Forskelle?..

Beskrivelse mangler
Låst
Mikkedulle

Forskelle?..

Indlæg af Mikkedulle » 6. okt 2010 09:33

Nu har jeg endelig fået min mor overtalt til, at jeg kan få et hamster til min konfirmation i 2011 :D Men jeg skal jo også finde ud af, hvilken slags jeg vil have, og jeg kan godt se, at det bliver svært :roll:

Jeg har så fundet ud af to slags, jeg er helt vilde med, og som jeg også har hørt godt om; Guldhamster og Vinterhvid dværghamster.
Hvilke forskelle er der på dem og er der nogle vigtige facts man skal kende, når man nu skal være hamsterejer for første gang? :wink: Har/kender i nogle hjemmesider hvor der står noget om dem, og hvad er jeres erfaringer med dem?

Tak for opmærksomheden :3
-Mikkedulle

Wampi

Indlæg af Wampi » 6. okt 2010 16:33

det første du skal overveje er hvorfor vælger du et hamster?

Er det pga størrelsen på bur f.eks. til et lille værelse er det bedre med et hamsterbur fremfor kaninbur..

Er det fordi du gerne vil have et kigge-på dyr der også kan hygges med ved at den kravler rundt hos dig...

Alt efter hvorfor er der forskellige hamstere der passer bedst... og selvom der er generelle ting for hver hamsterart der siger at det er den ene eller anden slags hamster så er hamstere ligeså forskellige som os mennesker...

Du kan tage 2 hamstere fra samme kuld og de ender med hver sin personlighed.. den ene er supernussepusse og elsker opmærksomhed og den anden bider og er helt umulig.. også selvom de har fået den samme mængde opmærksomhed og håndtering hele vejen...

Så det er svært at sige at en bestemt art hamster er sådan og sådan for der vil altid være undtagelser...
MEN generelt set så "siger man" at:

Dværghamstere er mere kigge-på dyr.. De er hurtigt tamme men kan godt "glemme" det igen hvis de ikke håndteres mindst 1 gang ugentligt...

Guldhamstere tager lidt længere tid om at blive tamme... de forbliver det så resten af livet... De er lidt mere jumpy indtil de når 3 mdr.s alderen...

Eneste forskel er burstørrelsen mht. pasning af hamsteren...

jeg har selv haft guldhamstere, vinterhvide og en enkelt hybrid..
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Mikkedulle

Indlæg af Mikkedulle » 9. okt 2010 08:13

Wampi skrev:det første du skal overveje er hvorfor vælger du et hamster?

Er det pga størrelsen på bur f.eks. til et lille værelse er det bedre med et hamsterbur fremfor kaninbur..

Er det fordi du gerne vil have et kigge-på dyr der også kan hygges med ved at den kravler rundt hos dig...

Alt efter hvorfor er der forskellige hamstere der passer bedst... og selvom der er generelle ting for hver hamsterart der siger at det er den ene eller anden slags hamster så er hamstere ligeså forskellige som os mennesker...

Du kan tage 2 hamstere fra samme kuld og de ender med hver sin personlighed.. den ene er supernussepusse og elsker opmærksomhed og den anden bider og er helt umulig.. også selvom de har fået den samme mængde opmærksomhed og håndtering hele vejen...

Så det er svært at sige at en bestemt art hamster er sådan og sådan for der vil altid være undtagelser...
MEN generelt set så "siger man" at:

Dværghamstere er mere kigge-på dyr.. De er hurtigt tamme men kan godt "glemme" det igen hvis de ikke håndteres mindst 1 gang ugentligt...

Guldhamstere tager lidt længere tid om at blive tamme... de forbliver det så resten af livet... De er lidt mere jumpy indtil de når 3 mdr.s alderen...

Eneste forskel er burstørrelsen mht. pasning af hamsteren...

jeg har selv haft guldhamstere, vinterhvide og en enkelt hybrid..
Jeg har altid ønsket mig et lille pelset dyr, som jeg kan kigge på, og samtidig sidde og nusse med. Jeg har i nogle år kigget på hamstre og læst om dem og de virker nærmest perfekte til mig.

Jeg har intet problem med at nusse med et dyr hver dag, jeg elsker det, så det betyder ikke så meget, at dværghamsteren "glemmer" at den er tam  :roll:

Jeg måler ikke lige efter hvor meget plads buret vil tage, for jeg har allerede gjort plads til bur på et ca. 50 cm højt skab på mit værelse. Her kan der stå 2-3 store bure, så det er intet problem.

Det er så svært at vælge D:

Låst