Hvor stort bur?
Re: Hvor stort bur?
Hvad er det for nogle hamstere du tænker på? For i de fleste tilfælde skal man ikke have 3 hamstere til at gå sammen.Ymmi skrev:Hvor stort skal buret mindst være, hvis der skal gå 3 hamstere?
Jeg vil ikke anbefale det, da de nemt kommer op at slås - og slåskampe ender nemt i alvorlige skader og dødsfald. Nogle af opdrætterne har par gående sammen, der skal parre sig, men ellers anbefaler vi en hamster pr. bur, simpelthen fordi man ikke kan regne med at de kan gå sammen, når de bliver voksne. Og slåskampene kan komme fra den ene dag til den anden (du kan finde nogle gamle tråde om det herinde).Ymmi skrev:Det er sibiriske dværghamstere... Kan man ikke godt have 3 piger til at gå sammen, hvis de blev født i samme kuld?
Der er i øvrigt ikke noget, der hedder sibiriske dværghamstere. Sibirisk er en forældet betegnelse, der idag som regel bruges, når den der sælger dyret ikke ved nok om hamstere... og så er der stor sandsynlighed for at hamsteren faktisk er en blanding af to forskellige arter af hamster (Campbells og vinterhvid) som ikke bør blandes (det er ikke ligesom hunderacer, men decideret forskellige dyr).
Du kan læse mere om det med at have hamstere og om arter på www.hamsterland.dk (vælg Om hamstere, Pasning osv.).
Du skal også være opmærksom på, at der er en risiko for at den der sælger dig hamsterne ikke kan kende forskel på kønnene. Der er mange eksempler på folk der har købt to hanner eller to hunner som pludselig får unger... Du kan også læse om kønsbestemmelse på hamsterland.dk
Til en enkelt hamster, måske et par, er et bur på 30*60 eller 55*40 fint. Men for hamsterens skyld vil jeg anbefale 1 hamster pr bur :D
så kan du ikke kalde din hamster vinterhvid
så vil hamsteren være en hybrid - hvilket er et rigtig godt kæledyr! du skal bare ikke have unger med dem
men vil du gerne have unger
så kan du af os herinde fra som sælger vinterhvide og campells købe den art du gerne vil have unger med
du vil aldrig kunne finde en ren vinterhvid eller campell i en dyrhandel... desværre

men vil du gerne have unger

ja :D
grunden er den da det er to forskellige arter... de arter ligner meget hinanden men er noget helt forskelligt! problemet er bare at folk har troet det var de samme og parret dem.. og så kom der hybrider...
nu er der så få tilbage der er rene campells og rene vinterhvide.. at de to arter er tæt på at forsvinde helt... og det er vi rigtig kede af.. hybriderne sælger alle dyrhandlere som sibiriske dværghamstere som slet ikke findes... så da vi prøver herinde at redde de to arter hvilket er rigtig svært.. vil vi sætte pris på at folk vil hjælpe os.. og det kan du gøre ved ikke at avle på hybrider..
håber det var svar nok ellers er der sikkert andre der kan svare på det bedre
grunden er den da det er to forskellige arter... de arter ligner meget hinanden men er noget helt forskelligt! problemet er bare at folk har troet det var de samme og parret dem.. og så kom der hybrider...
nu er der så få tilbage der er rene campells og rene vinterhvide.. at de to arter er tæt på at forsvinde helt... og det er vi rigtig kede af.. hybriderne sælger alle dyrhandlere som sibiriske dværghamstere som slet ikke findes... så da vi prøver herinde at redde de to arter hvilket er rigtig svært.. vil vi sætte pris på at folk vil hjælpe os.. og det kan du gøre ved ikke at avle på hybrider..
håber det var svar nok ellers er der sikkert andre der kan svare på det bedre

