Naturlig indretning af hjem til vinterhvid dværg

Beskrivelse mangler
Låst
KS

Naturlig indretning af hjem til vinterhvid dværg

Indlæg af KS » 11. mar 2010 16:24

Ja, har fundet mig et gammelt skab fra Ikea, som har målene 84x43x36, lxhxd. Dette skal lige ændres lidt, så det er brugbart til dværghamster.

Så indtil videre har jeg planlagt flg.:
  • - Låger skal fjernes (huller fra hængsler fylles ud)
    - Skydelåger monteres istedet (således at der er helt gennemsigtigt i front. Nederste skinne til skydelåger bliver monteret på plexiglas, som bliver limet fast i kanten af skabet og evt. luftrum bliver fyldt ud med silicone)
    - Slibes helt ned udvendigt og males sort (har kun sorte og grå møbler, så skal matche :D )
    - Madskål, sandbad og evt. flaskeskjuler bliver lavet af kokosnød
    - Udluftning i siderne
    - Sætte plast-planter beregnet til akvarier i toppen (ikke der hænger ned), så hele toppen virker beplantet
Men så har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber I kan svare på:
  • - Hvilket bundlag kan man bruge, for at give et naturligt udseende?
    - Gør det noget, hvis man monterer en diskret lampe derinde? (evt. en der er beregnet til terrarier, så man kan se ens krybdyr om natten. De har ingen indvirkning på krybdyr, da de stadig tror det er nat; men ikke sikkert, at en lille dværg har det lige sådan)
    - Vil gerne dække siderne med noget naturligt; men ved ikke hvad (har både tænkt på store barkstykker, ved bare ikke, hvor jeg skal få dem fra, eller halveret bambusrør, det er bare rigtigt dyrt at købe hjem.)
Hører gerne fra folk, som har prøvet noget lignende og evt. har billeder af deres hjemmebyg :)
Da dette er mit første byggemand bob projekt, så er gode råd og idéer mere end velkomne.

Lykke

Indlæg af Lykke » 11. mar 2010 17:35

Den med plast-planterne forstår jeg ikke - skal de være inde i buret? Det ville jeg nemlig ikke gøre.

Brug gerne en masse natur-materiale: friske grene og (mindre friske) grene. Jeg har selv en stor gren i hvert bur som giver noget at klatre på og noget at lave gange/ huler under (og set godt ud...). Så lægger jeg nogle gange en bunke små grene med blade ind.

Som bund lyder det som om ugødet spaghnum kunne være en ide, ellers giver hampstrøelse også et rigtigt naturligt udseende.

Bark eller en naturtro finer på siderne. Husk også at kork er en mulighed. Jeg mener du kan få bark, hvor man kan få krybdyr (f.eks. mener jeg at man både kan få bark og kork i zoozity).
Du kunne også beklæde det med sådan noget hamp-tov/ kattebræt.

hvordan har du planlagt lufttilførslen, for den skal jo være god uden at give anledning til at gnave...?

Jeg ville ikke bruge en lampe, ikke mindst fordi hamstere gnaver i alt de kan komme til.

KS

Indlæg af KS » 12. mar 2010 20:51

Ja, ville hæfte dem fast i toppen af skabet, indvendigt. Altså ikke så de kan få fat i dem. Har fundet et billede, som illustrerer det nogenlunde. Man skal bare forstille sig, at man kigger op i toppen af skabet:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... Efeu_2.jpg
Da der ikke vil være nogle kant i toppen, udover listen som skydelågerne kører i, så vil alt det grønne være synligt.

Jamen, har fundet en masse massive grene, der skal ind i det, så de har noget at kravle på. Også fordi at jeg har tænkt på, at madskål og sandbad kunne blive monteret på siderne, så de kunne kravle op til det via grene. Så bunden er fri og der ikke kommer bundstrøelse i mad og sandbad.

Det med ugødet spaghnum lyder da som om, det vil være oplagt. Men bliver de ikke beskidte af det, når de graver i det?

Jeg har sendt en mail til Zoo Zity, så nu må jeg se, om de har noget, der kan bruges til projektet (kommer desværre ikke så tit til Kbh., så jeg kan kigge ind hos dem).

