Akvarie som bur til guldhamster?

Beskrivelse mangler
Låst
AnnaT

Akvarie som bur til guldhamster?

Indlæg af AnnaT » 14. sep 2009 22:14

Hej. Jeg har aldrig haft hamster før,
og vil lige have det sidste på plads inden jeg skal hente mit guldhamster på Onsdag.
Jeg har derfor tre spørgsmål ang. bur.  :wink:

1) Har læst herinde at mange af jer bruger et akvarie til jeres hamster som bur.
Men er det ikke enormt svært at gøre rent?
Mener man kan jo umuligt vende bunden i vejret på det,
som man kan med et mindre bur med tremmer og bund af plastik?!!

2) Når man renser hamsterens bur,
skal de så bare ned i en transportkasse/skotøjsæske imens,
eller hvad plejer i at gøre?

3) Har også læst at et hamster er et forholdsvis renligt dyr
og at man bør have et "toilet" til det.
Er det i form af en lille box-lignende ting den kan go ind i
og besørge, eller sørger den selv for at lave et hjørne,
hvor den gør hvad den skal?

Håber I kan hjælpe mig!! :D

Lykke

Indlæg af Lykke » 14. sep 2009 22:39

1) et akvarium er tungere at have med at gøre, når der skal gøres rent, og man skal også være opmærksom på hjørnerne hvor glasset er samlet. Men jeg tager f.eks. akvariet ud i badeværelset og giver det en omgang (så kan man udover en svamp/klud også bruge bruseren), så ja, jeg vender også bunden i vejret på det...

2) ja, hamsteren skal i en eller anden form for sikker opbevaring, mens man gør rent. Det kan være en transportkasse eller en løbebold eller et reservebur - jeg har som regel brugt en 30liters plastic-kasse med et hjul i. Hamsteren må bare ikke kunne stikke af...

3) Man kan have et toilet til hamsteren. Normalt vil den bare vælge et hjørne af buret at tisse i, men en del hamstere vælger også at tisse i f.eks. hjulet. Det er ikke alle hamstere der vil bruge et toilet, men hvis hamsteren tisser et fast sted, kan man jo nogle gange nøjes med at gøre rent der.
Et toilet kan være et man køber i en butik - så er det af plastic og findes i forskellige udformninger (til hjørne/ ikke-hjørne, bare en bund/ overdækket). Men du kan også tage et stort marmelade-/ Nutella-glas eller en Carte D'or-isbøtte (hvor du laver hul i et "hjørne" af låget).
Man putter chinchilla-sand (nogle bruger noget andet) i toilettet til at opsamle tisset.
Hamstere kan også tit finde på at tisse i deres sandbad.
Lorte kan ligge over det hele - og tit sammen med maden, for de spiser dem, fordi ikke alt bliver fordøjet første gang det ryger igennem systemet.

AnnaT

Indlæg af AnnaT » 14. sep 2009 22:51

Okay. Så blev jeg det klogere.
Tusind tak :D

Ps: Kan du anbefale et akvarium til bur?

Lykke

Indlæg af Lykke » 15. sep 2009 08:24

Jeg er glad for dem, fordi man rigtigt kan se hamsteren, men man skal være indstillet på at rengøringen er lidt mere besværlig.

Jeg kan ikke anbefale et bestemt mærke eller noget. Jeg har købt mine brugt i den blå avis. Og det skal selvfølgelig være nogle der ikke er tætte, for så er de billigere.

Emily

Indlæg af Emily » 16. sep 2009 15:02

Hej Anna

Tillykke med du skal have hamster :-D

Altså nu er jeg så fan af tremmeburer. Da jeg synes de er meget nemmere at komme til at rengøre og jeg kan godt lide at man kan åbne en låge og lade hamsteren kravle ud på sin hånd på den måde. Udover det synes jeg også tremmeburer er nemmere når man skal gøre hamsteren tam, da man først kan starte med at fodre den igennem tremmerne, så lade den langsomt komme hen til lågen og ud på hånden, igen behøver man ikke fra starten af sætte hele hånden ned til den.

Så når jeg skal gøre buret rent tager jeg tremmedelen af og sætter hamsteren derind og gør bunden rent imens :-)

Jeg synes også det er underholdene  både for mig og hamsteren at den kan kravle op ad tremmerne, svinge sig i dem osv.

med hensyn til at hamsteren er et renligt dyr, så ja det er den helt klart i de fleste tilfælde. Hvis du sætter et syltetøjsglas, hamstertoilet eller hva det måtte være, sparer du noget tid på regøringen for så kan du mange gange nøjes med bare at gøre den rent. virkelig smart. de er nogle skønne og nemme kæledyr de hamstre :-)

Hvis du har flere spørgsmål, må du endelig skrive :-D
--Emily--

Amanda

Indlæg af Amanda » 15. okt 2009 17:13

Jeg har kun haft tremmebur, og det fungerer rigtig fint, for hamsteren er jo helt vild med at klatre i tremmerne, så hvis man har akvarie skal der en hel masse ting den kan klatre i ind, så den ikke kommer til at kede sig. Nederst har jeg et bur jeg selv har bygget (ligesom et akvarie, bare ud af træ og plexiglas) men det er meget besværligt at gøre rent !!
Hilsen Amanda Og Feline ;-D

R.I.P. Felix <3

Pixie007

Indlæg af Pixie007 » 25. nov 2009 15:14

Kære Anna

jeg har et palstic bur med gennem sigtig glas foroven og rød palstic forneden det er det er dejlig praktisk fordi at man kan jo stadig se hamsteren helt og så er den meget nem og bære og du kan også tage det øverste gennemsigtige af når du gør det rent hvor med tremme bure gnaver de i træmmerne og får plastic i munden og det er altså ike lige frem sundt for den og så larmer det ogs

Mvh Mie :wink:

Låst