Hamstere og boligskift i naturen?

Beskrivelse mangler
Låst
Kahliah

Hamstere og boligskift i naturen?

Indlæg af Kahliah » 29. okt 2010 06:05

Jeg tænkte på hvad hamstere gør i naturen når deres bolig er godt og grundig snasket til? Grunden til at jeg spørger, er fordi vores lille dværghamster Ninja, som løber frit omkring i stuen ofte skifter bolig.

Hendes bur har et rør så hun kan komme ud og løbe frit omkring, og hun skifter ofte mellem flere forsk. boliger. Hun har bla. en papkasse på nederste hylle under fjernsynet, og en enkelt gang var hun faktisk kravlet op i slå-ud sofaen og lavet madlager bag ryglænet :D Der sad hun så og om dagen og hyggede sig et par dage indtil vi fjernede lageret.

Uanset, har hun ca en 3-4 forsk steder hun skifter jævnligt imellem og det har fået mig til at tænke over hvad de egentlig gør i naturen.
Jeg kan jo forestille mig, at de er byttedyr for ikke så få rovdyr, og det kan da godt være de fleste ikke overlever længe nok til at få boligproblemer  :roll:

kwo

Indlæg af kwo » 29. okt 2010 06:27

I naturen lever de i huler, der er nøje opdelt, så en gang er toilet, en anden er rede, en tredie forråd osv. Når toiletdelen bliver for ulækker så stopper de den gang til og graver en ny toiletgang.
Kenneth Worm

Kahliah

Indlæg af Kahliah » 29. okt 2010 06:35

Interessant, tak skal du ha!
Hun bruger nu bare hendes ene sandbad som toilet så det kan ikke være derfor hun flytter. Det hænger måske nærmere sammen med at hun ser stueområdet som hendes territorie, og så putter sig hvor der er bedst egnet/trygt/dejligt.

Låst