Min hamster er ikke tam :-(

Beskrivelse mangler
Nougat

Min hamster er ikke tam :-(

Indlæg af Nougat » 9. jun 2010 22:38

Hej
Jeg er dybt frustreret!  :(  Har haft min hamster i godt 2 måneder, og den er umulig at gøre tam. Har læst og læst om emnet, og gjort alt hvad jeg har fået afvide, for at gøre den tam. Ladet den snuse til mig, give den godbidder så snart den nærmer sig, og har altid talt meget og stille med den. men den bliver ikke tam! Har haft hamster før, og den har jeg aldrig haft problemer med. Den blev lidt over 3 år, og bed mig aldrig. Det gør min nye, så snart jeg vil tage den op. Og den bider sig fast. Er kommet så vidt at jeg overvejer at skaffe mig af med den, og købe en ny. Men bryder mig ikke om tanken. Skal siges at min veninde købte en hamster i samme dyrehandel en uge forinden, og hendes har hele tiden været tam. Det er dog også en dværghamster, og min er en guldhamster. Ved godt guldhamstre ikke er lige så sociale. Men hvad skal jeg gøre? Og er der overhovedet noget at gøre, når den ikke er blevet tam endnu?
Mange hilsner en meget fortvivlet hamsterejer

Majlund

Indlæg af Majlund » 9. jun 2010 23:14

Den hamster du havde før. . . var det en guld eller dværg? og fik du den fra unge? og den guld du har nu. . . har du fået hende som unge?

Her er det MIN mening, at dværgene hurtigere bliver tamme end guldhamserne gør (bygget på den ene guldhamster jeg har + 4 dværge).
Du skal slet, slet ikke fortvivle - for du kan ikke sammenligne med din venindes dværg :wink: Giv hende tid. . . og vær tålmodig. Lige pludselig er den der bare :D Jeg syntes det tager mere tid med en guld. . . men når den så er blevet rolig og tam, vil den nyde at sidde stille hos dig og blive nusset og snakket med i længere tid end dværgene kan rumme - syntes jeg. Jeg ville bestemt ikke opgive endnu. . . men nok indstille mig på at det bare tager længere tid at vinde hendes fulde tillid, end du lige regnede med i første omgang :wink:

HamsterMiaah

Indlæg af HamsterMiaah » 10. jun 2010 15:57

Det lyder som en sørgelig situation :?
Måske er det bare ikke den rigtig guldhamster for dig.
Jeg købte også engang en guldhamster hos en opdrætter, og mig og hende passede bare overhovedet ikke sammen, så afleverede den tilbage og fik Luke som i dag og siden den dag er min yndlingshamster.
Alle hamstere kan vel blive gjort tamme, men sådan noget kan tage meget lang tid. I din situation lyder det som om, at det bare ikke var den rigtige hamster for dig.
Jeg skal endelig ikke afskrække dig fra guldhamstere, de er supersøde, men man skal bare finde den rigtige :)
- HamsterMiaah. :D
ejer af blandet huskat på 2 år og Trøffel-hamsteren på snart 3 år :-)
Billede

ZenZen

Indlæg af ZenZen » 10. jun 2010 17:56

Jeg tror nu nok det skal lykkedes - det kræver bare lidt mere.

Prøv at tage hende op med en beholder af en art. (hun skal ikke kunne springe ud af den) Lad hende selv kravle op i den (evt. lokke med godbidder), og så snart hun er i den, så løft hende ud på sofaen. Lad hende kravle rundt der, og så kan du spærre vejen for hende hvis hun vil springe ned. Så kommer hun til at opleve noget nyt og "farligt" og opleve at der ikke sker noget.
Det lykkedes for mig på den måde  :D

kathrine8D

Indlæg af kathrine8D » 11. jun 2010 11:33

Er hun også sur når hun er oppe? ude i løbegård, eller andet...
For det kan jo godt hun bare er meeget beskyttende over for hendes sted!