Mht. udluftning så er det ikke helt besluttet endnu. For der findes jo mange muligheder, hvor nogle er bedre end andre. Har dog overvejet at bore to huller i hver ende og montere denne type her (bare malet sort, hvis de ikke fås i sort):
http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/store ... rist_34093

Det er sådan en pære her, som jeg har tænkt på at montere i toppen, hvor de ikke kan komme til den og ledningen og så evt. skjule den med planter (uden de rører pæren og smelter selvfølgelig). Synes det vil give et lille plus opad, hvis man vil se dem om natten uden at tænde en loftlampe:
http://www.akvarieudstyr.dk/Terrarie/Ly ... tGlo15watt

Lykke

Indlæg af Lykke » 12. mar 2010 22:45

Du kan læse om spaghnum andre steder her på forum, men nej de bliver generelt ikke beskidte.

Jeg ville stadig være bekymret for plastic-grønt - at det alligevel lykkes hamsterne at klatre op til dem eller at de falder ned eller noget.

KS

Indlæg af KS » 12. mar 2010 23:07

Det vil jeg gøre :)

Ja, ved der er en risiko for, at det kan ryge ned og de kan få fat i det. Derfor vil jeg gå meget nøje til værks, hvis de skal ind til dem.
Senest rettet af KS 13. mar 2010 09:21, rettet i alt 1 gang.

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 13. mar 2010 06:08

Du får lige min mening også.
Det lyder som et virkeligt spændende projekt og jeg overvejede da også noget lignende med mit hamster bur i starten, altså at gøre det naturtro. Derfor har min hamster nærmest kun ting i træ, ulempen er, at det er mere besværligt at gøre rent end plastik som man kan vaske grundigt med varmt vand og diverse sæber.

Jeg har generelt en lille skræk overfor plastik planter, synes ikke det er pænt, og så ville jeg som alle andre også være bekymret for om hamsteren når dem og falder ned eller forsøger at spise af dem... Jeg ville nok overveje at sætte et styks bomuld stof fast i toppen i stedet. Jeg ved stof 2000 har noget som er en kombination af bomuld og   polyester sidst jeg tjekkede med super realistisk græsmotiv, virkelig frisk at se på, man kunne jo også lave en himmel i stedet og gå efter noget lyseblåt stof, gerne med sky print!  :)

Ved godt de der til udluftninger sikkert vil være pænere sorte, men jeg tror bestemt ikke den lille har godt af at indtage maling, når den forsøger at bryde ud af sit bur... Så hvis de skal males er det vel kun på den side som ikke er i skabet? For det andet virker to af lidt, virkelig lidt, hvis der ikke er udluftning i toppen også, hvor du vil montere planter, det er jo et stort bur.

Min ene hamster har et ret stort tremmebur, større end hvad mange har, og der er ikke monteret lys. Ser det som spild af penge at montere lys, ville frygte den lille hamster kunne få fat i det og få stød og så skulle jeg konstant være bekymret for temperaturen ved lampen, da de jo kan blive pisse varme. Huske at slukke og tænde det hver dag.
Jeg har en meget svag lommelygte, tvivler på stavningen er korrekt, som jeg bruger, hvis jeg skal tjekke, hvad de små laver om natten og ikke gider have alt lyset tændt.

Sidebeklædning til buret indvendigt, kunne være flot med bark eller andet, men her skal man igen huske, at den lille hamster vil bruge det til at kravle på og derved nå loftet med plastikplanter og lampe... Min hamster kan kravle lodret op af min sofaryg feks... Jeg ville evt overveje at beklæde loftet i samme materiale som siderne.

Jeg synes hamp giver et flot bundlag, fordi det er en tand mørkere end almindelig bundmateriale.  

Forresten, hvad vil du gøre med dens hjul for, at det passer ind?

Hvad er bunden af buret lavet? Det skal jo helst ikke være et materiale som suger alt for meget fugt til sig... Ved ikke hvor højt bundlag du vil lave for det kan jo godt give lidt problemer med dit valg af åbning af buret, tænker jeg... Altså at det vælter ud, hver gang du skal snakke med dyret.
Med Venlig Hilsen

Den stolte ejer af vidunder hybriderne Chago, den evigt magelige han, og Balder, det lille hidsige hun spøgelse.

Lykke

Indlæg af Lykke » 13. mar 2010 11:35

Helt enig mht. at klatre op af siderne.

Jeg har også prøvet at holde mine bure naturtro - derfor har jeg hjul i brun med grønt bånd til guldhamsterne og sort med grøn/ bordeaux til dværgene.
Alternativet er træhjulene, men de er i lyst træ.

Låst