Forvirret: roborovski -socialt dyr ?

Beskrivelse mangler
Bella

Forvirret: roborovski -socialt dyr ?

Indlæg af Bella » 30. sep 2009 16:42

Nu er jeg altså forvirret.
Når jeg læser på DHF hjemmeside under arten roborovski, står der at den er social og enes parvis og grupper.

Men andre herinde, skriver at de kun nogle gange kan det.

Hvad er fup og hvad er fakta ?
Hamsterlige hilsner fra Bella og guldhamsterne Gurli, Georg, Gloria samt alle ungerne :-)

Bella

Indlæg af Bella » 30. sep 2009 16:44

Citat fra hjemmesiden:

De er sociale dyr, der let kan gå sammen parvis og i grupper.
Hamsterlige hilsner fra Bella og guldhamsterne Gurli, Georg, Gloria samt alle ungerne :-)

burrus

Indlæg af burrus » 30. sep 2009 16:58

det er forskelligt :wink:  
nogle kan i par andre kan ikke...

af alle hamster-arter er de dem der kommer tættest på at være sociale, men det er bare ikke alle der kan med andre.... :wink:
men de kan oftest i stor grad gå i par... jeg har forholdsvis god succes med at lade hanner gå sammen :D
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Bella

Indlæg af Bella » 30. sep 2009 17:16

burrus skrev:det er forskelligt :wink:  
nogle kan i par andre kan ikke...

af alle hamster-arter er de dem der kommer tættest på at være sociale, men det er bare ikke alle der kan med andre.... :wink:
men de kan oftest i stor grad gå i par... jeg har forholdsvis god succes med at lade hanner gå sammen :D
Tak for svar :)
Når der nu står at de er sociale, vil det så ikke sige at de har det bedst med andre ? Men at de egentlig selv vil vælge ? Hvis du forstår hvad jeg mener.

Er hannerne nemmere at have til at gå sammen end hunnerne ?

burrus

Indlæg af burrus » 30. sep 2009 17:20

altså de har ikke noget socialt BEHOV!  :wink:  de har ikke brug for en at bo med, men under de rette forhold KAN de ofte godt gå sammen :wink:

Ja jeg har størst succes med hannerne sammen.. ved ikke om hunnerne blir nogle kællinger når de blir kønsmodne eller hvad det er der sker :lol:  men  hanner har jeg bare større succes med at have sammen...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Bella

Indlæg af Bella » 30. sep 2009 17:29

burrus skrev:altså de har ikke noget socialt BEHOV!  :wink:  de har ikke brug for en at bo med, men under de rette forhold KAN de ofte godt gå sammen :wink:

Ja jeg har størst succes med hannerne sammen.. ved ikke om hunnerne blir nogle kællinger når de blir kønsmodne eller hvad det er der sker :lol:  men  hanner har jeg bare større succes med at have sammen...
Når der står at det er et socialt dyr- så forstår jeg det som
det sociale, er et behov. Men sådan skal det måske ikke forståes :wink:

Håber at flere kommer med deres synspunkter :)

Lykke

Indlæg af Lykke » 30. sep 2009 17:40

Jeg tror nok socialt er et begreb fra dyreverdenen, der betyder noget i stil med at de lever flere sammen. Men en ting er hvordan dyrene opfører sig ude i naturen og en anden ting er hvordan de opfører sig når vi lukker dem inde i et relativt lille bur, hvor de ikke selv kan bestemme hvem de er sociale med (og hvordan og hvornår og hvor tæt de skal være på hinanden).

Bella

Indlæg af Bella » 30. sep 2009 17:51

Lykke skrev:Jeg tror nok socialt er et begreb fra dyreverdenen, der betyder noget i stil med at de lever flere sammen. Men en ting er hvordan dyrene opfører sig ude i naturen og en anden ting er hvordan de opfører sig når vi lukker dem inde i et relativt lille bur, hvor de ikke selv kan bestemme hvem de er sociale med (og hvordan og hvornår og hvor tæt de skal være på hinanden).
Ja, det er fuldstændig rigtigt, det er måske dér hele forskellen ligger :)

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 30. sep 2009 23:17

jeg havde et par roboere der kunne sammen fra dag et eller det var lige til den dag mille fik unger så lavede hun ikke andet end at jagte Mulle, så ham måtte jeg tage fra. og prøvede så at sætte den sammen igen og der gik fint i en 3 ugers tid så har jeg måtte skille dem ad igen.

men i den tid de var væk fra hinanden gik mulle med en søn og mille med en datter og det gik rigtig godt er næsten sikker på at hvis jeg ikke havde fundet en der gerne ville have dem ja så gik de sammen endnu.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

kwo

Indlæg af kwo » 1. okt 2009 06:04

Så vidt jeg ved, er alle dværghamsterne sociale dyr i naturen. Men vi mennesker har fået avlet nogle dårlige egenskaber frem i dem, som gør at de er blevet mere intolerante overfor andre, og derfor vil kun nogle par/grupper kunne gå sammen.

