Stiz skrev:Hej!
Vi skal til at have hamstere om lidt, da min svigerindes venindes hamster har født
Nå, men vi har så købt et brugt akvarie som de nye skal bo i, men vi mangler et låg. Vi har overvejet om vi skulle købe en plexiglas plade og skære nogle lufthuller i, eller om vi i stedet skulle vælge en rigtig glasplade (selvfølgelig også med lufthuller

)
Hvilken slags plade ville I mene var bedst til låg??
Og hvor store skal lufthullerne være / hvor små skal de være for at de ikke kan kravle ud af dem?? (Jeg ved på nuværende tidspunkt ikke hvilken slags hamster det er vi får - ved kun det IKKE er en guldhamster

)
Jeg vil nok vælge en plexiglas/akrylplade, da det er nemmere at skære hul i end i glas - og hvis I får en på fx. 3mm. tykkelse, så vil den også være lettere end glas. Der kommer dog hurtigere mærker/ridser i en plexiglasplade.
Så vidt jeg har læst, er det bedst ikke at have over 0,5 cm/diameter huller til dværghamstre - især til unger - hvis de kan nå op til låget og eventuelt undslippe. Men sørg for, at der er rigeligt med huller
Der er mange, der køber et almindeligt plastiklåg og klipper hul i det til at sætte tremmer i, så det er udbryder-sikkert og samtidg giver god luftcirkulation.