Hej alle
Jeg har en guldhamster på godt 1½ år, der hedder Cirkeline.
Udfra tjek på pels øjne og andre steder, ser hun sund og rask ud.
Men hun er begyndt at sige nogen meget mærkelige lyde.
I starten lød det som en stønnen, og det var altid når hun sov.
Men nu er hun begyndt på det nærmest hele tiden, og det bekymrer mig en lille smule.
Det skal lige siges at hun kommer ud ca en gang dagligt for at drikke vand og samle madforråd, som jeg har set hun spiser af.
Nogen idéer om hvad lydene kan betyde?
Mærkelige lyde
-
Re: Mærkelige lyde
Svært at sige, når ikke man har hørt det, eller har mere beskrivelse. Lyder det sådan knitrende, raslende ? Kan du se hende, mens hun laver lydene ?HamsterMiaah skrev: .. mærkelige lyde.
I starten lød det som en stønnen, og det var altid når hun sov.
Men nu er hun begyndt på det nærmest hele tiden, og det bekymrer mig en lille smule. ...
Hænger det måske sammen med vejrtrækningen ???? Er det i givet fald mest på udåndingen eller når hun ånder ind, at der er lyde på ???
Kan hun måske have fået noget til at sidde galt i halsen - i nærheden af luftrøret ? Så skal det jo fjernes for at hun kan trække vejret igen.
Er det, når hun trækker vejret indad, at det knitrer lidt ligesom tyggegummi-bobler, der sprænges eller mellemlægspapir, der knitrer ? Bare i mindre højlydt udgave altså .... for så har hun en infektion - lungebetændelse eller lign.
Hvis det er når hun puster UD, at du kan høre en slags hvæsende pivende lyd, så er det noget astmatisk, så kan det være, der er noget hun ikke tåler ?
Har du spåner i buret ? Har hørt, at hamstre ikke tåler dem pga. nogle dampe de udsender. Jeg bruger noget strøelse med eucalyptus i, som jeg har købt på Lux-shoppen.dk De er også ret kvikke til det med hamstre og flittige til at rådgive over chatten, så du ku' prøve at spørge dem, om de kender noget, der kan give de symptomer, du beskriver.
God bedring, eller fejlfinding eller ....
Hvis du er meget bekymret, må du gerne ringe, så jeg kan høre lydene i tlf. så kan jeg bedre sige, noget om, hva' det kan være ?
SEnder dig lige en pb.
God dag
Michèle
Mor til Bumle og Peanut - begge guldhamstre fra Hanne i Silkeborg. (Malthes mor)
Michèle
Mor til Bumle og Peanut - begge guldhamstre fra Hanne i Silkeborg. (Malthes mor)
-
Udfra din beskrivelse, lyder det som et asmatisk anfald, og det ville egentlig passe meget godt, da jeg har spåner i buret.
Det mystiske ved dét er bare, at jeg har to andre hamstere også, som er hanner, og de reagere overhovedet ikke på den måde? mystisk
Men tak for rådet om eucalyptus spåner, vil se om jeg kan få fat i det og forsøge at gøre en forskel
Det mystiske ved dét er bare, at jeg har to andre hamstere også, som er hanner, og de reagere overhovedet ikke på den måde? mystisk
Men tak for rådet om eucalyptus spåner, vil se om jeg kan få fat i det og forsøge at gøre en forskel
De har dem HELT sikkert på LUX-shoppen. Både i små og store mængder.
Det med astmatiske reaktioner eller allergiske er meget individuelt. Det er ikke alle, der reagerer ens.
Men det er noget med, at spåner typisk er fra fyrretræ, som udsender dampe, når det bliver vådt, som hamstre dårligt tåler - nogen så bedre end andre. Det, jeg bruger med eucalyptus er fra en anden slags træ. Husker ikke hvilken, men ... sender ikke de samme dampe.
Lige nu er der ovenikøbet gratis guffere på lux-shoppen. Koster kun portoen, men hvis de alligevel sender spåner, så er de jo helt gratis.
Det med astmatiske reaktioner eller allergiske er meget individuelt. Det er ikke alle, der reagerer ens.
Men det er noget med, at spåner typisk er fra fyrretræ, som udsender dampe, når det bliver vådt, som hamstre dårligt tåler - nogen så bedre end andre. Det, jeg bruger med eucalyptus er fra en anden slags træ. Husker ikke hvilken, men ... sender ikke de samme dampe.
Lige nu er der ovenikøbet gratis guffere på lux-shoppen. Koster kun portoen, men hvis de alligevel sender spåner, så er de jo helt gratis.
God dag
Michèle
Michèle