Er dværghamser lettere at tæmme?

Beskrivelse mangler
Låst
Majlund

Er dværghamser lettere at tæmme?

Indlæg af Majlund » 20. aug 2009 23:10

Her har vi jo en ung guldhamsterhun og en ung dværghamsterhan. . .  sjovt nok går tæmningen af dværghamsen af en eller anden grund hurtigere end af guldhamsen :scratch: . De er begge to vilde med at være ude. . . men når de skal op, er der stor forskel. Dværgen er nået dertil hvor han selv kravler op i min hånd, hvor imod jeg stadig skal "fange" guldhamsen. Jeg spekulerer på om dværge er lettere at tæmme? - eller om det udelukkende er kønnene der spiller ind her? :wheel:  :wheel:

burrus

Indlæg af burrus » 20. aug 2009 23:14

ingen af mine guldhamstere går selv op i hånden - men alle er så håndtamme at jeg samler dem op i reden og vækker dem samt har dem med inde på sengen og putte :wink:  

de individuelle hamstere bliver tamme på hver sin facon og i hvert sit tempo :wink:
arten har ikke det store at sige lige det (mellem VV og guld)  - det er mere personlighed, stamme/linje, håndtering og opdrætters forarbejde :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 20. aug 2009 23:22

mine guldhamstere kravler heller ikke op i hånden men det gør dværgene.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Majlund

Indlæg af Majlund » 20. aug 2009 23:24

Så det er altså heller ikke noget med at hanner er lettere at tæmme end hunner? men personlighed og - måske? - at dværge bare generelt bedre kan lide at kravle op i en hånd end guldhamser generelt kan? (Spændende at opleve deres forskelle :D De er bare så dejlige begge to :hearts2  :wink: ).

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 21. aug 2009 06:31

generelt er der faktisk tendens til at hanner er lettere at tæmme end hunner og at de er mere rolige
Billede

minimus

Indlæg af minimus » 21. aug 2009 07:02

darkangel87 skrev:generelt er der faktisk tendens til at hanner er lettere at tæmme end hunner og at de er mere rolige
Hvorfor mon det kan være :scratch: det er endelig underligt hvis man tænker efter.

Majlund

Indlæg af Majlund » 21. aug 2009 07:19

Jeg er begyndt at spekulere på, om det ikke bare er sådan generelt! :scratch: Vi har igennem tiden haft 4 hankatte (kastrater) og nu 2 hunkatte (sterilliserede). Det er ikke sådan at hunkattene ikke er tamme, men alle hankattene var bare en tak mere "billige" :lol:  :wink: Alle hankattene har vi kunnet bære rundt på. . .  hvor imod tøserne bliver smækfornærmede hvis man prøver på den slags pjat :evil: . Billedet er lidt det samme med marsvinene. . . . hannerne virker sådan øhm. . . lidt "smådumme" i forhold til hunnerne - men bestemt på den charmerende måde :wink:
Men godt at få på plads det ikke er fordi dværghamser er lettere at tæmme. . . men fordi jeg har en fin lille hun guldhams og en lille dummerniks af en han dværghams! :lol:  :wink: (der er så andre fordele ved hunen end hannen. . .  hun er bare SÅ renlig. . . og han er bare sådan en gris! :shock:  :?  :lol: ).

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 21. aug 2009 07:31

at han sviner har ikke noget med køn at gøre, faktisk er der tendens til at hunner lugter mere end hannerne.
det med katte har i så lige det modsatte vores hun kat er langt den mest kælne men også meget reserveret hun vil ikke snakke med andre end os.'
men tror grunden til hanner er lettere at tæmme og er mere rolige kunne være fordi det er hunnerne der er de territorielle.
men det har også meget at gøre med hvad arbejde opdrætteren af hamsteren har lagt i at have ungerne i hænder, men det meste kan jo rettes op på hvis man selv lægger meget arbejde i det.
Billede

Lykke

Indlæg af Lykke » 21. aug 2009 07:37

Jeg tror mere det er personlige erfaringer.

Mine guldhamstere klatrede selv op i hånden, ja gerne hele vejen op af armen hvis det betød at de kunne komme hurtigere op af buret... Det samme med de lidt større unger.

Dværgene legede lidt mere "tag-fat" med hånden - løb hen og puffede til den og så væk igen...

Begge typer unger har jeg haft oppe fra dag 1, men har altså oplevet at guldhamsterne er nemmere at gøre tamme.

Jeg har ikke oplevet forskelle mellem køn.

asn

Indlæg af asn » 22. aug 2009 16:16

Majlund skrev:Jeg er begyndt at spekulere på, om det ikke bare er sådan generelt! :scratch: Vi har igennem tiden haft 4 hankatte (kastrater) og nu 2 hunkatte (sterilliserede). Det er ikke sådan at hunkattene ikke er tamme, men alle hankattene var bare en tak mere "billige" :lol:  :wink: Alle hankattene har vi kunnet bære rundt på. . .  hvor imod tøserne bliver smækfornærmede hvis man prøver på den slags pjat :evil: . Billedet er lidt det samme med marsvinene. . . . hannerne virker sådan øhm. . . lidt "smådumme" i forhold til hunnerne - men bestemt på den charmerende måde :wink:
Men godt at få på plads det ikke er fordi dværghamser er lettere at tæmme. . . men fordi jeg har en fin lille hun guldhams og en lille dummerniks af en han dværghams! :lol:  :wink: (der er så andre fordele ved hunen end hannen. . .  hun er bare SÅ renlig. . . og han er bare sådan en gris! :shock:  :?  :lol: ).
Kaninhanner er også oftest mere kælne end hunnerne. Så det med intelligensen...  :roll: gælder nok for "handyr" som sådan kunne jeg forestille mig!  :wink:  :lol:
Hilsen Annemette
Billede

Majlund

Indlæg af Majlund » 23. aug 2009 15:58

asn skrev: Kaninhanner er også oftest mere kælne end hunnerne. Så det med intelligensen...  :roll: gælder nok for "handyr" som sådan kunne jeg forestille mig!  :wink:  :lol:
Jeg tier og samtykker!  :roll: :lol:  :wink:

my heaven

Indlæg af my heaven » 23. aug 2009 16:45

min trille kravler selv op på hånden og på ad min arm,det gør hun altid,hun vil ud at opleve noget,hun er bare så kær :D
Billede

Majlund

Indlæg af Majlund » 23. aug 2009 17:24

Hun lyder KÆR! :wink: Det gider Abrikos stadig ikke. . . men ud og opleve noget er hun helt med på! :lol: Det der med at få godbidder er hun også med på. . . . så jeg håber da stadig på hun snart "overgiver sig" - og regner ud det der med de sjove ture ude altså hænger uløseligt sammen med at blive taget ud af hånden! :roll:  :lol:  :wink:

Låst