Flere dyr sammen

Beskrivelse mangler
Låst
kvleonhardt

Flere dyr sammen

Indlæg af kvleonhardt » 2. okt 2010 13:09

Hej Hamstervenner

Er der nogen der kan dele nogle erfaringer for hvilke dyr der kan gå sammen?

Sagen er den at jeg har et bur med en voksen han, med den ca. 2 måneder sønner.

Ikke overraskende er den gamle begyndt at jage sønderne af og til. Jeg gætter på at sønnerne er ved at blive kønsmodne.

Jeg kan ikke se at de rent faktisk er blevet bidt, men det er måske bare et spørgsmål om tid, før det bliver værre.

Så spørgsmålet er om det er helt utænkeligt at få en han til at gå med sine sønner? Og hvornår man bør tage dem fra hinanden = hvormeget piv man kan accepterer. Kan sønnerne gå sammen?

Faren er i øvrigt en normalfarvet vinterhvid, men ungerne ligner deres mor som er safir. Far og mor er i øvrigt købt sammen i en dyrehandel, men jeg er usikker på at han er den "rigtige" far.

Håber der er nogen der kan dele nogen erfaringer.

kvleonhardt

PS: Faren er noget fed, gidder ikke løbe i løbehjulet, tilgengæld ynder han at gå armgang i loftgitteret, samt gå og hoppe på bagben, når han slippes fri på legepladsen. :-)

Wampi

Indlæg af Wampi » 2. okt 2010 14:08

du bør ikke lade dem blive sammen hvis den store han er begyndt at jage de andre.

Du kan risikere det ender i en slåskamp og de allesammen bliver skadet ret alvorligt.

generelt hedder det en hamster pr. bur.

hvis det er en han og hun kan det nogen gange gå hele livet hvis de har gået har sammen hele tiden siden de var små...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

kvleonhardt

Flere dyr sammen

Indlæg af kvleonhardt » 2. okt 2010 23:08

Tak for svaret.

Jeg som troede at dværghamster generelt var sociale dyr i modsætning til guldhamster.

Jeg havde læst folderen fra dyrenes beskyttelse. Den opfordrede mere end den frarådede at holde flere dyr sammen. Man skulle sevfølgelig ikke have begge køn i samme bur, hvis ikke man ville have unger. Dog med det lille forbehold at man skulle se tiden an om de kunne enes. Men hvis det mere er undtagelsen at de kan det, så er det jo trist. Det er nu sjovest at have flere dyr sammen, så er der noget mere at kigge på.

Hvis det bliver værre end et par piv hver aften, eller at de får skader af det, må jeg finde en aftager.

By the way, er det lige så problematisk at have hunner sammen?

kvleonhardt

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 3. okt 2010 00:01

Hamstere er som udgangspunkt solitære dyr, og har ikke brug for en burkammerat, som f.eks. marsvin. Det kan i visse tilfælde gå rigtig galt, hvis man ikke fjerner dem fra hinanden, kan det ende med at de slår hinanden ihjel.
Men du bestemmer jo selv hvordan du vil holde dine dyr, der er bare mange, som har haft meget dårlige erfaringer med at holde flere hamstere sammen.

Hunner er ikke bedre.

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 3. okt 2010 07:36

Personligt ville jeg ikke turde vente og se tiden an, jeg har aldrig hørt om dværghamstere der kan gå fredeligt sammen, selvfølgelig med undtagelse af et han og hun par, så længe hunnen er kønsmoden.

De kan være rigtig hårde ved hinanden og det ender desværre ofte med døden. Hamster har ikke på samme måde som mennesker tilknytning til deres voksne unger, så det hjælper ikke på det, at det er far og sønner, eller mor og døtre for den sags skyld. Jeg mener iøvrigt, at man som ejer ikke skal acceptere "piv" fra hamsterne, med mindre det er mindre unger der slås (leger).

Som du kan høre er mit råd til dig, at de skiller dem an i hver deres bur med det samme.

Det at faderen er en normalfarvet vinterhvid (agouti) og ungerne er safir, kan sagtens betyde at de er biologiske far/sønner.

Du skriver at faderen er overvægtig, det kunne være fordi sønnerne eller en af dem ikke tillader at faderen bruger hjulet. Men det kan selvfølgelig også være fordi fodret er for fedtholdigt (mange nødder, solsikke- og græskarkerner).

Held og lykke med det.

Loan

Indlæg af Loan » 3. okt 2010 20:54

Jeg ville fraråde dig at lade dem gå sammen, jeg som opdrætter har oplevet hvor hurtigt det kan vende mellem dværge.
Havde et par gående sammen i håbet om unger, og det gik fantastisk, de sov og spiste sammen, ingen tegn på kamp eller piven, men en dag jeg kommer ind for at fodre er hunnen død og mangler halvdelen af hovedet.
Det siger noget om hvor hurtigt det kan vende, og hvor voldsomt det kan gå for sig, og det er ikke et syn jeg ønsker andre skal opleve.
Hilsen
Loan Vejby

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 4. okt 2010 10:52

Loan skrev:Jeg ville fraråde dig at lade dem gå sammen, jeg som opdrætter har oplevet hvor hurtigt det kan vende mellem dværge.
Havde et par gående sammen i håbet om unger, og det gik fantastisk, de sov og spiste sammen, ingen tegn på kamp eller piven, men en dag jeg kommer ind for at fodre er hunnen død og mangler halvdelen af hovedet.
Det siger noget om hvor hurtigt det kan vende, og hvor voldsomt det kan gå for sig, og det er ikke et syn jeg ønsker andre skal opleve.
Det behøver ikke at have noget at sige.
Tænk på en hamster som et dyr der spiser det den møder så sin vej møder en hamster et dødt dyr bliver det spist for det er en nem kilde til protein og næring.
Dine hamstere behøver ikke at have været uvenner er hunnen død har hannen nok bare valgt at spise af den. :-)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

kvleonhardt

Faren er flyttet

Indlæg af kvleonhardt » 4. okt 2010 20:38

Hej Alle

Tak for alle indlægene.  :)

Bare en opsummering: Faren brugte heller ikke hjulet inden ungerne kom til, og få højest et par nødder om ugen, ellers kun fuldfodderblanding og friskt frugt eller grønt. Men det er rigtigt at ungerne slås for at komme til en gang i mellem, de har da også løbet side om side en gang i mellem, sloves når de løber hver sin vej  :D

Piveriet fra sønnerne tog til i løbet af søndagen. Der er ikke nogen tegn til at de er blevet bidt overhovedet, og jeg har heller ikke set det ske. Derimog så jeg meget at ungerne pev højlydt, selvom faren blot havde en pote plantet på maven af den. Det gjorde de også da de var sammen med moren, inden de blev taget fra. Så jeg tror i virkeligheden at de blot forsøger at sige at de HAR accepteret at de er de små.

Nu er faren flyttet, da det ikke var sjovt at høre på.   :cry:

Så nu er der to Vintervide safir-hanner "tilovers".  :?

kvleonhardt

Låst