58*31 er sådan okay, men hvis hamsteren er 15cm lang, kan du jo selv regne på hvor meget den kan bevæge sig og løbe rundt. Du skal også huske at hamsteren mest er vågen om natten, hvor du jo ikke kan tage den ud og beskæftige den. Og hvis du skal have hjul og andre beskæftigelser i buret, så forsvinder pladsen hurtigt.
Jeg bruger også selv akvarier på 80*40 til mine guldhamstere.
På den anden side er et stort bur uden aktiviteter ikke bedre end et lille bur
Som nævnt skal du have et hjul på min. 20cm i diameter. Du kan evt. rykke den ene platform op, så hjulet kan stå nedenunder.
Rørene skal helst være ca. 6cm i diameter, men hamsteren kan for det første sikkert godt komme igennem noget der er mindre - spørgsmålet er bare om den gider... Og for det andet finder den ud af at klatre i tremmerne for at komme op til etagerne. Men ellers kan du købe en stige hos en dyrehandler (eller selv lave en af nogle grene) og så sætte fast til etagen.
Du kan også erstatte etagerne med f.eks. et klatrestativ eller en/ flere grene - det giver lidt flere aktiviteter.
Hamstere kan også godt lide at have en hule - det behøver ikke at være et hus, men de bygger f.eks. tit rede bag ved hjulet eller under noget.
Et sandbad er også godt, men det behøver ikke stå i buret fast.