Skal lige have noget på plads. . .

Beskrivelse mangler
Låst
Majlund

Skal lige have noget på plads. . .

Indlæg af Majlund » 11. aug 2009 14:43

Jeg er blevet lidt forvirret! :oops: - vedrørende dværghamstere!
Sagen er den, at jeg flere steder har læst, at de er sociale dyr der godt kan leve sammen i par! :scratch: Men på den anden side læser jeg også at de skal holdes i hvert sit bur - som guldhamstere! Nogen steder dækker ordet par over både af forskelligt køn, men også samme køn - hvis de er fra samme kuld. . . . men samtidigt påpeges det at de nok skal skilles på et tidspunkt!
HJÆLP!!! :nut Hvad pokker er "sandheden"????

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 11. aug 2009 15:05

de kan godt gå i par, men man skal være opmærksom på at de kan risikere at skulle skilles ad.
par kan være både som han og hun, hvilket de kan gå i ind til hunnen ikke længere kan få unger der vil hunnen typisk ikke finde sig i hannen mere. det kan ogs være to af samme køn, her ville jeg ikke sætte to hunner sammen da de er de mest territorielle, men 2 hanner ville jeg godt turde have sammen hvis de er brødre, men man skal være opmærksom på om de kommer op og slås.
jeg har haft positive oplevelser med to brødre gående sammen.

af den grund at man skal være så opmærksom og at de jo egentlig ikke har brug for at gå sammen med andre gør at man siger de skal gå alene
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Majlund

Indlæg af Majlund » 11. aug 2009 15:18

Darkangel: TAK! :flowers: - Så er der vist ingen grund til at gå og spekulere mere over det! :wink:
- Mandarin lider nok ingen nød så! :wheel:

Lykke

Indlæg af Lykke » 11. aug 2009 18:32

Sidst der var en større erfaringsudveksling om hvilke par der kan gå sammen (hos vinterhvide og Campbells vist) var konklusionen at erfaringen viser at de generelt ikke kan gå sammen på livstid, uanset hvordan man sætter dem sammen i køn, alder osv.
Så hvis man ikke skal avle, kan det ikke betale sig at løbe risikoen med at have dem sammen.

Såvidt jeg har forstået er dværghamstere i naturen ikke decideret solitære dyr som guldhamsteren, men har mere kontakt med hinanden i flokke eller noget. Den store forskel ift. naturen er bare, at de i naturen bor på et større område, hvor hver hamster så kan være "alene og sammen".
Synes i hvert fald jeg har hørt noget i den stil.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 11. aug 2009 18:39

dværghamstere i naturen danner par, så derfor kan man også ofte have held med et avelspar som ofte vil enes fint så længe de gider at avle.
Men med stort set alle par så bliver de trætte af hinanden med alderen, som regl når hunnen er steril og ikke kan få flere unger, og så skal de adskilles for ellers slår de hinanden ihjel.

Det er ikke alle par der kan enes men de er lettest at få til at enes hvis man sætter dem sammen så unge som muligt, to dyr af samme køn kan stort set aldrig enes.

Dog har jeg før haft succes med at holde campbells i kønsgrupper men dog ikke hele livet, så derfor skal dværge kun gå sammen hvis det er for at avle.
Dværge har ingen sociale behov overhovedet og de trives helt fint alene. :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Majlund

Indlæg af Majlund » 12. aug 2009 06:18

Tak for svar! :D Nu forstår jeg det! :wink:

Låst