Jeg har fået en lidt over fire uger guldhamster, nu har jeg haft ham i snart to uger og han har vænnet sig til buret, han har fået navnet Gizmo. Men har problemer med at gøre ham tam og rolig...
Jeg aer ham roligt og nusser ham nede i buret så han kan vænne sig til min lugt, men når jeg så forsigtigt tager ham op bliver han hidsig og springer væk fra mig, hvis jeg har ham i hænderne er jeg nogle gange ved at tabe ham, men griber ham altid...... selvom jeg laver rolige bevægelser og snakker lavt til ham. Han er vild og bider mig rigtigt tit.
Har prøvet at lade ham sidde ved mig og nusse ham, lade ham gå rundt i værelset i en løbebold og snakke med ham, lade ham render rundt på bordet sammen med computeren og mig og snakke.. men han bliver ikke rigtig rolig, jeg tror han savner sin mor!
Hvad kan jeg gøre så han ikke er så vild og nervøs hele tiden?
Han er nervøs og vild
-
Han er nervøs og vild
Alle dyr er guds skabninger!
Hilsen Buddy, Puch, Sugar, Diablo & Gizmo <3

-
en ting der er helt sikkert det er at han ikke savner sin mor, hamstere har ingen social tilknytning til andre hamstere når de først er fravænnet.
at gøre en hamster tam og rolig tager mere end 2 uger hvis den ikke er håndteret meget mens den har gået ved sin mor.
det kan også være han bare ikke kan lide at være oppe
at gøre en hamster tam og rolig tager mere end 2 uger hvis den ikke er håndteret meget mens den har gået ved sin mor.
det kan også være han bare ikke kan lide at være oppe

http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet
When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.
Han kan selvfølgelig godt være forvirret over flytningen osv., men hamstere har ikke brug for selskab, så jeg vil heller ikke mene, han savner sin mor.
Det er helt normalt at unge hamstere er vilde, i den betydning at de er meget livlige og prøver at hoppe ud af hænderne på en. Nogle gør det mere end andre.
Men han skal selvfølgelig lære ikke at bide.
Du skal sørge for ikke at lugte af mad på fingrene. Du kan evt. prøve i en periode at røre og ae ham med 1-2 små pensler (både den bløde og den hårde ende) - så vil han vænne sig til både at blive aet og at der kommer en "finger" ned til ham. Du vil kunne se, at han vænner sig til det (i hvert fald hvis der er fremskridt). Så kan du evt. tage en læderhandske på, når du håndterer ham, så du slipper for at blive bidt.
Nogle gange kan det også hjælpe at tage hamsteren op i en bøtte og så sætte sig i sofaen med den, inden man så tager den op.
Og så skal du sørge for at give ham godbidder hver gang du tager ham op. På den måde bliver det at komme op noget godt. Det kan være lidt frisk grønt, jordnødder, lidt hakket kød, solsikkekerner, tørret banan eller noget andet du opdager han godt kan lide.
Det er helt normalt at unge hamstere er vilde, i den betydning at de er meget livlige og prøver at hoppe ud af hænderne på en. Nogle gør det mere end andre.
Men han skal selvfølgelig lære ikke at bide.
Du skal sørge for ikke at lugte af mad på fingrene. Du kan evt. prøve i en periode at røre og ae ham med 1-2 små pensler (både den bløde og den hårde ende) - så vil han vænne sig til både at blive aet og at der kommer en "finger" ned til ham. Du vil kunne se, at han vænner sig til det (i hvert fald hvis der er fremskridt). Så kan du evt. tage en læderhandske på, når du håndterer ham, så du slipper for at blive bidt.
Nogle gange kan det også hjælpe at tage hamsteren op i en bøtte og så sætte sig i sofaen med den, inden man så tager den op.
Og så skal du sørge for at give ham godbidder hver gang du tager ham op. På den måde bliver det at komme op noget godt. Det kan være lidt frisk grønt, jordnødder, lidt hakket kød, solsikkekerner, tørret banan eller noget andet du opdager han godt kan lide.
-
-
Yes!
Det lykkes mig her til aften at kunne tage Gizmo ud uden han bed eller nappede efter mig, og uden han var vild.
Jeg satte ham i en skål med hamstermad og lidt guf, mens jeg snakkede roligt med ham og jeg kunne ae ham og nusse lidt uden han blev sur
det er virkelig fremskridt til at gøre ham tam 
Herunder ser i et billede af vildbassen!
Det lykkes mig her til aften at kunne tage Gizmo ud uden han bed eller nappede efter mig, og uden han var vild.
Jeg satte ham i en skål med hamstermad og lidt guf, mens jeg snakkede roligt med ham og jeg kunne ae ham og nusse lidt uden han blev sur

Herunder ser i et billede af vildbassen!
- Vedhæftede filer
-
- DSC00649.JPG (44.27 KiB) Vist 2577 gange
Alle dyr er guds skabninger!
Hilsen Buddy, Puch, Sugar, Diablo & Gizmo <3