-
fordi det er en blanding mellem to arter (vinterhvid og campbells) det ville svare til at parre en hund med en kat.
hybrider er med til at udrydde de rene arter som vi er opdrættere der arbejder hårdt på at holde i live.
3 hunner sammen vil være en sikker ulykke der venter på at ske, for hunnerne er de mest territorielle og dermed dem der hurtigst angriber andre især andre hunner
jeg har selv dværghamstere og bruger dem til avl, men jeg vil ikke engang lade dem gå sammen hele tiden for det tærer for meget på hunnen hvis hun skal have unger hver 3. uge hele tiden for hun vil ikke have tid til at komme sig i vægt eller noget, og man kan risikere at der er to kuld samtidig i reden (har jeg prøvet)
men ellers går mine dværge kun sammen i kønsopdelte søskende grupper men selv der vil der kunne opstå slåskampe
hybrider er med til at udrydde de rene arter som vi er opdrættere der arbejder hårdt på at holde i live.
3 hunner sammen vil være en sikker ulykke der venter på at ske, for hunnerne er de mest territorielle og dermed dem der hurtigst angriber andre især andre hunner
jeg har selv dværghamstere og bruger dem til avl, men jeg vil ikke engang lade dem gå sammen hele tiden for det tærer for meget på hunnen hvis hun skal have unger hver 3. uge hele tiden for hun vil ikke have tid til at komme sig i vægt eller noget, og man kan risikere at der er to kuld samtidig i reden (har jeg prøvet)
men ellers går mine dværge kun sammen i kønsopdelte søskende grupper men selv der vil der kunne opstå slåskampe

http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet
When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.
ja, så skal du regne med at det er en hybrid. Som Liv siger, kan den være fin nok som kæledyr, men man bør ikke avle efter eller med dem. Det skyldes, at forskellige arter har forskellige gener. I nogle tilfælde betyder det at ungerne (hybriderne) ikke kan overleve, hvis man parrer to forskellige arter med hinanden, men i det her tilfælde ligner de to arter hinanden nok til at ungerne kan overleve. Til gengæld har vi problemer med at de to oprindelige arter forsvinder, fordi folk ikke kan kende forskel.Ymmi skrev:Tak, for de at du fortalte mig det :D Jeg købte et hamster i en dyrehandel, og de sagde at det var et "sibirisk dværghamster". Hun er sådan hvid, men med en lille smule grå i farven...
Din hamster er ikke ked af at bo alene, så det synes jeg du bare skal fortsætte med.
Begrebet race findes ikke hos hamstere (der er kun 1 race inden for hver art). Men der er forskellige farver. Man kan godt få både hvide guldhamstere og hvide Campbells og hvide vinterhvide. Man kalder dem bare ikke nødvendigvis hvid. Hos guldhamstere findes der mørkøret hvid og off-white. Hos Campbells albinoer. Og hos de vinterhvide hedder den pearl eller pearl safir (jeg har ikke selv vinterhvide, så I andre må rette mig, hvis det er forkert).Ymmi skrev:Tak for svaret
Jeg kan godt se hvad problemet er... Og så vil jeg lade være med at avle på hende! Nu er jeg jo ikke så god til det med farver, men er der så slet ikke nogle andre racer som er hvide, som man kan avle på?
Når du skal have hamster igen, kan du kontakte nogle af de registrede opdrættere herinde (du må jo så bare ikke parre den/de nye med den du har i forvejen). Så kan du få hjælp til hvad du skal vælge.
men vinterhvide kan også godt være grå
der er 4 farver
men dem kan du vidst se på www.hamsterland.dk

-
vi har også sortøjet hvid ved campbellsLykke skrev:Begrebet race findes ikke hos hamstere (der er kun 1 race inden for hver art). Men der er forskellige farver. Man kan godt få både hvide guldhamstere og hvide Campbells og hvide vinterhvide. Man kalder dem bare ikke nødvendigvis hvid. Hos guldhamstere findes der mørkøret hvid og off-white. Hos Campbells albinoer. Og hos de vinterhvide hedder den pearl eller pearl safir (jeg har ikke selv vinterhvide, så I andre må rette mig, hvis det er forkert).Ymmi skrev:Tak for svaret
Jeg kan godt se hvad problemet er... Og så vil jeg lade være med at avle på hende! Nu er jeg jo ikke så god til det med farver, men er der så slet ikke nogle andre racer som er hvide, som man kan avle på?
Når du skal have hamster igen, kan du kontakte nogle af de registrede opdrættere herinde (du må jo så bare ikke parre den/de nye med den du har i forvejen). Så kan du få hjælp til hvad du skal vælge.

http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet
When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.