Flere end en?

Beskrivelse mangler
Mikkedulle

Flere end en?

Indlæg af Mikkedulle » 1. nov 2010 19:15

Jeg har læst lidt på diverse sider, i bøger osv. at man godt kan have 2 el. flere dværghamstere sammen, hvis man bare holder øje med dem i ny og næ. Jeg er lidt forvirret, for nogle skriver at de kan, andre at de ikke kan. :roll:  

Jeg havde tænkt mig at have 2. Enten af samme eller en af hver køn. Jeg ville muligvis have 2 bure som skulle kunne sættes sammen, så de kan besøge hinanden om dagen (når jeg er der) og lukke når jeg ikke er der/de skal sove. Jeg har sat mig ind i det med unger, osv.  

Tror i godt de ville kunne enes, hvis de mødtes fra de var unger, osv?
Skriv gerne din mening om det. :wink:

Kh,
Mikkeline

Wampi

Indlæg af Wampi » 1. nov 2010 21:36

Hvis du sørger for at have et ekstra bur parat til at skille dem ad så kan en han og en hun nogen gange gå sammen hvis de gør det helt fra unger...

MEN ville absolut ikke dele dem og sætte dem sammen hver dag for så ville de hver dag skulle genetablere en rangorden da de så ville være på hinandens territorie hvis det er de samme bure der sættes sammen som deles og de bor hver for sig i...

Håber det gav mening...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Lykke

Indlæg af Lykke » 2. nov 2010 09:44

I naturen kan hamsterne gå fra hinanden, når de ikke gider være sammen mere. Det kan de ikke i fangenskab og derfor kommer de nemt op at slås - ofte vil hunnen jage hannen rundt. Og det kan komme pludseligt, så man kan være uheldigt ikke at nå at få dem skilt før det går galt.

Er enig med Wampi i at de ikke bør skilles hver dag. Du skal sørge for at holde øje med dem hver dag og se efter tegn på om de slås.

Hvis du tænker på Campbell eller vinterhvid, skal du overveje hvorfor du vil sætte dem sammen. Tit er der ikke nogen grund til det medmindre du vil have unger på dem.

Mikkedulle

Indlæg af Mikkedulle » 2. nov 2010 10:40

Ok, mange tak for svar.

Jeg kunne godt tænke mig at have unger på et tidspunkt, ja. Jeg vil bare ikke have hele det tiden. Jeg vil self. have et ekstra bur eller 2, det har jeg sat mig ind i.

Er det muligt at få en han kastreret og de så kan gå sammen? Har bare ikke før hørt om nogle hamstere der er blevet kastreret, så vil lige have det på det rene :roll:

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. nov 2010 09:33

Har ikke hørt om det, og de fleste dyrlæger ved ikke ret meget om hamstere.
I princippet må det vel kunne lade sig gøre, men det er jo nok temmelig dyrt...

Og så er det ikke sikkert det betyder noget i forhold til om de kan gå sammen altid.

Majlund

Indlæg af Majlund » 3. nov 2010 09:52

Det er ikke en mulighed med kastration, hamstere er simpelthen for små dyr - er min vurdering. Yderligere er en kastration også dyr (du kommer op omkring 1000 kr. for sådan en hvis der eksempelvis er tale om et marsvin - og det vil ikke være billigere fordi dyret er mindre, bare mere besværligt for dyrlægen og med større risiko for dyret dør grundet det er svært at dosere narkosen). Det giver heller ikke den store mening at kastrere en hamster fordi den skal gå sammen med en anden hamster. . . taget i betragtning de ikke har samme sociale behov som flokdyr, da hamstere er solitære dyr.

Mikkedulle

Indlæg af Mikkedulle » 3. nov 2010 12:24

Majlund skrev:Det er ikke en mulighed med kastration, hamstere er simpelthen for små dyr - er min vurdering. Yderligere er en kastration også dyr (du kommer op omkring 1000 kr. for sådan en hvis der eksempelvis er tale om et marsvin - og det vil ikke være billigere fordi dyret er mindre, bare mere besværligt for dyrlægen og med større risiko for dyret dør grundet det er svært at dosere narkosen). Det giver heller ikke den store mening at kastrere en hamster fordi den skal gå sammen med en anden hamster. . . taget i betragtning de ikke har samme sociale behov som flokdyr, da hamstere er solitære dyr.
Ok, ville bare lige høre, da jeg var i tvivl :)

Mikkedulle

Indlæg af Mikkedulle » 3. nov 2010 12:27

Tror i så, de ville have noget imod, at kunne se ind til hinanden? De vil ikke kunne røre hinanden eller noget bare kunne se hinanden gennem tremmer eller plastik. Vil de have det skidt med det, ville de være ligeglade eller få det bedre af det?

