Hvad hedder hendes farver?

Der er også utroligt mange der siger et hamster men på korrekt dansk hedder det altså en hamster.Bertas skrev:Ja, tusind tak, har altid været i tvivl, og nu hvor jeg er hamsterejer går det jo ikke at jeg siger det forkertBenjamin skrev:og nu hvor du selv skriver (mit?) i parrentes, så hedder det ganske rigtigt min hamster og en hamster ikke et hamster som så mange siger.
jamen forvirringen er jo netop total da det en gang for mange år siden hed "et hamster" :lol: :lol: :lol:Benjamin skrev:
Der er også utroligt mange der siger et hamster men på korrekt dansk hedder det altså en hamster.![]()
men det kan skam være meget vildledende når der er mange der siger et hamster.
Det har været oppe og vende før. Faktisk har det altid heddet en hamster. Jeg ved godt der findes et par gamle ordbøger der skriver det modsatte, men jeg ringede dengang ind til Dansk Sprognævn og spurgte, og de var helt sikre på at det altid har heddet en hamster.burrus skrev:jamen forvirringen er jo netop total da det en gang for mange år siden hed "et hamster" :lol: :lol: :lol:Benjamin skrev:
Der er også utroligt mange der siger et hamster men på korrekt dansk hedder det altså en hamster.![]()
men det kan skam være meget vildledende når der er mange der siger et hamster.
men det blev rettet ind af dansk sprognævn for maaaaaaaange år siden.... men det hænger åbenbart ved :lol:
(har fundet en af mine mors GAMLE! retskrivningsordbøger, hvori der står "et hamster" :lol: )