Generelt ved man meget lidt om deres liv i naturen, men mine gæt skyldes at de dyr man for nyligt har hentet i naturen nemt kan gå sammen uden de problemer vi kender fra vores dyr.

Desuden er der lavet nogle forsøg, der tyder på det samme. Nemlig forsøg med sårheling. Dyr der holdes alene, bruger længere tid på at hele et sår end dyr der holdes sammen med andre. Og længere tider til sårheling er tegn på stress. Det samme gør sig i øvrigt gældende for os mennesker.

Og endelig er det beskrevet hvordan par af vinterhvide, der har gået sammen gennem længere tid, efter at de bliver skilt ad har tendens til at blive fede, asociale og mister lysten til at undersøge deres omgivelser. Igen tegn på psykisk stress. Og dette ville jo ikke være tilfældet, hvis de i virkeligheden var enedyr, som vi bare tvang til at gå sammen.
Kenneth Worm

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 1. okt 2009 06:25

må ærligt indrømme at jeg også har lagt mærke til en form for social adfærd især ved unger, dværghamsterunger der kommer direkte ud og gå alene reagere anerledes end dem der har en eller to søskende at støtte sig op af. havde også en han der begyndte at virke trist og mere doven da hunnen blev taget fra ham fordi hun skulle føde.
men tror især unger er sociale men de på en eller anden måde vokser fra det
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Bella

Indlæg af Bella » 1. okt 2009 18:49

kwo skrev:Så vidt jeg ved, er alle dværghamsterne sociale dyr i naturen. Men vi mennesker har fået avlet nogle dårlige egenskaber frem i dem, som gør at de er blevet mere intolerante overfor andre, og derfor vil kun nogle par/grupper kunne gå sammen.

Generelt ved man meget lidt om deres liv i naturen, men mine gæt skyldes at de dyr man for nyligt har hentet i naturen nemt kan gå sammen uden de problemer vi kender fra vores dyr.

Desuden er der lavet nogle forsøg, der tyder på det samme. Nemlig forsøg med sårheling. Dyr der holdes alene, bruger længere tid på at hele et sår end dyr der holdes sammen med andre. Og længere tider til sårheling er tegn på stress. Det samme gør sig i øvrigt gældende for os mennesker.

Meget interessant :)
Så du mener altså at de skal være sammen ? At det sociale er et behov ?
Og hvordan så, hvis de slås ? Skal man så ikke skille dem ad ? Eller skal man "bare" finde 2 der kan sammen ? Eller er det bedre at have en han og en hun, eller hvordan ?

Og endelig er det beskrevet hvordan par af vinterhvide, der har gået sammen gennem længere tid, efter at de bliver skilt ad har tendens til at blive fede, asociale og mister lysten til at undersøge deres omgivelser. Igen tegn på psykisk stress. Og dette ville jo ikke være tilfældet, hvis de i virkeligheden var enedyr, som vi bare tvang til at gå sammen.

Bella

Indlæg af Bella » 1. okt 2009 18:51

kwo skrev:Så vidt jeg ved, er alle dværghamsterne sociale dyr i naturen. Men vi mennesker har fået avlet nogle dårlige egenskaber frem i dem, som gør at de er blevet mere intolerante overfor andre, og derfor vil kun nogle par/grupper kunne gå sammen.

Og hvordan så, hvis de slås ? Skal man så ikke skille dem ad ? Eller skal man "bare" finde 2 der kan sammen ? Eller er det bedre at have en han og en hun, eller hvordan ?

Bella

Indlæg af Bella » 1. okt 2009 18:52

(der gik lige ged i mit første indlæg til kwo)

kwo

Indlæg af kwo » 1. okt 2009 21:52

Bella skrev:

Ja, på et eller andet plan tyder det på at det sociale er et behov. Men det er klart at hvis de slås skal de skilles ad. Jeg tror dog det bedste ville være hvis de kunne gå sammen.
Kenneth Worm

Låst