for at gå hvert til sit, når de ikke vil hinanden. Der er også opdrættere, der har haft erfaring med at det gik  bedre, når der var flere hjul, flere huse osv.
Og med de burstørrelser som de fleste almindelige mennesker får købt til deres hamstere, så er oddsene altså ikke gode...

En anden ting er generne. Jeg har hørt om en svensker der mente han havde fremavlet en stamme af guldhamstere som kunne gå sammen. Og det er vel ikke umuligt at tænke sig at man kan avle nogle af de naturlige instinkter til at have et territorium væk.

Men når det er sagt, er det også min erfaring, at det at en han ligger i et hjørne af buret, er tegn på at han er udstødt af de andre i et eller andet omfang. Det behøver ikke betyde, at de slås (hvis buret nu er stort nok til at de andre accepterer, at han så bor derhenne, eller hvis hans opførsel ellers er underdanig nok), men jeg har oplevet, at det var første skridt til at hunnen begyndte at jage efter ham.

PiaH

Indlæg af PiaH » 29. jan 2011 02:38

Da jeg var barn, en 11 12 år havde min storbroder og jeg guldhamstere, vi nåede op på 50 inden vi stoppede med at avle, og alle gik sammen i gamle ombyggede køkkenskabe og ingen kom til skade, de slåes ind i mellemfor at holde rangorden, men aldrig med sår eller noget.
Og ja, det var guldhamster, har aldrig haft andre slags hamstere.

I dag har jeg 3 guldhamster i hver deres bur og jeg er nu 44 år.
Jeg ved ikke hvad jeg skal tro om de er flokdyr eller ej, jeg vil jo mene at solitere dyr slet ikke kan leve sammen, bare min tanke.
Fra mig og Zoo

Låst