Indretning af dværghamsterbur

Beskrivelse mangler
Låst
Nikoline

Indretning af dværghamsterbur

Indlæg af Nikoline » 29. jul 2010 13:27

Hvordan indretter jeg bedt min dværghamsters bur?
Hvad bør der som minimum være i buret?
Kan i anbefale en god type strøelse? Går udfra, at det er helt fint at bruge de sammen spåner, som jeg bruger til marsvinene..

Hvilken type bur, synes i, er mest hensigtsmæssig til en lille dværghamster?
Lige pt. går hun i den type fra ferplast (tror jeg) med plexiglas overdel og tremmer i toppen..

Musse00

Indlæg af Musse00 » 3. aug 2010 18:49

Det er faktisk lidt skadeligt for hamstere at bruge spåner (hvis der er på længere sigt) Men care-fresh skulle hvist være ret godt (; Altså et lille (Self ikke alt for lille) bu er jo fint til en dværghamster :) Du skal i hvert fald have et hus hjul madskål og evt hamstersand i buret og så kan du jo også fylde det op med en masse hyggeligt legetøj :) Håber din hamster for det godt :DD

Lykke

Re: Indretning af dværghamsterbur

Indlæg af Lykke » 3. aug 2010 20:57

Nikoline skrev:Hvordan indretter jeg bedt min dværghamsters bur?
Hvad bør der som minimum være i buret?
Kan i anbefale en god type strøelse? Går udfra, at det er helt fint at bruge de sammen spåner, som jeg bruger til marsvinene..

Hvilken type bur, synes i, er mest hensigtsmæssig til en lille dværghamster?
Lige pt. går hun i den type fra ferplast (tror jeg) med plexiglas overdel og tremmer i toppen..
Der skal selvfølgelig være bundstrøelse, og de spåner du bruger til marsvin er helt fine. Det må bare ikke være savsmuld, der jo er helt fint, fordi det giver for meget støv.

Så skal der være et hjul (med fast bund, ikke tremmer) og noget hamsteren kan gemme sig i og bygge hule i. Det kan f.eks. være rør og huse, men det kan også være toiletruller, grene, hø, et tykt lag bundstrøelse osv.

Der skal også være en vandflaske, men mad kan bare spredes rundt i buret, så hamsteren selv samler det.

Buret bør være min. 30*60cm eller 50*40. Hvilken type man vælger (plastic eller med tremmer osv.) er et spørgsmål om hvad man bedst selv kan lide. Tremmeafstanden må bare ikke være mere end 1 cm og man skal være opmærksom på større sprækker ved samlinger og åbninger.

Nikoline

Indlæg af Nikoline » 4. aug 2010 11:21

Tak skal i have :)

Men nu er jeg faktisk lidt forvirret :oops: Én siger, at spåner er skadelige, en anden siger, at de er okay? Er det okay?

kathrine8D

Indlæg af kathrine8D » 6. aug 2010 17:45

Bruger spåner  til min hamster, og den har gået på spåner lige siden den jeg fik den.
Og den bruger det stadigvæk. Den har gået på det i over et år.
Så tror bestemt ikke de er skadelige, hellere ikke på længere sigt. :D
Kærlige hamster hilsner Kathrine.

berador

Indlæg af berador » 6. aug 2010 19:31

jeg er selv lige gået fra spåner til care fresh  og lugten er blevet MEGET mindre af det og de er VILD med at lave hule i det men ellers vil jeg sige et hus et hjul og Chinchilla sand, vand og mad selveføldig.  Jeg selv bruger samme type bur da man TIT ser bur med for lille kant i bunden så nå de graver skal man gøre rent efter dem uden for bur men

Musse00

Indlæg af Musse00 » 8. aug 2010 17:59

Her står der noget om det (; Du kan få gratis fragt på carefresh i øjeblikket i lux-shoppen. Skulle også lige sige at de har rigtig god service derinde (;

http://lux-shoppen.dk/mini-hemp-p-46.html

kvleonhardt

CareFresh contra spåner

Indlæg af kvleonhardt » 7. okt 2010 12:55

Hej

Jeg var til dyrelægen med min datters Anna (Vinterhvid Safir). Hun var begydt at kø sig en del. Den havde altid gået på spåner, så fik den noget hø til at lave huler i. Set i bakspejlet var det nok det der startede kløen.

Men det er ikke det det handler om i denne tråd, for dyrelægen mistænkte selvfølgelig bund-støen, og foreslog at jeg skulle skifte til papirfnuldret (CareFresh). Det gjorde jeg så for en uge siden. Og det har da også hjulpet en del på kløen.

Men jeg synes det lugter værre end da den gik på spåner, allerede efter tre dage. Jeg lufter hyppigere ud, men det virker ikke OK.

Og så er jeg jo forvirret for det burde blive bedre. Til sammenligning har jeg dens to sønner i et andet bur ved siden af, og de går stadig på spåner. Og det er helt tydeligt hvor lugten kommer fra.

Findes der nogen der har bedre erfaringer med andre papir-fnulder-produkter?

kvleonhardt

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 7. okt 2010 13:09

Jeg bruger udelukkende biobase,dels er det mere økonomisk og så kommer det heller ikke til at lugte nær så hurtigt som carefresh  :D

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 7. okt 2010 15:17

Jeg bruger Carefresh og er rigtig glad for det, men jeg skifter toilethjørnet hver 3-5 dag, så kan buret holde i længere tid uden at lugte - eller det synes jeg i hvert fald. :)

Låst