Falder fra burets loft...

Beskrivelse mangler
Låst
Futte

Falder fra burets loft...

Indlæg af Futte » 27. sep 2010 01:02

Hej!

Jeg er en noget bekymret nybagt guldhamsterejer.

Min hamster har det med mindst én gang om dagen at opføre sig meget hyperaktivt (spæner rundt i buret og ser forvirret ud). Grunden til at jeg bekymrer mig er, at han når han er hyperaktiv ynder at kravle op i tremmerne i loftet af sit  bur og hænge i alle fire ben, hvorefter han giver slip med bagbenene og hænger og dingler før han falder ned i bunden af buret... Buret er ikke særlig højt (hans fødder er kun 2-3 cm fra at kunne røre underlaget når han hænger i forpoterne), men alligevel er jeg bange for at han kan komme til skade når han gør det - enten ved faldet eller at han kan forstrække noget. Tror I han kan komme til skade ved det? Tænker om jeg burde få et bur uden tremmer i loftet... Det undrer mig også en del at han overhovedet gør det... Jeg har overvejet om det er fordi han keder sig og gerne vil ud og løbe, men når jeg så sætter ham ud i løbegård på gulvet, så koncentrerer han sig kun om at prøve og bryde ud af ét af hjørnerne...

Lige en anden ting, nu jeg er igang, er der nogen der ved om der er noget mål for hvor stort et løbehjul til en guldhamster skal være i diameter for at det er godt at løbe i?

Håber der er nogle erfarne guldhamsterejere, som har tid til at hjælpe :)

På forhånd tak. Mvh. Julie (og hamsteren Futte)

websol

Indlæg af websol » 27. sep 2010 01:14

:D Tillykke med dit nye Guldhamster.

har lige målt mit løbehjul det er 20 cm..

jeg har lavet en lille kravlegård til min guldhamster (2 år) med små papkasser med huller i, toriletruller, og grandkogler, trærod m.m til ham så han kan komme ud af sit bur, og har noget nyt at lave..
mit næste projekt bliver at få købt en hamster boldt på min. 17 cm som han kan komme ud at løbe i..

envidre vil jeg en gang i mellem endre på hans bur miljø..

ved ikke om du kan bruge noget af dette her..
Billede

Lykke

Indlæg af Lykke » 27. sep 2010 07:07

Det er helt normal adfærd og sandsynligheden for at der sker din hamster noget er meget lille, når faldet ikke er større. Mine gør det samme og falder noget længere.

Et hjul skal være mindst 20 cm i diameter til en guldhamster.
Det er et spørgsmål om at få en løbeflade, der er stor nok til at den ikke skal svaje ret meget i ryggen. Så en meget stor hamster bør have et endnu større hjul. Selv foretrækker jeg hjul med en diameter på ca. 28 cm, da mine guldhamstere typisk er på 140g og større og det er så tydeligt at de får bedre plads (løber heller ikke med snuden lige i væggen).

Wampi

Indlæg af Wampi » 27. sep 2010 14:36

enig med Lykke.. helt rolig han kommer ikke til skade ved det lille fald. Havde selv en guldhams der faldt meget længere.. hun gjorde det for at få opmærksomhed... når hun landte i savsmuldet gav det et lille bump.. hun har aldrig kommet til skade ved det...

Hvis buret er stort nok så prøv at lave nogle ting i buret han kan lave.. f.eks. har jeg selv lige lavet en hængende havregrynskasse med huller i for at hamsteren kan kravle ind og ud flere steder. Det hænger fast ved hjælp af ståltråd...

jeg bruger kun ting fra husholdningen da vi ikke har særlig mange penge men mine hamstere får en masse spændende udfordringer i deres bure....

har lavet en labyrint i en æske og et to-etagers hus med hul bagerst så hamsteren kan komme mellem etagerne...

laver altid noget nyt når jeg skifter buret...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Futte

Indlæg af Futte » 27. sep 2010 16:06

Så er jeg mere rolig! Man bliver let bekymret når man ikke rigtig har nogen erfaring med sådan et lille væsen at trække på. Tak fordi jeg måtte trække på jeres :)

Mange tak for gode råd :)

Låst