Jeg er enig med Majlund, mine erfaringer er også at dværge blev
hurtigere tamme end guldhamstere. Og også som Zen Zen siger,
hvis du kan finde noget at tage hende op med nede i buret...
Et toilet rør, en kop, eller du kunne tage handsker på.
Håber det lykkes for dig! :D
Kærlige hamster hilsner Kathrine.

ZenZen

Indlæg af ZenZen » 11. jun 2010 20:18

kathrine8D skrev:Er hun også sur når hun er oppe? ude i løbegård, eller andet...

Handsker er ikke meget gavn mod et guldhamsterbid. Er selv blevet bidt engang - den gik gennem neglen... :lol2:

kathrine8D

Indlæg af kathrine8D » 12. jun 2010 07:57

ZenZen skrev:
kathrine8D skrev:Er hun også sur når hun er oppe? ude i løbegård, eller andet...

Handsker er ikke meget gavn mod et guldhamsterbid. Er selv blevet bidt engang - den gik gennem neglen... :lol2:
Nå, virkede ellers ved mig. :wink:

ZenZen

Indlæg af ZenZen » 12. jun 2010 10:20

Så har det noget med lugten at gøre vil jeg tro... Men hvis hamsen er godt gal og bange, så hjælper handsker ikke mod et bid. :D

Wampi

Indlæg af Wampi » 12. jun 2010 10:55

hvis din nuværende hamster er under 3 mdr skal du forvente at den er mere nervøs og derfor ofte også mere agressiv..

Jeg har oplevet det sådan at:
Guldhamstere tager lidt længere tid om at stole på dig, men til gengæld forsvinder tilliden ikke igen.
Dværghamstere er hurtigere til at blive tamme men mister også noget af det igen.

Jeg har haft inkl. den nuværende: 4 dværghamstere og 5 guldhamstere.
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

kathrine8D

Indlæg af kathrine8D » 12. jun 2010 15:00

ZenZen skrev:Så har det noget med lugten at gøre vil jeg tro... Men hvis hamsen er godt gal og bange, så hjælper handsker ikke mod et bid. :D
ok. :wink:

ZenZen

Indlæg af ZenZen » 13. jun 2010 11:36

Jeg er også af den overbevisning at den skal tvinges til mit selskab - for hvis DEN sku' vælge, så ville den aldrig vide noget af dig. Især når alt er nyt og farligt.

Og jeg er enig med Wampi. En guldhamster er evigt tam når den først er det...

catr0183

Indlæg af catr0183 » 13. jun 2010 18:18

jeg har også en guldhamster der var blevet tam. men så blev han vild igen eller hvad man kan kalde det. jeg kan overhoved ikke komme i nærheden af ham mere. han stiller sig på bagben og vil bide mig hver gang jeg vil nusse ham. men jeg må godt give ham godbider men overhovedet ikke røre ham uden han går til angreb. hvad kan jeg gøre?  :(

ZenZen

Indlæg af ZenZen » 13. jun 2010 19:29

Lugter dine hænder af mad? Prøv måske at vaske dine hænder før du stikker dem ned til ham. Prøv også at undgå at komme oppefra med dine hænder - måske det skræmmer den.

Evt. brug det tip med at samle den op i en beholder af en art. Når den først er oppe, så er den ikke på sit territorie og dermed er der ikke noget forsvare...

catr0183

Indlæg af catr0183 » 13. jun 2010 20:32

kan det være fodi jeg lugter af de 2 andre jeg tager op først? men jeg vil da prøve det du siger (; tak

ZenZen

Indlæg af ZenZen » 13. jun 2010 20:52

Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg synes dog ikke at det var et problem for mine. De snusede bare nysgerrigt hvis der lugtede af andre dyr.

Men hamsteren kan også nippe lidt til ens fingre - hvilket mine også gjorde engang imellem. Det er kun af nysgerrighed de gør det.

Det kan jo også være at din hamster er så vant til at få en godbid hver gang du stikker hånden ned at den forveksler dine fingre med en godbid? Bare en tanke...  :D

Låst