- Undskyld mht de dumme spørgsmål :wink:

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 3. nov 2010 17:47

det vil de fleste være glade for
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

Majlund

Indlæg af Majlund » 3. nov 2010 17:50

Det er ikke dumme spørgsmål. . . hvis jeg har fået formuleret mit ovenstående svar lidt "højrøvet" så du følte sådan er det min fejl. . . undskyld :wink:

Jeg har min guldhamster og min dværghamster stående i to bure (med lukket plasticoverdel) tæt på hinanden på en skænk i stuen. Det virker ikke på nogen måde som om de er generet af det. De kan høre hinanden og sikkert lugte hinanden lidt. Jeg ved heller ikke om de får noget ud af det som sådan. . . men ind imellem når den ene graver højlydt kan den anden godt sætte sig og spidse ører. . . så jeg tror på sin vis de syntes det er en lille bitte smule interessant at de kan høre hinanden. . . men mest af alt er det nok mig der syntes det er praktisk og hyggeligt :D

Men måske handler det også om hvilke arter, hvilke køn og hvor tæt burene står sammen (tremmebure er jo også mere åbne). Måske en guldhamsterhun i brunst stående ved siden af en guldhamsterhan påvirker hinanden på en heeelt anden måde end min guldhamsterhun og vinterhvide hybrid dværg kan påvirke hinanden (?). Jeg ville nu ikke være bekymret over at stille bure tæt på hinanden. . . bliver der problemer er det jo let at flytte dem.

Mikkedulle

Indlæg af Mikkedulle » 3. nov 2010 20:33

Majlund skrev:Det er ikke dumme spørgsmål. . . hvis jeg har fået formuleret mit ovenstående svar lidt "højrøvet" så du følte sådan er det min fejl. . . undskyld :wink:

Jeg har min guldhamster og min dværghamster stående i to bure (med lukket plasticoverdel) tæt på hinanden på en skænk i stuen. Det virker ikke på nogen måde som om de er generet af det. De kan høre hinanden og sikkert lugte hinanden lidt. Jeg ved heller ikke om de får noget ud af det som sådan. . . men ind imellem når den ene graver højlydt kan den anden godt sætte sig og spidse ører. . . så jeg tror på sin vis de syntes det er en lille bitte smule interessant at de kan høre hinanden. . . men mest af alt er det nok mig der syntes det er praktisk og hyggeligt :D

Men måske handler det også om hvilke arter, hvilke køn og hvor tæt burene står sammen (tremmebure er jo også mere åbne). Måske en guldhamsterhun i brunst stående ved siden af en guldhamsterhan påvirker hinanden på en heeelt anden måde end min guldhamsterhun og vinterhvide hybrid dværg kan påvirke hinanden (?). Jeg ville nu ikke være bekymret over at stille bure tæt på hinanden. . . bliver der problemer er det jo let at flytte dem.
Det skal du slet ikke tænke på :) Jeg tog det ikke sådan ^^'

Jeg vil gerne være meget sikker på, hvad jeg skal have, hvis jeg engang til næste år skal have en lille dværg eller 2. Hvad skal man have i buret? Hvilket strøelse bruger i osv? :)

Lykke

Indlæg af Lykke » 4. nov 2010 07:58

Har hørt om hanner der blev kulrede, hvis de stod så de kunne lugte hunnernes brunst.

Selv har jeg haft en guldhamster, som jeg købte i en dyrehandel. Først havde jeg kun den, men da jeg fik andre hamstere, virkede det som om den livede lidt op. Så det at der er liv omkring kan måske godt betyde noget.

Har i øvrigt mine i akvarier ved siden af hinanden og de kan helt sikkert godt se hinanden ind imellem.

Majlund

Indlæg af Majlund » 4. nov 2010 11:50

Mikkedulle skrev: Jeg vil gerne være meget sikker på, hvad jeg skal have, hvis jeg engang til næste år skal have en lille dværg eller 2. Hvad skal man have i buret? Hvilket strøelse bruger i osv? :)
Prøv at surfe lidt rundt herinde. . . der er rigtig mange der igennem tiden har stillet netop de spørgsmål så du kan sagtens finde svar :wink:

Eneste jeg lige tænker på er vedrørende bur. Har du/I katte vil jeg stærkt anbefale de helt lukkede burtyper. Selv den mindste række tætsiddende tremmer i et ellers helt lukket bur kan være farlige for en hamster der deler hjem med katte.

