Hjælp til irreterende kedsomhed!!
Hjælp til irreterende kedsomhed!!
Min dejlige lille guldklump og jeg har et problem. Det sker rigtig tit at jeg vågner klokken 4 eller 3 om aftnen fordi han bider tremmer . Han står i et akvarie, med netlåg, så han hopper op på hans redekasse og hænger sig i tremmerne over buret. Jeg er normalt slet ikke så sart, men det lyder virkelig højt, og vis ikke jeg gør noget holder han ikke op :-I. Buret er ikke så stort, det måler 40 cm lang, 30 høj og 30 bred. Han har en stor redekasse. Den er mellem 20-25 cm lang 14 bred. Hjulet måler cirka 20x20 så der er ikke ret meget ekstra plads. Men hvad kan jeg bruge for at arktivere ham? For han bider i buret af kedsomhed, eller når han er utålmodig (venter på mad fx). Jeg har prøvet at vende ham til at gå i sele, da han ville kunne få mere motion, men det lykkedes ikke rigtig.. Har aldrig haft ham til at gå løs på gulvet, men syntes i at jeg skulle prøve? Jeg overvejer meget at ønske mig et nyt bur i konfirmations gave.. (skal konfirmeres her den 15 maj, så der er ikke lang tid til). Men hvad syntes i at jeg skulle gøre?
"Until one has loved an animal, a part of one's soul remains unawakened".
Jeg har min rendende frit på gulvet, selvfølgelig under opsyn.
Det fungerer rigtig godt, og han hygger sig. Jeg kan se når han ikke rigtig gider mere, så sidder han bare og hænger.
Men tror det kommer an på om din hams er en tissetrold, for så ville det jo være træls for dig konstant at skulle tørre op.
Men jeg kan kun anbefale, at du lader ham løbe frit, de får rigtig meget motion af det
Det fungerer rigtig godt, og han hygger sig. Jeg kan se når han ikke rigtig gider mere, så sidder han bare og hænger.
Men tror det kommer an på om din hams er en tissetrold, for så ville det jo være træls for dig konstant at skulle tørre op.
Men jeg kan kun anbefale, at du lader ham løbe frit, de får rigtig meget motion af det
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.
Thitte skrev:Jeg har min rendende frit på gulvet, selvfølgelig under opsyn.
Han er heldigvis ikke en tissetrold :-I men er lidt nervøs for at lade ham løbefrit, vis han hurtigt kryper op bag radiatoren eller lign . selvfølgelig under opsyn, men panikken sidder der stadig, vis du forstår?
Hvis problemet er om natten, kan du jo ikke lade ham løbe frit.
Hvordan ved du, det er af kedsomhed?
Hamstere er bare udbryderkonger - de vil gerne ud og opleve verden. De gnaver i alt for at skabe et hul og komme videre. Jeg plejer at tale om et Christopher Columbus-gen.
Jeg tror ikke du kan gøre andet end at indrette buret, så han ikke kan komme til tremmerne.
Mine hamstere har akvarier på 80*40*40, store løbehjul, masser af strøelse af grave i, tuneller, sandbad og en stor træstamme at klatre i - men de fleste bruger tingene til at klatre op til låget, blot for at gå i armgang i tremmerne og bide i dem for at komme ud.
De fjerne også al strøelsen i et hjørne og prøver at grave sig igennem glasbunden... eller splitter plastfyldningen (hvad er det nu det hedder) i hjørnerne ad for at grave sig ud der...
Hamstere er bare udbryderkonger - de vil gerne ud og opleve verden. De gnaver i alt for at skabe et hul og komme videre. Jeg plejer at tale om et Christopher Columbus-gen.
Jeg tror ikke du kan gøre andet end at indrette buret, så han ikke kan komme til tremmerne.
Mine hamstere har akvarier på 80*40*40, store løbehjul, masser af strøelse af grave i, tuneller, sandbad og en stor træstamme at klatre i - men de fleste bruger tingene til at klatre op til låget, blot for at gå i armgang i tremmerne og bide i dem for at komme ud.
De fjerne også al strøelsen i et hjørne og prøver at grave sig igennem glasbunden... eller splitter plastfyldningen (hvad er det nu det hedder) i hjørnerne ad for at grave sig ud der...
Lykke skrev:Hvis problemet er om natten, kan du jo ikke lade ham løbe frit.
Det ved jeg jo heller ikke? . jeg TROR der er af kedsomhed, da han ikke har mange aktiviteter i sit bur? Men ja, han bruger også sin redekasse til at 'gå i armgang' i tremmerne.
Mht. at de kryber op bag radiatoren, så gjorde min det engang - og må indrømme, at jeg synes det så lidt sødt ud.
Han satte sig selv i pres mellem væggen og radiatoren, og mavede sig så hele vejen op, hvor jeg tog ham. :D
Selvfølgelig, hvis du har nogle huller, han kan smutte ind i, skal du ikke gøre det.
Mit låg falder også konstant af min bold, fordi min hammi har knavet den ene af "låsene" af, så tape er løsningen herhjemme!
Han satte sig selv i pres mellem væggen og radiatoren, og mavede sig så hele vejen op, hvor jeg tog ham. :D
Selvfølgelig, hvis du har nogle huller, han kan smutte ind i, skal du ikke gøre det.
Mit låg falder også konstant af min bold, fordi min hammi har knavet den ene af "låsene" af, så tape er løsningen herhjemme!
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.
ved mig sker det når han tonser ind i vægen x'D. har også lukket den med tape, men det tager bare så lang tid xD'. men det bliver nok løsningenThitte skrev:Mht. at de kryber op bag radiatoren, så gjorde min det engang - og må indrømme, at jeg synes det så lidt sødt ud.
Mange tak for svarene.
uuhf! :S ja det kender jeg godt, da jeg var 12-13 år havde jeg en lille hamster Jackpot. Hun gik altid angreb på glasburets hjørne.
Lykke skrev:Mine hamstere har akvarier på 80*40*40, store løbehjul, masser af strøelse af grave i, tuneller, sandbad og en stor træstamme at klatre i - men de fleste bruger tingene til at klatre op til låget, blot for at gå i armgang i tremmerne og bide i dem for at komme ud.
-
Re: Hjælp til irreterende kedsomhed!!
Mit lille dværghamster havde også den vane da den var mindre. Selvom den havde en trærulle og løbehjul og sådan ville den hellere bide i tremmerne. Til at starte med skulle jeg motionere med ham meget på gulvet (hvilket han i øvrigt elsker, specielt når han kan løbe i en lang lige strejkning) for at han ville stoppe med at være aktiv om natten. Det kunne jeg selvf. ikke altid overholde, så han bed videre, indtil min lillesøster lavede et træhus til ham. Nu gnaver han i den i stedet for, og har næsten lavet et hul hele vejen igennem!
Min pointe er, om du har noget af træ han kan bide i?
De små nogen skal nemlig slibe deres tænder, ved f.eks. at bide i træ, så tænderne ikke bliver for lange :)
Min pointe er, om du har noget af træ han kan bide i?
De små nogen skal nemlig slibe deres tænder, ved f.eks. at bide i træ, så tænderne ikke bliver for lange :)
Den lykkelige mor til det vinterhvide dværghamster Pjuske