Akvarie LÅG/DRIKKEFLASKE/RENGØRING. HJÆLP
Akvarie LÅG/DRIKKEFLASKE/RENGØRING. HJÆLP
Hej som overskriften siger er jeg lidt i tvilv, Jeg overvejer at købe et akvarie men ved ikke hvordan i gør det rent ( der må da være et være rod på siderne ). Et andet spørgersmål er hvordan for i et låg til det og det tredje hvad bruger i som drikkeflaske.
:hsmile: :hlaugh:

Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy
vi har et stort akvarie til vores, og vi har haft de glasplader der høre til som låg, vi har dog skiftet dem ud med polycabonat (akryl) plader, da de ikke vejer så meget, drikkeflasen der har vi købt en helt alm og så købt nogen sugekopper (kan købes i maxizoo)som man kan sætte på flasken og så ned i akvariet, nemt og billigt. rengøring der bruger jeg en fejebakke til at få bundlaget op, og støvsuger det sidste der skulle være , hvorefter det lige får en klud, men synes ikke de sviner så meget at det bliver grimt på siderne
Jeg bruger akvarier til alle mine.
Der kommer kun skidt op af siderne, hvis hamsterne føler et stort behov for at markere deres territorium - det er kun nogle få der gør det hos mig.
Jeg bruger også en fejebakke til at tage gammel strøelse op i en affaldssæk. Derefter vasker jeg enten med en klud eller bærer hele akvariet ud i badeværelses og vasker med bruser, klud osv.
Jeg har limet amerikansk lynlås på vandflasker og det andet stykke på glasset. Men det skal have en ny gang lim engang imellem.
Man kan gøre flere forskellige ting som låg. Jeg har købt noget metal-net med ca. ½*½ cm huller, klippet et stort stykke ud og det ligger så foldet rundt om toppen af akvariet. Det er lidt irriterende, for man kan rive sig på det.
Nogle af mine akvarier har en træramme med metalnet i midten som låg. Det fungerer godt.
Det vigtige er, at der kommer luft ned til dyrene!
Der kommer kun skidt op af siderne, hvis hamsterne føler et stort behov for at markere deres territorium - det er kun nogle få der gør det hos mig.
Jeg bruger også en fejebakke til at tage gammel strøelse op i en affaldssæk. Derefter vasker jeg enten med en klud eller bærer hele akvariet ud i badeværelses og vasker med bruser, klud osv.
Jeg har limet amerikansk lynlås på vandflasker og det andet stykke på glasset. Men det skal have en ny gang lim engang imellem.
Man kan gøre flere forskellige ting som låg. Jeg har købt noget metal-net med ca. ½*½ cm huller, klippet et stort stykke ud og det ligger så foldet rundt om toppen af akvariet. Det er lidt irriterende, for man kan rive sig på det.
Nogle af mine akvarier har en træramme med metalnet i midten som låg. Det fungerer godt.
Det vigtige er, at der kommer luft ned til dyrene!
Okay er der forresten nogen der bruger karlie wonder wheel jeg har hørt at de er lidt mindre praktiske end andre fordi de er svære at gøre rent men de er agså en hel del kønnere men det skal være hvad hamsteren kan lide og ikke hvad jeg kan
Knus Emma,
Karlie-hjulene er flotte, men kan blive lidt ulækre hvis hamsteren holder af at tisse i hjulet (fordi det jo trænger ind i træet). Så skal de skoldes med kogende vand.
Jeg bruger dem ikke selv - tror nok Hanne/ malthesmor har nogle.
Hvis det er til guldhamster, skal du huske at det skal være mindst 20 cm i diameter.
Hvis det er til guldhamster, skal du huske at det skal være mindst 20 cm i diameter.
Lykke skrev:Karlie-hjulene er flotte, men kan blive lidt ulækre hvis hamsteren holder af at tisse i hjulet (fordi det jo trænger ind i træet). Så skal de skoldes med kogende vand.
Det er nemlig også hvad jeg har hørt nogle steder ville i sige man ikke skulle vælge dem eller skulle man bare relgmæssigt skolde det og bliver hamsteren irreteret af det. Og vil den fortrække andre.

Knus Emma,
-
Du har ret Mette, har 1 enkelt men bruger det ikke da det er uhygiejnisk, de bliver ret hurtigt ulækre, og er jo ikke rengørings venlige som wodent wheelsLykke skrev:Karlie-hjulene er flotte, men kan blive lidt ulækre hvis hamsteren holder af at tisse i hjulet (fordi det jo trænger ind i træet). Så skal de skoldes med kogende vand.