Mikkedulle

Indlæg af Mikkedulle » 4. nov 2010 16:45

Majlund skrev:
Mikkedulle skrev: Jeg vil gerne være meget sikker på, hvad jeg skal have, hvis jeg engang til næste år skal have en lille dværg eller 2. Hvad skal man have i buret? Hvilket strøelse bruger i osv? :)
Prøv at surfe lidt rundt herinde. . . der er rigtig mange der igennem tiden har stillet netop de spørgsmål så du kan sagtens finde svar :wink:

Eneste jeg lige tænker på er vedrørende bur. Har du/I katte vil jeg stærkt anbefale de helt lukkede burtyper. Selv den mindste række tætsiddende tremmer i et ellers helt lukket bur kan være farlige for en hamster der deler hjem med katte.
Jeg har kigget rundt herinde, men der er altid noget, der ikke helt bliver svaret på. F.eks. om CareFresh er godt nok, for nogle siger jo det lugter forfærdeligt osv.

Jeg har fundet frem til at man skal/kan have;
Bur, sandbad, hjul, hus, vandflaske, mad, godbidder, toiletrulle-papir, løbegård.
Der er sikkert mere, som jeg lige har glemt :roll:

Jeg har katte, hunde og marsvin (marsvin er udenfor i et hønsehus med varme). Jeg skal have dem oppe på mit værelse. Hundene kan ikke komme op af trappen og vi lukker en dør til trappen og så kan kattene ikke komme derop. Når døren til trappen ikke er lukket, vil min dør ALTID være lukket.

Og hvis uheldet skulle være ude, kan kattene ikke komme til at være i nærheden af burene. De vil stå i en reol hvor der ikke er nogen mulighed, for andre dyr at komme op. Selv ikke de snedigste katte :wink: Det har jeg nemlig været meget påpasselig med.
- Jeg vil også købe sådan at jeg både har tremmebur og plastikbur til hver, så der kan skiftes bur eller hvis jeg skulle få unger :)

Majlund

Indlæg af Majlund » 4. nov 2010 19:43

Vedrørende Carefresh er det en smagssag. Jeg bruger spåner af praktiske hensyn (får det billigt og bruger det i forvejen til mine 5 marsvin). Jeg har dog prøvet Carefresh til mine hamstere og haft en udelukkende god oplevelse med det. Den dag mine sidste marsvin dør af - forhåbentlig - alderdom, skifter jeg væk fra spånerne. . . og Carefresh kunne godt være det jeg endte med. Det er virkelig dejligt blødt, støver mindre end spåner og lugtgener har jeg ikke bemærket med det :D

Det er nogle fine overvejelser du har :thumb: Alt det basale vedrørende indretning er helt i vinkel. Af andre ting holder hamstere meget af æblegrene (som dine marsvin) at gnave i og klatre i. . . man kan med fordel ligge en (kogt) strandsten/forvasket mursten ind til dem. I teorien er det med til at slibe deres kløer, så der er endnu mindre risiko for de skal klippes på et tidspunkt. . . og så er den dejlig at klatre på/sidde på og bruge til udkigspost. Ellers bruger jeg sådan nogle små senge til alle hamstere jeg har/har haft. Mine er meget glade for dem. Af legetøj er det meget individuelt hvad de gider, syntes jeg.

Sjovt nok har jeg/vi præcist samme slags dyr som du :D Her er 2 katte, 5 marsvin, 1 labradorblanding, en guldhamster og en dværghamster. På den måde du beskriver det tror jeg heller ikke der er den store risiko for hamsterne vedrørende kattene :wink:

Med hensyn til hamstere og unger. .  hvis du vil have unger får du brug for 3 bure ialt. Et til parret, et til hununger og et til hanunger. . . forudsat du vil lade parret blive sammen altså med (stor) risiko for flere kuld.
Hvis du er meget opsat på unger er det nok en ide at købe en han og en hun med stamtavle fra en opdrætter. . . på den måde er du ihvertfald ikke medvirkende til at udbrede hybriderne yderligere.

Ved du hvilken art dværghamster du gerne vil have?

Låst